EvaMLin
Jag vill ha väldigt diskreta handtag till överskåpen i köket men trots flera timmars googling har jag inte hittat några.
Är det nån som kan vara behjälplig med sajt/inköpsställe? (om det ö.h.t existerar sån modell)

Har vikt till ett papper som illustrerar det jag tänkt.

Pappersmodell av ett diskret handtag på köksskåp mot kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pappersremsa som illustrerar önskat handtag på ett texturerat köksskåp över en vit kaklad vägg och köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
EvaMLin
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi hade liknande luckor från Ikea i vår förra bostad.
Där hade vi ett handtag som liknade billsbro från Ikea, men med en skarp böj längst ut.
[länk]

Det kan nog vara svårt att hitta en som sticker rakt ut dock, känns som något man lätt kommer slå sig på.
Dessa har jag kikat på, snygga! Precis som du säger sticker de ut lite för långt och dessutom måste jag väl montera dem upp och ner, eller...?
 
Köp ett par och prova?
Går ju att tejpa upp provisoriskt.

Men jag håller med, det finns risk att de passar bättre på rätt håll.
Får se om jag hittar några bilder på vårt kök för att jämföra.

Annars så kan man kolla om en mekanisk verkstad skulle kunna tillverka åt en.
 
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
Habos tyckte jag var läckert!

Det sista påminner om det vi hade, fast vårt var bostad alu
Men vilka priser!
 
A
Ikea har/hade ett som hette Blankett. Tror det har utgått för många år sedan, men jag kan ha ganska många av den i lager om du är intresserad. Två Blankett handtag från Ikea i borstat stål, ett visat ovanifrån och ett från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EvaMLin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
EvaMLin
Tack för alla tips och snygga förslag! Ser att det ännu finns många sidor att utforska!

Alla som jag har sett är gjorda för att fästas i överkant på låda, jag vill ha dem fästa i underkant. Går ju iofs att ta en helt rak och vända upp och ned men då kan det bli svårt att få tag om man är lite blöt om händerna.
 
mowatom skrev:
Ikea har/hade ett som hette Blankett. Tror det har utgått för många år sedan, men jag kan ha ganska många av den i lager om du är intresserad.[bild]
Det var den vi hade.
Dock den lite längre varianten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
EvaMLin EvaMLin skrev:
Tack för alla tips och snygga förslag! Ser att det ännu finns många sidor att utforska!

Alla som jag har sett är gjorda för att fästas i överkant på låda, jag vill ha dem fästa i underkant. Går ju iofs att ta en helt rak och vända upp och ned men då kan det bli svårt att få tag om man är lite blöt om händerna.
Visst det är en smaksak, men de är dock tänkta att användas så. Har du tex 4st luckor 2 i bredd+2 i höjd så funkar det bara så om du vill ha dem i under/överkant. Ja, om du inte kastar om hängningar huller om buller förstås. På klaffluckor blir det dessutom ett mer naturligt grepp när den sitter med läppen upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.