Jag håller med ovanstående. En bil som trots allt drar med sig en del "fasta" utgifter kanske man ska vänta med lite i början.

Fixa en snygg logga, och tryck upp lite skyltar som du kan sätta på din privata bil så är du nästan i hamn. Sen tar du ut körersättning från företaget.
 
A
J Johan.e.86 skrev:
JAG ÄR INTE UTE EFTER ATT STJÄLA KUNDER AV NUVARANDE ELLER TIDIGARE FIRMOR JAG VARIT PÅ
Bra initiativ. Det behövs flera elfirmor. Du kommer säkert få många kunder om du inte tackar nej till uppdrag som inte är superstora och som ligger lite utanför stora staden. Då slipper säkert flera av dem nya kunder att sova dålig om nätterna med dålig samvete för att dem fick koppla själv, som dem inte får göra.
 
H hempularen skrev:
Om du debiterar 500 kr/h plus moms, så kostar det dig 1000 kr att åka och tvätta bilen...
Riktigt så tycker jag inte man ska resonera när man startar upp ett företag, man måste nog ha en pragmatisk syn på hur och när man utför vissa sysslor.
Och då alla tycks vara överens om att 100% beläggning är svårt att uppnå så bör det finnas tid att klämma in en biltvätt då och då. ;)

H hempularen skrev:
Sedan tror jag att 50 - 100 000 för bilen är lite dumsnålt. Som proffs behöver du en driftsäker bil, som du kan lita på att den tar dig ut på dina uppdrag.
...Och startar den inte en morgon så kostar det dig typ en halv dags debitering.
Driftsäkerhet är ju A och O och den kan hållas hög med hjälp av god service osv.
Vilken prisnivå på bil som krävs för att ge tillräcklig driftsäkerhet ska jag låta vara osagt men jag tycker absolut att man inledningsvis ska sträva efter att hålla nere sina fasta kostnader.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
E
Jag startade min elfirma för lite mer än tre år sedan nu, och kan dela med mig av lite erfarenheter.

Först och främst ångrar jag att jag inte la mer tid på att plugga in auktorisationen redan vid uppstarten. Jag var väldigt ivrig att få komma igång så jag jobbade dagtid och pluggade kvällstid och var iväg till EUU (nuvarande INSU) i Nyköping på laborationsdagar när jag hade tid. Jag har tagit mig igenom utbildningen till 60-70% i dagsläget, vilket innebär att jag två gånger har fått betala en extraavgift för att förlänga utbildningen, för att inte tala om den kostnad jag betalar för att hyra in en auktoriserad installatör för regelefterlevnad.

Det här med att "ha tid" är farligt när det kommer till icke akuta uppgifter eller jobb har jag lärt mig. Man måste "ta sig tid" till även såna uppgifter och uppdrag, annars halkar man lätt efter med missnöjda kunder eller onödiga utgifter som följd.

Till bilen då. Första halvåret åkte jag runt i min dåvarande privatbil, en KIA Ceed från 2010, med fällda baksäten för att få plats med verktyg och materiel. Det var både omständigt och emellanåt lite genant att komma till byggarbetsplatser med en fullproppad familjekombi. Visserligen gjorde det att jag lyckades spara ihop pengar till att kunna leasa en bil och betala handpenning, eller första förhöjda leasingavgiften som handpenningen heter när man leasar istället för köper. Jag hade vid den tiden drabbats av någon slags hybris av pengarna jag tjänat på att inte ta ut lön under första halvåret, så jag gick och plockade ut en sprillans ny pickup som jag tröttnade på redan efter ytterligare ett halvår. Trots tappra försök med organisering, hyllor, fullutdragslådor på flaket m.m så var den totalt värdelös som arbetsbil. Den bilen förlorade jag ca 80.000:- på när jag till slut lämnade tillbaka den och istället leasade en riktig arbetsbuss med ordentlig inredning. Så självklart är det en bra idé med en billig bil till en början, innan kulorna börjar rulla in, men låt det inte ta för lång tid i en äldre bil. En arbetsbil slits väldigt hårt, både invändigt och i maskineriet, så det är en väldig trygghet i att ha en ny eller nästan ny bil.

Inredning i bilen är nästan ett helt eget kapitel. Visst kan man komma undan billigt genom att bygga egen inredning av plyfaskivor, men vad kostar den arbetstiden i utebliven inkomst kontra en färdigmonterad stål-/aluminiuminredning, med kullagrade lådor, rymliga hyllor, perforerade plåtar med flyttbara krokor etc. från ex.vis Edström, Sortimo, eller dylikt?

