Jag är helt enkelt innerligt trött på att hålla på och mecka och trixa och göra en massa inställningar och speciallösningar. Numeravill jag ha så mycket out-of-the-box som det går och jag tänkte nog att meshsystemen är typiskt ”svennebananprodukt” ...

Förr tyckte jag det var kul och bygga lösningar och kunde hålla på hur länge som helst och leta delar och halvfabrikat....

.... men när fan blir gammal blir han apple-fan....
 
Hej

Jag läste det du skrev om typisk svennebananprodukt och skrattade lite. Förstår precis känslan: riktigt less på allt som har med teknik att göra och man bara vill att det ska FUNKA!

Jag var i lite samma sits som dig: vi flyttade in i vårt nya hus och upptäckte att wifi signalen var kass. Hade routern i tvättstugan och hade igen täckning på wifin i varken vardagsrummet eller i sovrummet. När jag hsde ledsnat totalt så gick jag in på Elgiganten och köpte Googles meshnät (bästa köpet någonsin). Det var ett paket med 3 puckar. Vi kopplade in den första i routern, andra i vardagsrummet och den tredje i köket.

Nu har vi full wifi täckning i hela huset, altanen och i garaget. Täckningen är så bra att vi kör ena tvn enbart på wifi (tittat bara på appar).

Rekommenderar verkligen Googles meshnät - supersmidigt att installera och en användarvänlig app.
 
G Gallianoman skrev:
Jag är helt enkelt innerligt trött på att hålla på och mecka och trixa och göra en massa inställningar och speciallösningar. Numeravill jag ha så mycket out-of-the-box som det går och jag tänkte nog att meshsystemen är typiskt ”svennebananprodukt” ...

Förr tyckte jag det var kul och bygga lösningar och kunde hålla på hur länge som helst och leta delar och halvfabrikat....

.... men när fan blir gammal blir han apple-fan....
Du kanske skulle skippa IP-TV och köra play tjänster på en AppleTV i stället?
Har du ingen fiber-tv-box i stugan, så behöver du inte två kablar mellan friggeboden och stugan.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Du kanske skulle skippa IP-TV och köra play tjänster på en AppleTV i stället?
Har du ingen fiber-tv-box i stugan, så behöver du inte två kablar mellan friggeboden och stugan.
Ja, egentligen är är ingen dum idé... Ibland är det svårt att se skogen för alla träd... Det skulle spara en hel del bekymmer...

Jag får fundera lite på den....Jag tror att den stora pucken där är att övertyga delar av min omgivning att det räcker....
 
G Gallianoman skrev:
Det skulle spara en hel del bekymmer...
Och enligt min uppfattning skapa en del nya. Visst har "streamingtjänster" sitt användningsområde men för mig är de ingen fullgod TV-lösning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och enligt min uppfattning skapa en del nya. Visst har "streamingtjänster" sitt användningsområde men för mig är de ingen fullgod TV-lösning.
Jag tycker streamingtv funkar bra för sånt som man verkligen vill se - men det mer okvalitativa slötittandet är bättre på klassisk tablå tv.

En av idéerna med mesh är också att kunna utöka på andra sidan huset så även den uteplatsen täcks in av wifi....

Men jag märker att jag får mycket mothugg på mesh.... (jag är tacksam även för det...)
 
G Gallianoman skrev:
Jag tycker streamingtv funkar bra för sånt som man verkligen vill se - men det mer okvalitativa slötittandet är bättre på klassisk tablå tv.
Lite så känner jag med. Typexemplet är när man slår på morgon-TV i bakgrunden medan man "gör sig klar". Eller "efter 5" medan middagen förbereds.

Sen nyttjar vi inspelning och/eller "catch up-funktion" väldigt mycket för att själva styra när vi vill se saker, ta paus och framförallt "spola förbi" reklam. Vist funkar streaming till mycket men enligt min uppfattning är det överlägset att ha "allt" samlat i en någorlunda användarvänlig TV-box i stället för att fippla med ett flertal appar, alla med sina egenheter, brister och förvisso även förtjänster.
 
Jag tycker det känns lite meckigt med vlan trotsallt... Inte direkt plug-and-play...

Skulle min ursprungliga idé ändå funka? Alltså en splitter för att dela kabeln och sen köra två meshpuckar trådat. (Jag vet att ni tycker jag är insnöad - men jag tycker vlan lösningen är snygg men lite för meckig...)
 
Om du inte ska ha mer än 100Mbit/s på inkommande fiber så räcker det med en splitter på kabeln. Splittern begränsar bandbredden till just 100Mbit/s per ”kabelhalva”.

Om du behöver fler än en Wi-Fi accesspunkt i stugan och inte kan eller vill dra kabel så är väl Mesh ett utmärkt val.

Annars har TP-Link en PRO-serie roamingaccesspunkter till humana priser.
Tex TP-Link EAP225 med AC1200 klass, eller
TP-Link EAP225-Wall Accesspunkt. Businessklassad AP med AC1200.
Den har en PoE port på baksidan och 3 extra ethernet i underkant varav en PoE ut.

TP-Link EAP245 V3 Accesspunkt, Businessklassad AP med AC1750.
Den har 2 portar på baksidan. Mycket bra och prisvärd på pappret iaf. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.