Hej,

Jag och frun funderar på att lägga 20m2 parkett i ett nybyggt (snart) Attefallshus. Vi har funderat lite på Bjelins fiskben med klick, det verkar ganska smidigt att lägga men du valde bort det ganska tidigt i tråden, vad var anledningen till det? Tror du att det hade gått snabbare att lägga?
 
  • Gilla
r.olsson
  • Laddar…
A axelande skrev:
Hej,

Jag och frun funderar på att lägga 20m2 parkett i ett nybyggt (snart) Attefallshus. Vi har funderat lite på Bjelins fiskben med klick, det verkar ganska smidigt att lägga men du valde bort det ganska tidigt i tråden, vad var anledningen till det? Tror du att det hade gått snabbare att lägga?
Hej,
Det stämmer att vi valde bort det rätt fort. Fick hem några provbitar och blev inte frälst. Helt annan känsla i de massiva stavarna. Min uppfattning är att man får ett betydligt bättre golv.

Troligtvis är det betydligt mer jobb, inte minst eftersom slipning och behandling tillkommer. Är även ett väldigt kladd med limmet. Som b.l.a jag skrivit tidigare tycker jag du ska överväga att spika om du väljer stav Prismässigt är det nog ingen skillnad värt att hetsa upp sig över. För oss var valet rätt enkelt, men då bygger vi också vårat drömhus vi tänker bo i resten av livet. Under andra förutsättningar kanske vi kommit fram till ett annat val.

Jag är inte heller helt övertygad om att det är så mycket enklare att lägga klick. Har aldrig provat så jag vet inte säkert. Jag upplever själva läggningen av fiskbenen som knepigast, tvärt emot vad jag trodde på förhand. Jag ser inte att det blir enklare av klick. Med lim eller spik sitter stavarna fast, oavsett om om de glipa lite i förhållande till varandra, vilket de kommer att göra på sina ställen.

Enligt min åsikt måste golvet läggas med fris för att det ska bli snyggt. Har inte koll på hur det går med klick. Med massiv stav köper du en kortare frisstav och kapar på rätt avstånd från väggen. Sen är det bara att mata.

Sista argument emot är att det finns de i forumet som lagt klick och har problem med att stavarna delar sig. Inte kul..
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Var ett tag sedan uppdatering och jag är nu färdig med läggningen. Ca 110 kvm gjorda, var av ca 40 i ett rum. Lyckades få hit den lokala stjärngolvläggaren (enligt grossisten jag köpt limmet av) en dag. Han hjälpte mig att lägga själva fiskbenen i det stora rummet. Av det lärde jag mig att proffsen är snabba och att det jag gjort själv blev riktigt bra. Kan inte se någon skillnad i täthet och glipor. Då vi inte bara lägger golv utan försöker runda av husbygget så vi ska hinna ha slutsamråd innan semester var det ändå värt att ta hjälp.

Nu ska vi göra färdigt lite annat, t.ex kök, innan slipning. Planen är att hyra en HTC slip veckan efter midsommar.
 
  • Nylagda fiskbensparkettgolv i ett stort rum med verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt fiskbensparkett i ett ljust rum med stora fönster med utsikt över hav och natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda trägolv i fiskbensmönster i ett ljust rum med stora fönster och havsutsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt fiskbensparkett i ett rum med golvverktyg och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat fiskbensparkettgolv och en trappa under renovering i ett hem under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hojte och 7 till
  • Laddar…
Nu är golven slipade och behandlade med hårdvaxolja. Jag hyrde en HTC 420 och slipade golven själv. Det var drygt och tog lång tid. Hade slipen i 3 dygn och den gick många av dygnets timmar. Det som tog tid, och mycket papper, var att slipa ner alla nivåskillnader där stavarna tandar. Om jag skulle lagt fiskben igen (vilket jag inte ska) skulle jag försöka att få så lite tandningar som möjligt.

Efter slipning har jag behandlat 3 gånger med hårdvaxolja dom jag köpte av parkettkontakten. Första varvet med en olja som innehåller uv-skydd och de två andra med en ultramatt. Även detta var rätt drygt till mina 110 kvm.

Så här ett drygt dygn efter sista behandlingen kommer jag inte riktigt överens med resultatet. Jag tycker att träkänslan försvann lite väl mycket och att golvet är alldeles för gult och blankt. Enligt leverantören ska golvet både mattas av och ändra färg under härdningen, som tar ca 14 dagar. Jag hoppas att ytan ska kännas bättre efter det.
En sak som talar för det är att jag tycker att golvet har finare färg på övervåningen(andra bilden), som blev färdig 2 dygn före nedervåningen.

