Vi har ett hus modell 1906 i timmer på 1,5 plan. Det har kommit in lite vatten och vi har i samband med att taket repareras rivit berörda väggar ner till timret. Jag tänkte kolla om någon har förslag på vad man kan ha i de nya väggarna och taket? Det är ingen byggnadsvård av listade hus utan det ska funka att bygga på budget.

Timret är ok och torkar nu, på något stället skadat och får sulas lite kanske.

Gamla väggen var på insidan: timmer+tapet+spännpapp+tapeter+tretex +tapeter+brädor+gips+tapet
Nu är allt borta och jag tänkte regla upp ny vägg med 45x45 och isolering och sedan osb o gips. Men ska man ha plast också i väggen, eller finns det papp som funkar som ångspärr? Och var ska skiktet i så fall sitta?

Samma fråga gäller för innertaket (snedtaket) som på insidan varit råspont+spån+brädor+gips. Tänkte byta till bättre isolering, hur mycket och plast eller papp? Och var sätter man det skiktet? Tänker ev ha panel på snedtaket istället för gips.

Som sagt, tips mottages gärna men inte pekpinnar om hur gamla timmerhus ska bevaras... ;-)

Rivet gammalt snedtak med exponerat timmer och en stege, synliga vattenskador och byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoveringsarbete i gammalt hus, vägg nedriven till timmer, synliga skador och rester av tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lindj Lindj skrev:
Vi har ett hus modell 1906 i timmer på 1,5 plan. Det har kommit in lite vatten och vi har i samband med att taket repareras rivit berörda väggar ner till timret. Jag tänkte kolla om någon har förslag på vad man kan ha i de nya väggarna och taket? Det är ingen byggnadsvård av listade hus utan det ska funka att bygga på budget.

Timret är ok och torkar nu, på något stället skadat och får sulas lite kanske.

Gamla väggen var på insidan: timmer+tapet+spännpapp+tapeter+tretex +tapeter+brädor+gips+tapet
Nu är allt borta och jag tänkte regla upp ny vägg med 45x45 och isolering och sedan osb o gips. Men ska man ha plast också i väggen, eller finns det papp som funkar som ångspärr? Och var ska skiktet i så fall sitta?

Samma fråga gäller för innertaket (snedtaket) som på insidan varit råspont+spån+brädor+gips. Tänkte byta till bättre isolering, hur mycket och plast eller papp? Och var sätter man det skiktet? Tänker ev ha panel på snedtaket istället för gips.

Som sagt, tips mottages gärna men inte pekpinnar om hur gamla timmerhus ska bevaras... ;-)

[bild]
Jag skulle köra på diffutionsöppna material så att fukten kan vandra fram och tillbaka. Viktigt för att fukt inte ska stanna i timret. Ångbroms används istället för ångspärr. Kolla denna video och applicera på ditt hus. Det har vi gjort med vårat timmerhus modell 1897.

 
Om det är ett permanentboende som är uppvärmt och ventilerat året om så kan ni bygga med dagens normala metoder. Dvs mineralull och tät ångspärr. Det finns ingen anledning att krångla till det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.