Vad gäller verktyg så gled jag lite på en räkmacka. Jag hade jobbat 10 år på samma firma, med min föredetta granne och tillika gudfar som chef. Så när jag skulle sluta bad han mig välja ut vilka av mina verktyg jag ville köpa loss av honom, och så kvittade vi det mot innestående tidbank jag hade kvar. Jag har för skojs skull räknat lite löst på alla handverktyg, maskiner, redskap m.m som jag "fick" och tror nog att jag gick åtminstone 10.000:- plus på den affären.
Verktyg blir man ju aldrig färdig med att köpa på sig. Jag har nog lagt ut 150-200k på verktyg, redskap, mätinstrument m.m de här tre åren.

Att starta själva företaget är ganska simpelt. Antingen gör man det från scratch via verksamt.se med hjälp av banken. Eller så betalar man för ett s.k lagerbolag och bara byter företagsnamnet och verksamhetstyp. Det kostar lite mer, men å andra sidan är "allt" redan klart för att komma igång i princip dagen därpå.
Aktiekapitalet är ju förresten sänkt från 50 tusen till 25 tusen.

Ett annat stalltips är att ta hjälp så mycket som möjligt med ekonomi och bokföring av en riktig redovisningsbyrå. Dels så hjälper de en att hålla koll på ekonomin, när skatter och moms ska betalas, hur mycket som ska betalas varje månad, hur betalningarna bokförs ordentligt, men eftersom de troligtvis jobbar med andra inom samma bransch så är det som att ha ett litet bollplank när man funderar på investeringar, hur man ska tänka vad gäller försäkringar. Vad som är vettigt och inte vettigt att göra helt enkelt.

Jag försökte sköta så mycket som möjligt av min bokföring själv i början, men det enda det resulterade i var att jag la ner åtskilliga timmar åt att få bokföringen rätt, googla fram olika kostnadskonton, om det ska bokföras moms eller inte på påminnelseavgifter, hur fakturor från underentreprenörer ska bokföras m.m m.m.

Förresten, att ta hjälp, överhuvudtaget, oavsett vad det gäller, ska man inte vara rädd för. Chansen finns ju att den du frågade om hjälp, kommer tillbaka till dig och frågar om hjälp.
 
  • Gilla
Henningelvis och 7 till
  • Laddar…
T
Jag har drivit flera företag, inte som elektriker men det spelar ingen roll. Det allra, allra första du ska göra är att säkerställa att du har någon kompetent person som hjälper dig med bokföringen. Nästa steg är att lära dig tillräckligt mycket om det för att se att de gör rätt (inte för att göra det själv - det lönar sig inte om man inte råkar ha det som intresse).

Allt annat är sekundärt eftersom det är ditt ansvar att allt kring ekonomin är korrekt och du kan råka riktigt illa ut för rent utav löjliga fel.
 
Jag är lite nyfiken på ungefär vilken storleksordning på kostnad det är att hyra in en auktoriserad installatör för regelefterlevnad. Är det en stor del av den initiala omsättningen som går åt till denna post?
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E Emil_K skrev:
Verktyg blir man ju aldrig färdig med att köpa på sig. Jag har nog lagt ut 150-200k på verktyg, redskap, mätinstrument m.m de här tre åren.
:surprised: :surprised:
Ehh, jag har väl kört bortåt 5 år nu, undrar om jag ens kommit upp till 50 papp än på verktyg, maskiner och redskap ...?
Jo, 50 har jag nog, men absolut inte över 100'
Nu blev jag sugen på att räkna samman ... :)
 
Mikael_L
A Anders243 skrev:
Jag är lite nyfiken på ungefär vilken storleksordning på kostnad det är att hyra in en auktoriserad installatör för regelefterlevnad. Är det en stor del av den initiala omsättningen som går åt till denna post?
Det beror ju på vad den tar betalt.
Men är någon intresserad av att starta elfirma på de premisserna så kan ni ju PMa mig, så kan vi se om det går att göra något. :)
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Att starta eget är framförallt att inse att man ska driva ett företag, att man ska vara företagare nu, inte hantverkare.
Fotografen skrev det redan som första svar, och det är sant och viktigt att inse.
Ska man sen någon gång anställa så ska man plötsligt inte bara vara företagare utan även arbetsgivare, vilket betyder att man måste vara arbetsledare, kompis, hård jävel, kurator, arbetsfördelare och ha ett gott mått social kompetens, samt vara rätt stresstålig över att se att pengarna flödar ut företaget i en vansinnig fart, även om inga pengar kommer in ifall det blir en efterfrågedipp.