Nu ska vi jobba vidare i ren panik för att få färdigt huset i tid till slutsamråd på tisdag och inflyttning innan den 15e Juli. Jag kanske återkommer med mer reflektioner när vi bor i huset.
 
  • Nyslipat och oljat fiskbensparkettgolv med varm gul ton och lätt glans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat och hårdvaxoljat parkettgolv i fiskbensmönster med synliga nivåskillnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
Hårdwaxoljan skulle jag säga tar någon månad innan den mattas av skulle jag säga...
Hoppas att UV skyddet fungerar!

Vi har samma hårdwaxolja då skulle jag tro men min gneds ut för drygt 8 år sedan och jag har inte behövt förbättra ännu!
Det börjar bli dags i köket närmast köksbänken men diskussioner pågår här hemma om vi ska slipa allt och försöka vitpigmentera eftersom vi inte är så förtjusta i hur gult det blev efter ett år eller så...
 
anders07 anders07 skrev:
Hårdwaxoljan skulle jag säga tar någon månad innan den mattas av skulle jag säga...
Hoppas att UV skyddet fungerar!

Vi har samma hårdwaxolja då skulle jag tro men min gneds ut för drygt 8 år sedan och jag har inte behövt förbättra ännu!
Det börjar bli dags i köket närmast köksbänken men diskussioner pågår här hemma om vi ska slipa allt och försöka vitpigmentera eftersom vi inte är så förtjusta i hur gult det blev efter ett år eller så...
Tack för svar!
Det var bland annat tack vare dina erfarenheter som valde att lägga uv-skydd i botten. Eftersom den inte finns i ultramatt blev det en utan skydd ovanpå.

Jag tror och hoppas att den ska ha motverka gulning till följd av uv. Hoppas bara ett det den gula färgen vi upplever nu avtar ordentligt.

Du är säker på att den gula färgen du stör dig på inte har funnits hela tiden?
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar!
Det var bland annat tack vare dina erfarenheter som valde att lägga uv-skydd i botten. Eftersom den inte finns i ultramatt blev det en utan skydd ovanpå.

Jag tror och hoppas att den ska ha motverka gulning till följd av uv. Hoppas bara ett det den gula färgen vi upplever nu avtar ordentligt.

Du är säker på att den gula färgen du stör dig på inte har funnits hela tiden?
Ja, det blev rejält gulare under första året men vi tyckte att det var för gult redan från början.. Utan wax var det nice, men med wax'et på blev det tråkigare... Syns också tydligt skillnad där det legat matta under alla år om man viker upp den!
 
  • Gilla
hanson#16
  • Laddar…
Tråkigt att höra att ni inte gillade ytan redan från början. Talar inte direkt för att vi kommer att göra det.

Jag håller tummarna att det ska känns bättre när vaxet härdat. Man får väl glädja sig över att ha lagt ett golv som bör gå att slipa många gånger.

Hör gärna av dig om/när du drar igång ett projekt att slipa och behandla.
 
Nu har det gått 5 dygn sedan sista strykningen och vi ser viss skillnad på golven. Färgen känns bättre, mindre gul. Vi hoppas att det fortsätter i den riktningen. Glansen har också börjat avta, dock inte jämt över ytan. I motljus syns det tydligt hur flammigt golvet är. Rollerdrag framträder genom olika glans. Jag antar att det beror på små variationer i tjocklek på sista strykningen och håller tummarna att det ska försvinna när hela golvet härdat färdigt.

Någon som har varit med om något liknande?
 
anders07 anders07 skrev:
Hårdwaxoljan skulle jag säga tar någon månad innan den mattas av skulle jag säga...
Hoppas att UV skyddet fungerar!

Vi har samma hårdwaxolja då skulle jag tro men min gneds ut för drygt 8 år sedan och jag har inte behövt förbättra ännu!
Det börjar bli dags i köket närmast köksbänken men diskussioner pågår här hemma om vi ska slipa allt och försöka vitpigmentera eftersom vi inte är så förtjusta i hur gult det blev efter ett år eller så...
Nu är vi inflyttade i nya huset. Golven han härda ca 10 dagar innan flytt. Nu har det gått 2 veckor. Nu när vi bor här är det dags att fundera på rengöring. Eftersom ditt golv har hållit så oerhört länge utan underhåll är jag nyfiken på vad du använder för såpa/rengöringsmedel?
 
