A
Tyvärr har du/ni haft en lite naiv/godtrogen inställning till säljaren.

Om du tänker efter är det något annat som hänt de sista månaderna som kan ha gjort säljaren avig?

Som tidigare nämnts är det många otydligheter och motsättningar i kontraktet och personligen ringer det många många varningsklockor och i värsta fall står ni där utan 700 000 kr.

Det kan även vara så att säljaren blivit girig och förstår att ni har extra pengar på banken från förra husförsäljningen och vill ha lite extra.

Mitt råd är att inte betala ett öre utan att ni är på en bank eller mäklarkontor så att alla papper och lagfarter/lån m.m. Är helt lösta när pengarna betalas. Om säljaren vägrar detta (när du förklarat att det inte blir några merkostnader för denna) så låter det som ett blufförsök i mina öron...
 
  • Gilla
PierrePierre och 4 till
  • Laddar…
0 kr i inkomst och vill att delar av köpeskillingen ska gå in på annat konto. Blir nervösa när mäklare kopplas in...
Det ger iallafall mig vibbar att det handlar om några som på alla sätt försöker smita från att betala skatt.

Så det måste ju inte betyda att dom vill blåsa er, det kanske är så att dom ”bara” försöker smita från reavinstskatten, genom att bara redovisa handpenningen till Skatteverket (vet inte om det går till så, har aldrig själv försökt smita från reavinst skatt...)

Men oavsett vad för dunkla motiv dom har för detta krångel, så bör ni undersöka allting mycket noggrant.
 
  • Gilla
Donn och 14 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Tyvärr har du/ni haft en lite naiv/godtrogen inställning till säljaren.

Om du tänker efter är det något annat som hänt de sista månaderna som kan ha gjort säljaren avig?

Som tidigare nämnts är det många otydligheter och motsättningar i kontraktet och personligen ringer det många många varningsklockor och i värsta fall står ni där utan 700 000 kr.

Det kan även vara så att säljaren blivit girig och förstår att ni har extra pengar på banken från förra husförsäljningen och vill ha lite extra.

Mitt råd är att inte betala ett öre utan att ni är på en bank eller mäklarkontor så att alla papper och lagfarter/lån m.m. Är helt lösta när pengarna betalas. Om säljaren vägrar detta (när du förklarat att det inte blir några merkostnader för denna) så låter det som ett blufförsök i mina öron...
De e ju där de börja bli problem de va ju när vi sa de skulle skötas via mäklare och de e ju pga allt ska gå rätt till. Och de e då också blev fundersamma.
Och hade ja börjat förklara exakt allt om dom som säljer så hade nog alla tänkt likadant, kommer dock inte gå in på detalj där men tex så har dom ett hus till ute på försäljning på blocket just nu och även ett dom försöker sälja i Danmark, dom har även en lägenhet.

Sen så först påstod dom att dom skulle sälja vidare huset vi ska köpa och senare hette det att ett husköp dom skulle göra gick i kras för dom hade lovat betalning när vi betala detta och därför så hade dom ingenstans att bo helt plötsligt. Vilket är en klar lögn då dom har minst 3 ställen att bo på.

Allt detta visste vi såklart inte från början utan dom var jätte trevliga bra att prata med osv de är jag som forskat lite nu efter vi börja bli fundersamma
 
lnilsson lnilsson skrev:
0 kr i inkomst och vill att delar av köpeskillingen ska gå in på annat konto. Blir nervösa när mäklare kopplas in...
Det ger iallafall mig vibbar att det handlar om några som på alla sätt försöker smita från att betala skatt.
Så det måste ju inte betyda att dom vill blåsa er, det kanske är så att dom ”bara” försöker smita från reavinstskatten, genom att bara redovisa handpenningen till Skatteverket (vet inte om det går till så, har aldrig själv försökt smita från reavinst skatt...)

