Jag kommer i dagarna att överta ett hus med källare. En riktigt härligt fuktig källare med 2.10 i takhöjd på ca 100 kvm.

Jag kommer att dränera och isolera källaren utvändigt som det första jag gör. Sen tänkte jag ta ett kvartals paus innan jag lägger klinkers på hela golvytan samt putsa och måla väggar.

Jag misstänker dock att ventilationen kommer att bli viktig för att få bort källarkänslan. Tanken är att källaren ska vara ett extrautrymme för barn (lek, hobby, TV) samt arbetsrum och tvätt. Men hur ska jag placera till- och frånluft?

Tanken är att göra rummet längst upp till höger till TV rum. Rummet längst ner till höger till hobby/lekrum. Tvätten får vara kvar där den är. Rummet längst ner till vänster blir arbetsrum och rummet längst upp till vänster blir förvaring.

Min spontana tanke är att ha frånluft i tvätt, förvaringsrum och hobby/lekrum och tilluft i de andra.
Hade jag varit säker på att frånluftsfläkten var riktigt tyst tror jag att jag placerat frånluft i TV rummet istället för hobby/lek. Utan frånluft på ”högra” sidan misstänker jag att det blir dålig cirkulation på den sidan då tilluft kan komma från övervåningen istället för från ”högra” sidan. Planritning av en källare med angivna rum som ska renoveras till lek- och arbetsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det har någon betydelse så kommer det även sitta en luftvärmepump i hobby/lekrummet.

Bifogar nuvarande planritning.
 
Testar om en liten bump kan hjälpa mig med svar
 
L lantzen skrev:
Testar om en liten bump kan hjälpa mig med svar
Jag hade placerat frånluft i tvättstuga och förvaring, tilluft i övriga. Drygt 30 l/s totalt i luftflöde för källaren.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Jag hade placerat frånluft i tvättstuga och förvaring, tilluft i övriga. Drygt 30 l/s totalt i luftflöde för källaren.
Kanon, tack för svaret. Då slipper jag också möjligt störande ljud i TV rummet! Jag kommer att byta samtliga källarfönster och funderar på att sätta spaltventiler i de fönster som har tilluft. Verkar det som en uppenbart dålig ide att sköta tilluften på detta sätt?
 
L lantzen skrev:
Kanon, tack för svaret. Då slipper jag också möjligt störande ljud i TV rummet! Jag kommer att byta samtliga källarfönster och funderar på att sätta spaltventiler i de fönster som har tilluft. Verkar det som en uppenbart dålig ide att sköta tilluften på detta sätt?
Aha, nu såg jag att du skrivit frånluftsfläkt. Trodde du skulle installera FTX. Då kanske man vill köra ut lite mindre luft, i alla fall vintertid för att slippa dra in alltför mycket kalluft. Någon annan uppvärmning än värmepumpen i källaren?

Fönster med spaltventil känns väl som ett rimligt alternativ, annars blir det betongborrande.
 
Kommer att ha direktverkande radiatorer också. Är i Skåne så jag tror och hoppas att detta ska räcka.
 
L lantzen skrev:
Kommer att ha direktverkande radiatorer också. Är i Skåne så jag tror och hoppas att detta ska räcka.
Låter som en god plan, lycka till!
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Låter som en god plan, lycka till!
Tack! Och tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.