N nybyggarn3 skrev:
Nu är vi inflyttade i nya huset. Golven han härda ca 10 dagar innan flytt. Nu har det gått 2 veckor. Nu när vi bor här är det dags att fundera på rengöring. Eftersom ditt golv har hållit så oerhört länge utan underhåll är jag nyfiken på vad du använder för såpa/rengöringsmedel?
Kör mest bara med att dammsuga och Swiffer men skurar ibland med sån platt mopp och träsåpa.
https://www.bauhaus.se/rengoringsmedel-bona-4l-for-tragolv
 
Nu har vi bott några månader i huset och jag tänkte att det är dags att avsluta tråden. Med facit i hand blev golven väldigt bra, framförallt läggningen. När jag höll på som mest tyckte jag mig se glipor överallt. Så här några månader senare finns inte en enda. Jag spacklade några kortskarvar när jag slipade och resten har svällt igen. De som eventuellt finns kvar är inget man tänker på.

Slipningen gick också helt ok, även om det var drygt. Kryper man runt på knä kan man hitta rosor lite här och där, dock inget som man tänker på annars. Jag misstänker att det sätt vetydligt värre ut om vi gett oss på att pigmentera golvet.

Det som gick minst bra var behandlingen med hårdvax, som föll på en retsam detalj, nämligen att jag inte skakade burken nog mycket. Detta ledde till att golven i några rum blev flammiga med varierande glans. Nu har jag tömt delar av huset och lagt på ett varv till och tack och lov ser det bättre ut.

För hoppningsvis håller golven sig fina i många år nu. Att bättra på med hårdvaxet verkar inte vara några problem, även att gå på slitna ytor lokalt i delar av rum. När det är dags för slipning nästa gång kommer jag garanterat att leja bort jobbet.

Rum med nylagt fiskbensparkett och välbehandlade trägolv utan synliga glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat fiskbensparkettgolv i hemmiljö utan synliga glipor och enhetlig finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 12 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Håller på att bygga nytt hus i egen regi och har nu börjat fundera över golv. Vi vill ha ett vackert golv som kan underhållas så att det håller länge, gärna livet ut (är i 35 års åldern idag) Vi bygger på vår drömtomt vi ägt länge och gör det mesta själva i ett lagom tempo. Planen är att bo i huset tills någon bär ut mig, antingen på likbår eller klösandes,spottandes,fräsandes när kronofogden ska ha tillträde. Målet är ett det ska bli riktigt bra och hålla länge och golv är något som är prioriterat.

Ytan som ska läggas är ca 100 kvm. Av dessa är ca 70 kvm på nedre plan där underlaget är en standard betongplatta med golvvärme. Underlaget för resterande är golvspån med med spår för golvvärme och plåtar.
Plattan är hyffsat jämn med rå yta (ej glättad vi gjutning p.g.a dåligt väder). Avjämning behövs säkert på sina ställen. Vi har funderat en del på vad vi vill ha för golv och ett hett spår är fiskbensparkett. Jag har läst på det jag hittat (bl.a. här på byggahus) och ser två huvudspår för detta. Antingen lägga ett klickgolv (t.ex. från bjelin) eller lägga massiv stavparkett.

Ett klickgolv har förstås fördelen att det är enklare och går fortare. Har sett att det finns med olika ytbehandling och färgade i olika kulörer. Jag är dock lite tveksam till hur bra det håller. Blir väldigt många klickfogar som ska hålla ihop. Kan även nämna att en del av ytan som ska läggas är köket, vilket givetvis är en risk. Jag skulle vilja välja ett golv som har minst risk för oreparerbar skada vid slask av vatten.

Att lägga golvet med massiva stavar känns som att det skulle ge ett hållbarare resultat (?). Här ser jag två alternativ på nedre plan. Antingen slipa betongen och limma stavarna mot underlaget eller lägga ett undergolv av plyfa eller liknande och spika stavarna. På övre plan gissar jag att det sistnämnda är melodin. Hittade en förträfflig video här på forumet som visar hur detta kan göras.

Jag är hyfsat händig och noggrann och inte speciellt orolig för utförandet. Vissa moment kanske jag väljer att leja bort, t.ex. eventuell betongslipning och slipning och ytbehandling av golvet. Jag är desto mer fundersam över vilken typ av golv och läggning jag ska välja. Hoppas därför på hjälp i form av tips och erfarenheter här.