Sen vidare så finns det två hårda ekonomiska fakta här (för en hantverkar-egenföretagare).
Cash-flow och lön
Bilkostnad.


Allt annat är mer eller mindre peanuts i sammanhanget, och utgifter som i viss mån anpassar sig till storleken på verksamheten och kassaflödet.
Men lönen och bilen kostar mycket och kostar nästan exakt lika mycket vare sig du får 1 arbetsdag en månad eller 20.

Så mina tips är att försöka få till det så att man kan överleva halvhyggligt på en halv lön eller typ så, så vet man att man inte kommer dö bara för att det bara blev 80 debiterbara timmar en månad.
Nästa tips är att se om man kan få till något samarbete med sin sista arbetsgivare, någon tidigare arbetsgivare eller någon annan, så att man får en del timmar därifrån, men timmar som man säljer billigt för att det ska vara intressant, dvs motparten ska tjäna på arrangemanget också, detta i en övergångstid nåt år typ.
Och var superschysst och ärlig och transparent i en sådan relation, du får INTE stjäla kunderna då.

Vad gäller bilen så tycker jag att man gärna kan välja nåt rätt billigt, för det är annars en jobbig kostnad i början, antingen som stort kontantutlägg eller så som någon slags månadskostnad.
Har man t.ex. en familjekombi som privat bil så kan man väl kasta in material och verktyg i den ifall arbetsbilen strejkar och behöver in på verkstad.
Jag skulle köpa något äldre, välvårdat, lågmilat av tryggt och driftsäkert märke (japansk va?), för 25-60'. Och ha familjebilen eller något annat som nödlösning om den får driftsstopp. Kanske en Nissan NV200 eller Toyota Hiace.


Sen tycker jag att man direkt väljer AB, kräver förvisso att man samlar ihop 25', men en del av detta (typ hälften) kan direkt omsättas till invetarier och likn. Men då måste man vara uppmärksam på aktiekapitalets storlek sen, blir mer än hälften förbrukat måste man sätta bolaget i likvidation.
Och jag är också 100% av åsikten att man lejer bort bokföringen. Hitta en billig prisvärd som du skickar verifikaten till, som sen konterar, bokför och gör bokslut på. Bättre att själv jobba och dra in pengarna de timmarna.

Verktyg köper man väl lämpligen lite allteftersom det behövs, ja förutom det riktigt grundläggande.



E Emil_K skrev:
Det här med att "ha tid" är farligt när det kommer till icke akuta uppgifter eller jobb har jag lärt mig. Man måste "ta sig tid" till även såna uppgifter och uppdrag, annars halkar man lätt efter med missnöjda kunder eller onödiga utgifter som följd.
Bra poäng där. Som sagt, det kräver lite disciplin att vara företagare, då ingen annan pekar med hela handen och säger att nu måste du ta tag i det där.

E Emil_K skrev:
Inredning i bilen är nästan ett helt eget kapitel. Visst kan man komma undan billigt genom att bygga egen inredning av plyfaskivor, men vad kostar den arbetstiden i utebliven inkomst kontra en färdigmonterad stål-/aluminiuminredning, med kullagrade lådor, rymliga hyllor, perforerade plåtar med flyttbara krokor etc. från ex.vis Edström, Sortimo, eller dylikt?
Håller med. Man kan möjligen hålla utkik efter en beggad från blocket, FB marketplace, klaravik konkursauktioner etc.

E Emil_K skrev:
Vad gäller verktyg så gled jag lite på en räkmacka. Jag hade jobbat 10 år på samma firma, med min föredetta granne och tillika gudfar som chef. Så när jag skulle sluta bad han mig välja ut vilka av mina verktyg jag ville köpa loss av honom, och så kvittade vi det mot innestående tidbank jag hade kvar. Jag har för skojs skull räknat lite löst på alla handverktyg, maskiner, redskap m.m som jag "fick" och tror nog att jag gick åtminstone 10.000:- plus på den affären.
Perfekt om man kan få till nån sån deal. Även om det grundläggande som måste finnas för att börja jobba inte är så väldigt dyrt så är det ändå en hel del tusenlappar som ska ut från start.

