pacman42 pacman42 skrev:
Och I fallet i denna tråden så har grannen grävt ur mer än 50cm. Huruvida det finns marklov eller inte vet vi inte. Oavsett om det finns marklov/bygglov eller inte så har fortfarande grannen ansvaret då det är denne som har ändrat marköjden.
Hur vet du att det har grävts? Har TS eller hans granne bekräftat det för någon här eller? Känns som att du har bevis för det??
 
J Edin Majstoor skrev:
Hur vet du att det har grävts? Har TS eller hans granne bekräftat det för någon här eller? Känns som att du har bevis för det??
Det man kan se på de bilder som finns i tråden så har grannen terrasserat sin tomt och mot terrassen byggt uthuset som sedan rivits. Sedan kan man bakvägen räkna ut att man för att göra detta har ändrat marköjden med mer än 50cm då det annars inte kan ha varit ståhöjd i uthuset.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Och I fallet i denna tråden så har grannen grävt ur mer än 50cm. Huruvida det finns marklov eller inte vet vi inte. Oavsett om det finns marklov/bygglov eller inte så har fortfarande grannen ansvaret då det är denne som har ändrat marköjden.
Att ta bort en byggnad är inte samma sak som att gräva .. eller menar du att grävningen som skedde när byggnaden byggdes? troligen så har båda tomterna ändrat marknivå från det ursprungliga och att försöka använda det tror jag blir långt ifrån ett solklart case vem som har ansvaret. skickligast advokat vinner i rätten...

Jag har fattat att du tycker att den som ändrat nåt på tomten ska betala men det saknar tyvärr juridiskt stöd anser jag ...
byggnaden som stod där har gjort jobbet som markstöd tills den togs bort men långt ifrån solklart om vems problem det är idag. man är tillbaka där man var innan byggnaden byggdes och den övre tomten har ett ansvar att hindra massor att hamna på den nedre.. Sen kan man såklart hävda att nedre tomten kanske också har ändrat marknivå men båda tomterna lär ha viss svårighet att få fram exakt vilken höjd som är det rätta. men läser man tidigare fall som dragits till rättegång så blir det oftast den ovanför slänten som ska till att inte massor hamnar hos den nedre..iaf där det inte är all t för mycket andra konstigheter inblandade
 
P polaris78 skrev:
Att ta bort en byggnad är inte samma sak som att gräva .. eller menar du att grävningen som skedde när byggnaden byggdes? troligen så har båda tomterna ändrat marknivå från det ursprungliga och att försöka använda det tror jag blir långt ifrån ett solklart case vem som har ansvaret. skickligast advokat vinner i rätten...

Jag har fattat att du tycker att den som ändrat nåt på tomten ska betala men det saknar tyvärr juridiskt stöd anser jag ...
byggnaden som stod där har gjort jobbet som markstöd tills den togs bort men långt ifrån solklart om vems problem det är idag. man är tillbaka där man var innan byggnaden byggdes och den övre tomten har ett ansvar att hindra massor att hamna på den nedre.. Sen kan man såklart hävda att nedre tomten kanske också har ändrat marknivå men båda tomterna lär ha viss svårighet att få fram exakt vilken höjd som är det rätta. men läser man tidigare fall som dragits till rättegång så blir det oftast den ovanför slänten som ska till att inte massor hamnar hos den nedre..iaf där det inte är all t för mycket andra konstigheter inblandade
Nu är bägge dessa tomter i samma sluttning, sida vid sida. Bara för att förtydliga.

Man ser att TS hus som är byggt på 30-talet (min gissning) följer den tomtens sluttning.

Det rivna uthuset ser betydligt nyare ut. Men det kan naturligtvis ha renoverats.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och I fallet i denna tråden så har grannen grävt ur mer än 50cm. Huruvida det finns marklov eller inte vet vi inte. Oavsett om det finns marklov/bygglov eller inte så har fortfarande grannen ansvaret då det är denne som har ändrat
Du förutsätter att det är grannen som sänkt sin tomt men när uthuset byggdes kan det lika gärna ha varit en slänt neråt eller liknande som sedan fyllts upp mot uthuset för p-plats. Jag ser det tom som troligt men är bara spekulation. Faktum kvarstår att ett hus inte är en stödmur. Grannen var schysst och skulle bekosta muren. Pga konflikt har man nog inte mycket annat val än att bekosta det själv och ta det som en lärdom att inte gapa efter för mycket.[/QUOTE]
 
M MetteKson skrev:
Där tänker vi olika. Att strida för principen kan kosta mer (tid, pengar, osämja, oro) än det i slutändan ger. En smidig lösning i samförstånd kan jag tycka är mer värt.
Osämja verkar redan vara för sent...

harry73 harry73 skrev:
Väldigt dumt om principen har fel och grannen enligt lovet inye behöver eller får bygga plank.
Finns bara ett sätt att ta reda på det, och det är i rätten.
 
