Hej!
Jag och min sambo renoverar ett sekelskifteshus utanför Falun. Vi planerar att bygga till för att bl a få plats med ett nytt badrum.

Vi skulle gärna ha träpanel, t ex pärlspont, i delar av det nya badrummet (våtzon 2). Men hantverkarna vi har varit i kontakt med säger att det i princip är omöjligt att bygga på det sättet.

Ni här i forumet som har byggt badrum med träpanel, vad är era viktigaste tips och lärdomar? Vi har tänkt att det borde gå att limma fast panel på läkt som i sin tur är limmad på ett godkänt tätskikt.

Har ni skapat en luftspalt bakom panelen? Vad era försäkringsbolag sagt om träpanel i badrummet, och hur har ni tacklat detta?

Hoppas på svar. Tack på förhand! :)
/Kalle
 
Staffans2000
Jag har träpanel på övre delen av väggarna, så även i duschen. Bakom finns gips målad med våtrumsfärg och därefter råspont. Panelen fernissade jag och spikade upp den kloss an. Det blev faktiskt riktigt bra. Försäkringsbolaget tror jag har viktigare saker för sig, än att lägga sig i mitt badrum.
Tilläggas bör att träpanel i badrum, är vanligt i Norge. Så nog går det alltid.

Staffan
 
  • Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
Jag har inte byggt något badrum med träpanel, men däremot rivit ett byggt 1973..
Letar du bland mina skapade trådar så hittar du den...

Hur kommer utbyggnaden göras? Blir det träbjälkag eller betong? Väggar?
Har ni tänkt er målad panel eller trären?
Ska det vara hela vägen från tak till golv eller bara "halva"?
Vad ska ni ha för ytskikt på golvet?
 
K kallejuan skrev:
Hej!
Jag och min sambo renoverar ett sekelskifteshus utanför Falun. Vi planerar att bygga till för att bl a få plats med ett nytt badrum.

Vi skulle gärna ha träpanel, t ex pärlspont, i delar av det nya badrummet (våtzon 2). Men hantverkarna vi har varit i kontakt med säger att det i princip är omöjligt att bygga på det sättet.

Ni här i forumet som har byggt badrum med träpanel, vad är era viktigaste tips och lärdomar? Vi har tänkt att det borde gå att limma fast panel på läkt som i sin tur är limmad på ett godkänt tätskikt.

Har ni skapat en luftspalt bakom panelen? Vad era försäkringsbolag sagt om träpanel i badrummet, och hur har ni tacklat detta?

Hoppas på svar. Tack på förhand! :)
/Kalle
På gång att göra samma sak. Skall sätta upp finsågade panelbrädor i duschrum huvudsakligen i våtzon 2. På ett ställe i våtzon 1, utanför en duschvägg där jag räknar med att det inte blir någon direkt vattenbelastning. Hela rummet är tätskiktat. Min välrenommerade kakelfirma säger att det är inga problem. Bara att limma upp. Försäkringsbolaget har inte trä som godkänd metod I badrum men accepterar vad jag förstår, om det är byggt efter byggnorm. Man ser ju i inredningstidningar att trä är ganska vanligt i nya badrum. Har tänkt som du limma upp lister och därefter panelen. Men det bygger onödigt mycket så jag tänker limma panelen direkt på tätskiktet. Då går det inte att ta ner panelen utan att skada tätskiktet men jag tänker att när panelen skall ner så är det dags för nytt tätskikt. Funderar på vilket lim jag skall använda. Måste ju bita extremt snabbt så jag inte blir stående 10 min med varje bräda. Pl400? Essve ess?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.