E Emil_K skrev:
Att starta själva företaget är ganska simpelt. Antingen gör man det från scratch via verksamt.se med hjälp av banken. Eller så betalar man för ett s.k lagerbolag och bara byter företagsnamnet och verksamhetstyp. Det kostar lite mer, men å andra sidan är "allt" redan klart för att komma igång i princip dagen därpå.
Aktiekapitalet är ju förresten sänkt från 50 tusen till 25 tusen.
Japp, och AB från första början är det bästa enligt mig.
Och precis som Emil beskriver, är det jättebråttom så är kanske en lagerbolag attraktivt, annars är det vare sig speciellt dyrt eller krångligt att starta den vanliga vägen, men det tar någon vecka då.

E Emil_K skrev:
Förresten, att ta hjälp, överhuvudtaget, oavsett vad det gäller, ska man inte vara rädd för. Chansen finns ju att den du frågade om hjälp, kommer tillbaka till dig och frågar om hjälp.
Exakt, och se inte andra som konkurrenter, utan de är resurser, ni har bara inte än funnit samarbetet. Och om inte annat så är de resurser för att de ser till att hålla dig vass och vaken. :)
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
G
Jag kom att tänka på en grej.
Om man slutar "på god fot" med sin nuvarande AG, och de fortfarande "gillar en", så kan det även tänkas (ofta) att man kan få lite jobb via dem, t.ex. när de får för mycket att göra, så kan man troligen bli inhyrd hos dem. Var inte rädd och kolla av detta om du känner att du slutar på ett "fint sätt".
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
eavogels skrev:
Bra initiativ. Det behövs flera elfirmor. Du kommer säkert få många kunder om du inte tackar nej till uppdrag som inte är superstora och som ligger lite utanför stora staden. Då slipper säkert flera av dem nya kunder att sova dålig om nätterna med dålig samvete för att dem fick koppla själv, som dem inte får göra.
Finns ju en hel del potentiella kunder här på forumet som tror de får koppla el bara man frågar någon annan på forumet (som inte heller får) hur man gör
 
  • Gilla
  • Haha
BL66 och 2 till
  • Laddar…
G
P Putte 9497 skrev:
Finns ju en hel del potentiella kunder här på forumet som tror de får koppla el bara man frågar någon annan på forumet (som inte heller får) hur man gör
Jag Man! Jag koppla! Jag skruva! :D
 
  • Gilla
albinroo och 1 till
  • Laddar…
Att köra eget är mer än ett arbete, det är en livsstil...
Det leder till en hel del sömnlösa nätter, men i slutändan så blir det förhoppningsvis mer inkomst än att vara anställd.
Många som driver eget plockar ut alldeles för lite lön, då kan man lika gärna vara anställd.
Ska du ha 5/6 anställda kanske du inte kan jobba på fältet längre utan får ägna dig åt det administrativa...
Men... gör du bra jobb och är villig att lägga lite av fritiden på arbete så är det inte så svårt!
Lycka till och kör hårt!
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
:surprised: :surprised:
Ehh, jag har väl kört bortåt 5 år nu, undrar om jag ens kommit upp till 50 papp än på verktyg, maskiner och redskap ...?
Jo, 50 har jag nog, men absolut inte över 100'
Nu blev jag sugen på att räkna samman ... :)
Räkna inte! Man blir nästan mörkrädd av att veta hur mycket pengar man lagt ut.
Tusenlapparna hopar sig rätt fort.
Ett urval av maskiner/verktyg/mätinstrument:
Installationsprovare, spänningsprovare, skruvdragare x2-3st, tigersåg, multimaskin, borrhammare, batterier, en handfull easy roll, stegar, bockar, rörål, nätverkstestare, momentskaft och momentmejsel. Lägg där till alla olika handverktyg som behövs och som ibland behöver bytas ut.
Visserligen har jag en verkstad också som utrustats med diverse maskiner och verktyg också, som egentligen kanske inte behövs.
 
E Emil_K skrev:
Jag startade min elfirma för lite mer än tre år sedan nu, och kan dela med mig av lite erfarenheter.

Först och främst ångrar jag att jag inte la mer tid på att plugga in auktorisationen redan vid uppstarten. Jag var väldigt ivrig att få komma igång så jag jobbade dagtid och pluggade kvällstid och var iväg till EUU (nuvarande INSU) i Nyköping på laborationsdagar när jag hade tid. Jag har tagit mig igenom utbildningen till 60-70% i dagsläget, vilket innebär att jag två gånger har fått betala en extraavgift för att förlänga utbildningen, för att inte tala om den kostnad jag betalar för att hyra in en auktoriserad installatör för regelefterlevnad.

Det här med att "ha tid" är farligt när det kommer till icke akuta uppgifter eller jobb har jag lärt mig. Man måste "ta sig tid" till även såna uppgifter och uppdrag, annars halkar man lätt efter med missnöjda kunder eller onödiga utgifter som följd.

