När vi byggde pool gick det lite för fort med återfyllning längs med ena långsidan. Vattentrycket har tryckt ut poolens långsida trots betongskorpan vilket gör att pooltaket kärvar och skenorna får justeras då och då.

Nu vill vi stabilisera långsidan så den inte rör sig mer och jag skissar på tre olika alternativ:
  1. Gjuta en betongbalk.
  2. Påla på diagonalen.
  3. Fylla med bärlager
Se skisser och foto.
Så här ser det ut idag:
Illustration av ett poolområde med marksektioner, inklusive dränering, betongplatta och grus samt potentiella områden för förbättringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sida av pool med utbuktning och trädäck som visar synlig deformation, inklusive underliggande bärlager och dräneringsslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pool med buktad långsida och pooltak på glidskenor, trätrall ovanför grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har både buktat ut av vattentrycket...
Trall vid poolkant med synlig deformation, träbjälkar och grusunderlag synliga under konstruktionen, närbild på skadad poolstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

..och sjunkit ihop så trallen satt sig.



1. Idé med att gjuta betongbalk nedan. Det blir en tyngd på 5-10 ton som vattnet knappast kan trycka åt sidan, dock är jag orolig för att balken då kan sjunka ner något i marken, och är den upphängd på poolens betongskorpa så kan man få en vridning enligt B som gör att balken kommer lossa och inte ge stöd vid A, varpå poolens ovankant kan röra sig utåt och problemet delvis kvarstår. Gjuter man utan "klacken" på poolens betongskorpa så får man istället dåligt mothåll vid poolens ovankant redan från början. Att fylla med ca 5kbm betong är inte heller gratis...
Konstruktionsdiagram som visar förslag på att gjuta ny betong vid poolkant för stabilisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Idé med att påla. Jag tänker i första hand pålar enligt X. Eventuellt kan man dra ner enligt Y också, men eftersom poolens betongskorpa inte är alls så jämn och fin som i skissen så blir det svårt att få pålarna dikt an. Man riskerar också att köra igenom dräneringsröret i botten som jag inte vet exakt var det ligger. Jag har hittat en nätbutik som säljer byggställningsrör galvade i 5mm godstjocklek för under hundringen per meter, borde vara perfekt tänker jag. Borde ta många år innan de rostat sönder. Jag har tillgång till en fet borrhammare med 20 joule slag också.
Teknisk skiss av poolstabiliseringsalternativ med pålar, bärlager och geologiska lager inklusive lerjord och berg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Sista iden är att fylla hela utrymmet med bärlager och se det som en stor rörlig tyngd. Ungefär som idén med betongbalken med klacken, men eftersom det är grus/bärlager, så finns inte risken med vridningen, bara sättning som delvis gynnar situationen då den komprimerar marken ytterligare så att utbuktningen av poolväggen minskar, dock ger den dåligt stöd högre upp mot poolkanten om det sätter sig.
 
Jag har lyckats trycka tillbaka poolväggen med domkrafter nu. Frågan kvarstår dock hur man på bästa sätt får den att inte röra sig mer.
Alt: Domkrafter används för att pressa tillbaka en uppåtbuktande poolvägg, med synlig stenfyllning och trästöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad jag kan se så har du plintar för altanen, hur djupt går dom ner.
 
Inte tillräckligt... Det är 70cm-plintar men marken är för lös på den sidan av poolen. Plintarna på övriga altanen har varit stilla men dessa längs poolen har sjunkit. Efter att bilden togs har jag lyft upp altanen med domkraft och lagt klossar mellan plintar och bärlina. Tänker nog påla med något lämpligt för att stoppa sjunket, det är trots allt bara ca 2m till berg. Jag tror plintarna kommer sjunka ner ytterligare om jag inte pålar eller hittar på något. Man kan ju tänka sig att lägga ut trädgårdsplattor under bärlinan för att fördela trycket bättre också, men pålar är så klart säkrare.

Största frågan är hur man bäst låser poolväggen i sidled. Domkrafterna skulle trycka iväg plintarna om jag lämnade det så här.
 
Mycket jobb blir det oavsett vad du gör, plintarna är lite tunna i botten, kan du få till en trädgårdsplatta 300X300 under och bakom plintarna till höger på fotot så håller det , gjuta en balk längs med och mot plintarna, plintarna närmast poolen är lösa mot botten, så dom är ingen mening med att stötta mot, Ett par 145X45 ihopsatta med smala kanten mot poolsidan och domkrafterna som trycker till . du har redan köpt dom så sätt form och gjut in dom i en balk.
 
Kan informera om att det verkar ha löst sig. En hel sommar och det har inte rört på sig.

Det jag gjorde var att slå ner ett gäng 45x145 NTR-A med bredsidan mot poolen, i linje med befintliga stolpar vid planeringen. De slogs ner tills det tog stopp mot sprängsten eller berg. Därefter dubbla 220-reglar som kantbalk mot poolen som kopplas ihop med ett triangelstag mot stöttorna. På så sätt krävs att om poolen ska kunna svälla ut så räcker det inte längre med att den tiltar/tippar ut planteringen i ovankant, den måste trycka ut hela planteringen lika mycket i botten som i toppen vilket ger ett jäkla motstånd.
Översiktsbild av poolkantförstärkning med träreglar och stolpar intill en vit pool och trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppförstorad bild av förstärkt trästöttstruktur med kantbalkar och diagonalstag nära pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stödkonstruktion av träreglar och stolpar nära pool med triangelstag för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.