Hej på er!
Har byggt ett fristående isolerat varmförråd där jag har planerat att lägga klinkers på golvet. Gjuten bottenplatta med 200mm cellplast under och elektrisk golvvärme ingjuten. Plattan gjöts i mitten av april och vi valde att endast sloda den då det kändes överkurs att glätta.
Behöver jag lägga primer på plattan innan vi går på med fixen för klinkersen? Något annat att tänka på i detta läget?

Givetvis är klinkersen som köpts godkänd för att läggas på golv med ingjuten värme.

Tar tacksamt emot era tips och kunskaper kring just primern
 
Primern binder damm, och andra partiklar och bidrar till en bättre vidhäftning av fixet.
 
Absolut så ska du ha primer.
Sen så skulle jag väga av ytan innan läggning av klinker, för är den bara slodad så är jag tveksam att ytan är tillräckligt bra för att lägga klinker direkt! I min värld ska ytan vara nästintill lika bra som innan mattläggning även om man lägger klinker!
Var nog en miss att inte få ytan läggningsbar för klinker direkt, iaf om ni vill få ett bra slutresultat.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Absolut så ska du ha primer.
Sen så skulle jag väga av ytan innan läggning av klinker, för är den bara slodad så är jag tveksam att ytan är tillräckligt bra för att lägga klinker direkt! I min värld ska ytan vara nästintill lika bra som innan mattläggning även om man lägger klinker!
Var nog en miss att inte få ytan läggningsbar för klinker direkt, iaf om ni vill få ett bra slutresultat.
Tack för ditt svar, har mätt av plattan med långpass och det slå på max 2 mm över de 13kvm så den är bra i våg och det är inte några stora ryggar eller andra ojämnheter på den. Tycker du ändå man skulle flytspackla ett tunt lager för att få den helt slät innan man lägger klinkers?
 
J Jörgen Ö skrev:
Absolut så ska du ha primer.
Sen så skulle jag väga av ytan innan läggning av klinker, för är den bara slodad så är jag tveksam att ytan är tillräckligt bra för att lägga klinker direkt! I min värld ska ytan vara nästintill lika bra som innan mattläggning även om man lägger klinker!
Var nog en miss att inte få ytan läggningsbar för klinker direkt, iaf om ni vill få ett bra slutresultat.
Samt har du något bra tips på vilken primer jag kan använda mig av?
 
A Andreas.83 skrev:
Tack för ditt svar, har mätt av plattan med långpass och det slå på max 2 mm över de 13kvm så den är bra i våg och det är inte några stora ryggar eller andra ojämnheter på den. Tycker du ändå man skulle flytspackla ett tunt lager för att få den helt slät innan man lägger klinkers?
Beroende på hur stora plattor du ska lägga, svårt att bedöma såhär...
Ju större plattor, desto viktigare är att underlaget är plant.
Du kan använda i princip vilken primer som helst som är avsedd för ändamålet
 
J Jörgen Ö skrev:
Beroende på hur stora plattor du ska lägga, svårt att bedöma såhär...
Ju större plattor, desto viktigare är att underlaget är plant.
Du kan använda i princip vilken primer som helst som är avsedd för ändamålet
30x60 plattor
 
Har du plattorna hemma, så ta en platta och lägg ut här och där, så märker du om dom vickar, gärna ett gäng bredvid varandra...
Men som sagt, svårt att bedöma om man inte ser på plats.
 
J Jörgen Ö skrev:
Har du plattorna hemma, så ta en platta och lägg ut här och där, så märker du om dom vickar, gärna ett gäng bredvid varandra...
Men som sagt, svårt att bedöma om man inte ser på plats.
Tack, ska prova med detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.