Till bilen då. Första halvåret åkte jag runt i min dåvarande privatbil, en KIA Ceed från 2010, med fällda baksäten för att få plats med verktyg och materiel. Det var både omständigt och emellanåt lite genant att komma till byggarbetsplatser med en fullproppad familjekombi. Visserligen gjorde det att jag lyckades spara ihop pengar till att kunna leasa en bil och betala handpenning, eller första förhöjda leasingavgiften som handpenningen heter när man leasar istället för köper. Jag hade vid den tiden drabbats av någon slags hybris av pengarna jag tjänat på att inte ta ut lön under första halvåret, så jag gick och plockade ut en sprillans ny pickup som jag tröttnade på redan efter ytterligare ett halvår. Trots tappra försök med organisering, hyllor, fullutdragslådor på flaket m.m så var den totalt värdelös som arbetsbil. Den bilen förlorade jag ca 80.000:- på när jag till slut lämnade tillbaka den och istället leasade en riktig arbetsbuss med ordentlig inredning. Så självklart är det en bra idé med en billig bil till en början, innan kulorna börjar rulla in, men låt det inte ta för lång tid i en äldre bil. En arbetsbil slits väldigt hårt, både invändigt och i maskineriet, så det är en väldig trygghet i att ha en ny eller nästan ny bil.

Inredning i bilen är nästan ett helt eget kapitel. Visst kan man komma undan billigt genom att bygga egen inredning av plyfaskivor, men vad kostar den arbetstiden i utebliven inkomst kontra en färdigmonterad stål-/aluminiuminredning, med kullagrade lådor, rymliga hyllor, perforerade plåtar med flyttbara krokor etc. från ex.vis Edström, Sortimo, eller dylikt?

Vad gäller verktyg så gled jag lite på en räkmacka. Jag hade jobbat 10 år på samma firma, med min föredetta granne och tillika gudfar som chef. Så när jag skulle sluta bad han mig välja ut vilka av mina verktyg jag ville köpa loss av honom, och så kvittade vi det mot innestående tidbank jag hade kvar. Jag har för skojs skull räknat lite löst på alla handverktyg, maskiner, redskap m.m som jag "fick" och tror nog att jag gick åtminstone 10.000:- plus på den affären.
Verktyg blir man ju aldrig färdig med att köpa på sig. Jag har nog lagt ut 150-200k på verktyg, redskap, mätinstrument m.m de här tre åren.

Att starta själva företaget är ganska simpelt. Antingen gör man det från scratch via verksamt.se med hjälp av banken. Eller så betalar man för ett s.k lagerbolag och bara byter företagsnamnet och verksamhetstyp. Det kostar lite mer, men å andra sidan är "allt" redan klart för att komma igång i princip dagen därpå.
Aktiekapitalet är ju förresten sänkt från 50 tusen till 25 tusen.

Ett annat stalltips är att ta hjälp så mycket som möjligt med ekonomi och bokföring av en riktig redovisningsbyrå. Dels så hjälper de en att hålla koll på ekonomin, när skatter och moms ska betalas, hur mycket som ska betalas varje månad, hur betalningarna bokförs ordentligt, men eftersom de troligtvis jobbar med andra inom samma bransch så är det som att ha ett litet bollplank när man funderar på investeringar, hur man ska tänka vad gäller försäkringar. Vad som är vettigt och inte vettigt att göra helt enkelt.

Jag försökte sköta så mycket som möjligt av min bokföring själv i början, men det enda det resulterade i var att jag la ner åtskilliga timmar åt att få bokföringen rätt, googla fram olika kostnadskonton, om det ska bokföras moms eller inte på påminnelseavgifter, hur fakturor från underentreprenörer ska bokföras m.m m.m.

Förresten, att ta hjälp, överhuvudtaget, oavsett vad det gäller, ska man inte vara rädd för. Chansen finns ju att den du frågade om hjälp, kommer tillbaka till dig och frågar om hjälp.
Hej Emil!
Jag är reporter på tidningen Elinstallatören och skriver en artikel om vad man ska tänka på när man startar en egen elfirma. Du skrev intressanta kommentarer på det temat för snart två år sedan, bla om att lägga tid på att plugga in auktorisationen och bilvalet. Skulle du vilja bli intervjuad i artikeln?
I så fall når du mig på charlotta.vonschultz@elinstallatoren.se
Hoppas att du vill medverka!
Allt gott :)
Charlotta von Schultz
 
  • Gilla
Lillebror 1971 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.