F fsn skrev:
När det gäller väldigt gamla byggnader får man väl ändå ta och utgå från att befintlig situation är status quo och rivningen av befintlig byggnad är det som är ändringen och att det då är den som river byggnaden som också ser till att det kommer dit en mur. Det kan ju tom vara så att det har schaktats ner från början för att bygga det nu rivna huset. Undantaget skulle ju vara om TS själv är den som höjt marken, du borde TS själv se till att det inte rasar in skit till grannen.
Håller fulständigt med dig så ser jag det också eftersom genom att grannen genom att riva den gamla fastighetn underminerade eran parkering så att det finns rasrisk, så borde han se till att dett åtgärdas, men jag tycker det konstingt om kommunen inte nämnt något i bygglovet , eftersom i de flesta fall behövs bygglov för att uppföra en mur mot angränsade tomter. Insyn skyddet är jag mer tveksam till. Men det bästa är ju åter igen kontakta kommunens byggnadskontor.
 
Elias Koinberg Elias Koinberg skrev:
Hej!

Vi har en granne som byggt nytt hus. För att detta skulle bli till så var de tvungna att riva ett mindre hus som stod emot tomtgräns, detta hus agerade också insynsskydd.
Detta påpekade vi när vi fick yttra oss om deras bygglov och det finns skriftligen inskickat till kommunen(solna kommun) att vi kräver att de ska återställa insynsskyddet.
När de rev huset försvann också markstödet mot vår parkering som är ungefär 1m högre än deras tomt. Detta kunde inte grannarna ha räknat ut i förväg så detta kom i våras upp som en diskussion om vi skulle dela på kostnaden för en mur som skulle hamna på deras tomt. Absolut inte svarade vi.
Nu i helgen fick jag en uppdatering av grannarna och nu har de gått med på att bygga en mur som de ska bekosta själv. Men de vägrar fortfarande att återställa insynsskyddet. Jag påpekade åter igen att de inte bara behöver bygga muren utan även någon form av insynsskydd. Resultatet blev en upprörd granne som drog tillbaka alltsammans.
Fick också hot om att de ska fakturera för stenar som kan ramla ner från våra jordmassor som nu fortfarande inte har något stöd.
Det som de hänger upp sig på är att de inte tycker man kan asfaltera mot någons hus och sen anta att det alltid kommer stå där. Nej självklart inte men vi har ju samtidigt inte önskat att de skulle riva huset.
Huset som nu rivits samt vår parkering är säkerligen byggt på 1950-80 talet och troligtvis preskriberat sedan länge. Vårt huvudhus är byggt 1905 med ett tillbyggt hus på tomten runt 1920 så det är inga nybyggen direkt.

För att förtydliga bilden.
Rött är markering av deras nybyggda hus, Gul är byggnaden som idag inte finns och blått streck är där det idag bara är ett stup.

Jag har pratat med kommunen men de hänvisar bara till jurist. Vi har genom en boende tagit hjälp av jurist som försökt medla men utan resultat.

En sak som vi funderar på är att anmäla det till kommunen att vi har en 1m stup mellan tomterna som kan anses vara otroligt farligt, när de byggde huset var det korrekt avspärrat men så fort byggarna åkte plockades allt bort.
Vi har även en parkeringsplats precis vid stupet vilket inte riktigt går att använda just nu eftersom risken att ramla ner/att det rasar ner massor på deras tomt är påtaglig.

Har ni några tips på hur vi kan gå vidare? Man blir både ledsen och frustrerad så fort man ska ha med detta par att göra.
Efter tidigare tvister med grannen har jag bett dem att bara kontakta mig med sms/mail så allt finns sparat.

mvh Elias

typiskt stockholmare
 
G gnidji skrev:
typiskt stockholmare
Eller 90-talister.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Eller personer som inte visste bättre just då men nu har ändrat inställning och tagit till sig det medlemmarna här skrivit.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
G gnidji skrev:
typiskt stockholmare
Med tanke på att ungefär hälften av Stockholms invånare är inflyttade så säger det ingenting om beteendemönster som kan generaliseras.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
K Kajalena skrev:
Dumheter så är det inte Lär avtrådarna här och fixa din tomt!
Du kanske ska kolla lite hur du citerar och inte bara hoppa på folk. Det är INTE mitt garage som är rivet, jag är inte heller TS.

Skärpning!!!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.