en som jag känner är behov av boende, gruppboende är tyvärr inte aktuellt för denna personen och riktiga små lgh är nog över personens budget.
då jag har en gäststuga funderar jag på om det går att lösa boende åt personen så.
problemet är att jag har 14 kvm att leka med.
yttermått 5*3m, första tanken var att höja taket för att kunna få in ett sovloft, men då trappor och stegar inte fungerar för personen så går det bort.

tanken är att få in handfat, wc, dusch, kyl, häll, ugn, diskho och tvättmaskin.
såklart säng och en en platt tv.
allting minsta möjligen såklart, tur nog är personen liten och behöver ej gå hjälpmedel(rullstol, rullator, etc,)

är det ens möjligt? har ni några smarta lösningar på extremt compact living?
ytterdörr är på ena kortsidan.
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
M
Köp en husvagn
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
PeterFalun
kolla med personens arbetsterapeut, på kommun eller hjälpmedelscentral, dom kan regler och förstår behov
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
kolla med personens arbetsterapeut, på kommun eller hjälpmedelscentral, dom kan regler och förstår behov
jag förstår personens behov, har rätt bra koll på reglerna dock ska jag läsa på lite bättre på visa saker.
men det är mer hur man praktiskt får ihop det, dvs smarta lösningar som spar utrymme.
det är det jag söker.
 
M Marcusskold skrev:
Köp en husvagn
när jag redan har en gäststuga? dock utan inredning och för tillfället utan badrum.
 
Få plats med allt man behöver är nog möjligt, men begreppet funktionsvariation är ju rätt brett.

Att du nämner gruppboende gör mig lite tveksam till hela idén, det erbjuds ju personer som inte bedöms kunna ta hand om sig själva, och att då få en inneboende som har någon form av behov av stöd låter som något man bör fundera över både en och två gånger ..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Få plats med allt man behöver är nog möjligt, men begreppet funktionsvariation är ju rätt brett.

Att du nämner gruppboende gör mig lite tveksam till hela idén, det erbjuds ju personer som inte bedöms kunna ta hand om sig själva, och att då få en inneboende som har någon form av behov av stöd låter som något man bör fundera över både en och två gånger ..
tack för omtanken men tråden är inte skapad för att prata om personen utan att finna en lösning(byggnadstekniskt).
tänker inte ge mer information än att trappa/stege till ev loft går bort. där av förblir det bara en våning.
visst vore roligt att bygga en liten hiss men lite tidskrävande spec om man ska nå nödvändig säkerhet.
men visst 10 tusen för att generera 10 kvm till är frästande.
 
Tja, om ditt bygge inte behöver anpassas efter personen var det ju inte nödvändigt att nämna funktionsnedsättningen öht?

Men börja med att rita upp huset, och allt som behövs i det, i skala på ett papper, klipp ut inredningen och flytta runt....
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Sympatiskt projekt. Det borde ju gå att ordna.

Jag har sett några såna konton på instagram, sök på Tiny House så dyker det upp grejer. En del inlägg är bara bilder men en del med planritning också.

Sen har jag för mig att nån gjorde ett exjobb på att skapa en fullvärdig bostad på 15 kvm, men minns inte namnet eller vilken högskola. Det var iaf intressant läsning.

Spontant tänker jag att nyckeln till framgång är att all yta används, och att en del ytor har dubbla uppgifter. Lite som i en husvagn.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, om ditt bygge inte behöver anpassas efter personen var det ju inte nödvändigt att nämna funktionsnedsättningen öht?

Men börja med att rita upp huset, och allt som behövs i det, i skala på ett papper, klipp ut inredningen och flytta runt....
Jo det var det annars kommer man få 17 svar bygg sovloft
 
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
T Triax skrev:
en som jag känner är behov av boende, gruppboende är tyvärr inte aktuellt för denna personen och riktiga små lgh är nog över personens budget.
då jag har en gäststuga funderar jag på om det går att lösa boende åt personen så.
problemet är att jag har 14 kvm att leka med.
yttermått 5*3m, första tanken var att höja taket för att kunna få in ett sovloft, men då trappor och stegar inte fungerar för personen så går det bort.

tanken är att få in handfat, wc, dusch, kyl, häll, ugn, diskho och tvättmaskin.
såklart säng och en en platt tv.
allting minsta möjligen såklart, tur nog är personen liten och behöver ej gå hjälpmedel(rullstol, rullator, etc,)

är det ens möjligt? har ni några smarta lösningar på extremt compact living?
ytterdörr är på ena kortsidan.
lovvärt projekt! Fint att se att folk fortfarande bryr sig om sina nära och kära. Ska följa.

om du söker bygglov så kan du nog glömma hela grejen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.