Tjena,

Jag ska fixa iordning uppfarten och ska låta en firma gjuta en betongplatta som uppfart. En polare "hade hört" att det är inte bra att köra med dubbdäck på en uppfart i betong. Någon som hört något liknande? Ska man tänka på något speciellt med vilken betongsort det ska vara eller så?

Jag har idag plattor och har lite problem med sättning då uppfarten ligger precis vid en slänt. Byggaren rekommenderade att vi skulle isolera under betongplattan och armera som man gör en husgrund för då kommer den vara självbärande och jag kommer inte få några problem med sättningar. Låter det vettigt?
 
Armera SKA du göra alla dagar i veckan. Annars finns det stor risk att det spricker.

Isoleringen är ju lätt och billig — ett par cellplastskivor.

Men dubbdäcken då? Tja, har du inte tänkt använda garageuppfarten som genomfartsled för ortens samtliga pendlare så har jag svårt att se att det skulle bli några problem.
 
Ja det är jätteviktigt att välja rätt betongsort och täckskikt. Läs på om exponeringsklasser för frysning och tösalter.
 
Det kommer att synas var hjulen gått men det gör det nog på betongplattorna också.

Protte
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ett tillägg till det som redan sagts är ju att vi har ju en del vägar i betong. Även om det inte är på långa vägar lika många mil som t.ex. Tyskland. Dubbdäcken är det minsta problemet för en uppfart i betong.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.