Men oavsett vad för dunkla motiv dom har för detta krångel, så bör ni undersöka allting mycket noggrant.
Ja precis lite så vi misstänker också att tex dom har ett lån på huset dom vill skita i att lösa och ta hela köpesumman och använda till annat dom bor för tillfället i danmark tex
 
  • Gilla
Oneip
  • Laddar…
T
Kontakta en advokat, ingen jurist. Helst nyss, men senast imorgon bitti. Låt honom/henne reda ut den här soppan, betala vad det kostar, se det som läropengar och var glada att det inte blev dyrare. Visst kan man gå omkring och vara naiv och godtrogen trots alla möjligheter att skaffa information som finns idag, men då får man också betala priset.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Kontakta en advokat, ingen jurist. Helst nyss, men senast imorgon bitti. Låt honom/henne reda ut den här soppan, betala vad det kostar, se det som läropengar och var glada att det inte blev dyrare. Visst kan man gå omkring och vara naiv och godtrogen trots alla möjligheter att skaffa information som finns idag, men då får man också betala priset.
En jurist med någorlunda erfarenhet inom området räcker gott och väl. Du behöver inte blanda äpplen med äpplen..
 
  • Gilla
Misse och 2 till
  • Laddar…
Förutom att få kollat så alla pantbrev verkligen blir lösta så tycker jag det måste redas upp hur säljaren tänkt sig att ni ska få papper som duger till att söka lagfart på om det inte skrivs något köpebrev.
Just nu har ni ett köpeavtal som villkoras med att betalning ska ske. Hur får ni papper på att detta har skett och villkoren därmed är uppfyllda om ni bara pytsar in en summa på ett konto?

Det är väl därför som banken vägrar låna ut pengarna utan mäklare som styr upp detta? För det är en uppenbar riska att ni ger ifrån er pengarna och sedan råkar ut för endera av alternativen 1. att ni inte äger huset eller 2. har övertagit säljarens skulder.

Har du koll på EXAKT vad banken kräver om du ska diskutera med säljaren?
För det borde vara mer än bara att en mäklare ska vara inblandad. Snarare att en del saker ska göras på ett sätt som mäklaren ska styra upp och garantera hur det sker. Varav vissa delar troligen kan anses vara mer än ni har rätt att kräva pga. det går utöver det ni nu har avtalat i det befintliga kontraktet.

Så jag undrar om ni egentligen pratar med säljarna om att fullfölja kontraktet eller att ändra det? Med tanke på både otydligt avtal och nivån av konflikt/strul som redan är så är det väsentligt att vara korrekt och konkret på den punkten.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Skulle dom lyckas smitta från reavinstskatten, får ni betala den extra när ni säljer. Antingen genom att skatteverket utgår från en lägre köpeskilling eller genom att de anser att ni fick huset som gåva
 
  • Gilla
attefall
  • Laddar…
harry73
T tanaris skrev:
Kontakta en advokat, ingen jurist.
Helre fastighetsjurist än skilsmässoadvokat
 
  • Gilla
  • Haha
PierrePierre och 12 till
  • Laddar…
När du berättade att dom har flera hus/lägenheter (samt 0kr i inkomst) så leder det mig till att gissa att dom lever på diverse skumma fastighetsaffärer. Köper på exekutiv auktion, eventuellt fuskrenoverar (med tanke på ”friskrivningsklausulen” du visade), säljer på blocket för att slippa mäklare som ser till att skatten blir betald, etc. Genom att undvika vinstskatt/fuska till sig förlustavdrag så kan dom leva ganska gott trots nolltaxering.
Vill det sig illa så sysslar dom också med att belåna hus och skicka lånen på köparna (såsom flera här har varnat för), eller liknande bedrägerier. Tyvärr brukar bedragare vara väldigt trevliga, ända tills man gör något som riskerar att avslöja dom, då blir tonen plötsligt totalt annorlunda :(.
 