Alla svar mottages tacksamt!
Det är så inspirerande att läsa om ditt golvprojekt! Och vad stiligt det blev!

Jag har hittat hit eftersom jag står i startgroparna för ett liknande projekt och har såklart massor av frågor. Jag planerar att inleda projektet i en 2kvm garderob och därefter ta mig an resterande cirka 100 kvm. Hoppas det är OK att följa upp med några frågor här i din tråd!

Parkettstavarna:
  • Vilka dimensioner på parkettstavar köpte du? Kan det vara 16x68x408?
  • Minns du vart någonstans du köpte stavarna och till vilket cirkapris per kvm?
  • Valde du någon speciell sortering (typ rustik/natur/select)? Ser väldigt fint ut på bilderna!

Golvläggningen:
  • När du lade frisen så förmodar jag att du behövde fräsa ut nya spår/noter på sina ställen. Vad använde du för verktyg? Kanske en handöverfräs eller en kantfräs?
  • Fräser man någonsin ut nya noter på stavarna innan de är limmade/spikade på golvet, eller alltid i efterhand?

Ytbehandlingen:
  • Såhär ett drygt år senare, hur har det funkat med hårdvaxoljan på mer utsatta områden så som i hall och i kök? Märker ni av något slitage eller är ni nöjda? :)
 
Hej,
Kul att du ör på gång med stavparkett. Blir det limning eller spikning?
Här kommer ett försök att svara på frågorna:

Parkettstavarna:
  • Måtten låter bekanta. Frisstaven är hälften så lång
  • Köpte av parkettkontakten. Rekommenderas varmt. Jag betalade drygt 500 kr/kvm för natursortering. Började med en billigare sortering i skrubben som kostade ca 350 kvm. Tyckte att den hade lite väl mycket kvist så jag gick upp ett snäpp till resten av huset. Väl värt det tycker jag med tanke på hur mycket jobb det är. Har en liten kvist i hela huset.
Golvläggningen:
  • Jag fräste med en makita 18v fräs. Tror frässtålet kallas skivnotfräs. Den bör vara några tiondelar större än 4mm.
  • Jag fräste en hel del på lösa bitar, främst när jag höll på med listband och fris. Detta för att anpassa bitar. T.ex. om man kapar flera bitar i listbandet för att slippa en kort bit i slutet eller om man klyver bitarna i frisen. Efter sågning av fiskbenen fräser man hela kanten på plats innan listband. Jag skruvade fast några stavar på en skiva och hade som fixtur för fräsning av lösa bitar (även klyvning då jag bara hade sänksågen att klyva med)
Ytbehandlingen:
  • Hyffsat nöjd. Är klockrent spill och kladd. Bara att torka rent. Jag upplever att det blir små repor ganska lätt. Dessa syns inte alls förutom i släppljus vilket vi har gott om i ett rum, framförallt vår och höst. I resten av huset ser det fortfarande bra ut. Skulle jag gjort det nu hade jag övervägt någon vanlig olja. Mer underhåll men kanske bättre känsla.
Det är bara att fråga på. Kul om jag kan hjälpa någon annan efter all hjälp jag har fått här.
 
Redigerat:
  • Gilla
dam-dam och 1 till
  • Laddar…
Jag kan ju chippa in med några av mina råd också då... Jag skulle rekommendera att limma, del tycker jag det är enklare och ger färre glipor, åtminstone som glad amatör.

Se till att du har plant, helt plant, och absolut plant underlag!
Jag började i ett rum där det var betongbjälklag och så lade jag EPS skivor på och så plyfa på det, plant nog tyckte jag, men nej... Det blev bara sk*t av alltihop och ca. 4-6 kvm stav åt skogen...
Innan jag fortsatte tog vi in firma som flytspacklade hela våningen så det var 100% plant och då gick det SÅÅÅ mycket bättre.

Jag ritade ut längs väggarna (med snörslå) och så lade jag plogarna så de överlappade linjen överallt och sen körde jag med sänksågen så jag fick den inre "fyrkanten" och sen fräste jag för noten efter det.
Det flög iväg lite bitar här och var under fräsningen så skyddsglasögon på!

Räkna med att listband+fris tar lika lång tid som plogarna, speciellt om du inte har fyrkantingt rum!
 
  • Gilla
dam-dam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.