  • Gilla
PierrePierre och 17 till
  • Laddar…
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Ja precis lite så vi misstänker också att tex dom har ett lån på huset dom vill skita i att lösa och ta hela köpesumman och använda till annat...
Det är därför jag undrar vad er bankkontakt säger om att ni har ett köpekontrakt där det inte nämns ett pip om de befintliga lånen, varken att säljaren ska lösa dem på tillträdesdagen eller att köparen tar över lånen.
Har verkligen en bank beviljat lån till ett köp med det här kontraktet som underlag?

Det är dags att dels prata med er bank, men också börja syna säljarna och huset i sömmarna. Kontakta Kronofogden! Fråga kommunen om huset, finns bygglov och nödvändiga tillstånd? Läs utdraget ur fastighetsregistret noga! Om det finns eldstäder eller enskilt avlopp, är dessa godkända?
Och så vidare...
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
När du berättade att dom har flera hus/lägenheter (samt 0kr i inkomst) så leder det mig till att gissa att dom lever på diverse skumma fastighetsaffärer. Köper på exekutiv auktion, eventuellt fuskrenoverar (med tanke på ”friskrivningsklausulen” du visade), säljer på blocket för att slippa mäklare som ser till att skatten blir betald, etc. Genom att undvika vinstskatt/fuska till sig förlustavdrag så kan dom leva ganska gott trots nolltaxering.
Vill det sig illa så sysslar dom också med att belåna hus och skicka lånen på köparna (såsom flera här har varnat för), eller liknande bedrägerier. Tyvärr brukar bedragare vara väldigt trevliga, ända tills man gör något som riskerar att avslöja dom, då blir tonen plötsligt totalt annorlunda :(.
Ja detta är ju köpt på exekutiv men de spela ju Ingen roll för vår del vi gjorde ju en egen besiktning med hjälp av en snickare och ansåg huset va värt pengarna.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är därför jag undrar vad er bankkontakt säger om att ni har ett köpekontrakt där det inte nämns ett pip om de befintliga lånen, varken att säljaren ska lösa dem på tillträdesdagen eller att köparen tar över lånen.
Har verkligen en bank beviljat lån till ett köp med det här kontraktet som underlag?

Det är dags att dels prata med er bank, men också börja syna säljarna och huset i sömmarna. Kontakta Kronofogden! Fråga kommunen om huset, finns bygglov och nödvändiga tillstånd? Läs utdraget ur fastighetsregistret noga! Om det finns eldstäder eller enskilt avlopp, är dessa godkända?
Och så vidare...
Banken har vad jag vet kollat fastigheten via fastighetsbeteckningen och så vitt jag vet så kan en bank kolla upp om pantbreven är utnyttjade och dom har inte sagt något mer om det? Jag tror själv inte dom har något lån på huset dom köpte det i vintras och dom har ingen inkomst alls 0kr i inkomst och 0kr i kapital så kan aldrig tänka mig en bank är villig att låna ut pengar. Då är ju nästa fråga vad för pengar är det köpt med? Tror aldrig en bank kan låta bli att ifrågasätta om man har stora summor pengar på sin bank och köper hus osv med?
 
  • Gilla
Poen
  • Laddar…
Finns så många bra råd i den här tråden.

INGET pekar på att det här är ett vettigt köp som ni bör genomföra. Oavsett hur få hus det finns på orten.
ALLT pekar på att säljarna håller på med skumrask eller kriminella aktiviteter.

Visserligen har ni betalat 70.000 i "handpenning" men det är småpengar jämfört med vad ni kan bli sittande med om huset och affären runt detsamma är så illa som allt pekar på.


Och... Det där kontraktet var ju det värsta jag sett. Jag förstår att ni var "stressade". Men jag tror att vi är överens om att när det rör sig om så mycket pengar är stressad det sista man bör vara.
 
  • Gilla
PierrePierre och 6 till
  • Laddar…
T
N Nucky skrev:
En jurist med någorlunda erfarenhet inom området räcker gott och väl. Du behöver inte blanda äpplen med äpplen..
För all del, men tycker du TS har ett bra track record när det gäller att fatta välgrundade beslut?
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.