Frugan vill ha ett badkar, enda problemet är att vi inte kan prioritera att bygga om/renovera badrummet då andra projekt ligger före.
Undrar om någon har tips eller bilder på en lösning där man inte har handfatet mot en vägg.
Tänkte att det kanske finns någon snygg lösning där handfatet "står" mot kanske en avgränsande glasvägg på sidan av badkaret, eller att man bygger en konsol eller liknande.

En annan lösning skulle kanske vara att dra vattenledningar på utsidan av väggen (har kakel/klinkers) och sätter detta på motsatt vägg.

Vill inte göra för stor grej av det, vi ska renovera badrummet inom 5-10 år. Men mer brådskande saker ligger före.
Och tänkte att det kan vara bra att ha badkar innan barnen är för stora.

Vi är begränsade till ett badkar på maxbredd 90cm.
Tänkte mig någon liknande lösning så som nedan bild...

Proportionerna är ej exakta. Kan mäta bättre när jag är hemma.
Behöver även dusch i badkaret, så hade ju varit bra med avgränsande väggar osv.

Någon som har några bra idéer på en temporär lösning här?
"Tyvärr" är badrummet det som är i bäst skick. Så det ligger längst ned på prio-listan.

Oversiktsritning av ett litet badrum med badkar, frittstående handfat och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skiss av badrumsplanlösning med badkar, fristående handfat och toalett, inga exakta proportioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser nuvarande layout av badrummet ut och vart är avloppen placerade? Känns som att det kommer att bli väldigt trångt med ett handfat mitt i rummet.
 
Såhär ser det ut i dagsläget.
Kan absolut bli trångt kanske. :thinking:

Bilden visar ett tomt rum under renovering som kan verka trångt. Ritning av ett litet badrum med dusch, toalett och handfat, risk för trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Tyvärr kan jag inte bidra med en alt-text eftersom jag inte kan se någon bild i din förfrågan. Om du laddar upp en bild så kan jag hjälpa dig med en beskrivning.
Offra skåpet och ställ badkaret där, om det går med hänsyn till avlopp och sätt ett mindre skåp där duschen står nu. Fristående handfat kommer inte att se klokt ut.
 
Vore jag i er sits så skulle jag överväga att skjuta planerna på badkar framåt i tiden så de överensstämmer med planerna för renovering av badrummet. Jag tror att det blir alldeles för mycket merarbete för att få till en tillfällig lösning som även kommer göra att badrummet blir jättetrångt.

Vad är det som står i överkant på skissen? Är det en bänk med tvättmaskin och torktumlare eller skåp?
 
Centano Centano skrev:
Vore jag i er sits så skulle jag överväga att skjuta planerna på badkar framåt i tiden så de överensstämmer med planerna för renovering av badrummet. Jag tror att det blir alldeles för mycket merarbete för att få till en tillfällig lösning som även kommer göra att badrummet blir jättetrångt.

Vad är det som står i överkant på skissen? Är det en bänk med tvättmaskin och torktumlare eller skåp?
Det som står i överkant är en badrumsmöbel.
Finns 2 problem med denna:
1. Inget avlopp finns på den sidan
2. Möbeln är "inkaklad" i golvet.

Jag vet att det inte låter klokt att ha handfatet mitt i rummet.
Men tänkte att det kanske fanns någon som hade gjort eller sett det tidigare.

Jag var på en restaurang (Taco & Tequila på 3:e lång i Gbg) där de gjort en liknande grej (fast större) med en tunna och en kran "mitt i rummet". Det var ju hur coolt som helst.
Men nu måste det ju vara miniatyr om det ska funka.

Tror kanske att det är bättre att skjuta det på framtiden ändå kanske, kom på att fallet är bristfälligt i badrummet f.n.
Risky business med ett badkar då.
 
Blir nog att dra V/A utanpåliggande i konsol till andra badrumsmöbeln i stället.
 
Improvisera! man kan ha en löst tvättskål/lätt tvättfat i badkaret och använda den som tvättställ. Tänk en större badkarshylla som rymmer en sådan skål med avlopp som töms i badkarets avlopp och som går att lyfta ut när man ska använda badkaret. Ska det vara enbart en kort tid så ....
gaia
 
Haha, jag märker att min kreativitet ifrågasätts.
Men bilden jag hade i huvudet var alltså att få till en typ kabinlösning mot toaletten, och att handfatet flyttas ut från väggen så att man har nära till befintliga avlopp, och designa det på ett snyggt sätt, typ med glasväggar eller annat material som är tätat mot badkaret så att man får en duschkabin på köpet.

Nu har jag klippt och klistrat lite, men någon kanske kopplar idén. :)
Är övertygad om att rätt person skulle kunna få till något snyggt.
Men jag är nog inte rätt person så får bli en "färdig" lösning förmodligen.

Ett badrum med handfat framför ett spegelskåp, bredvid en gammaldags badkarsfront som verkar photoshoppad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-skiss av badrum med toalett, handfat, och badkar, föreslår kabinlösning och avloppsuppkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översiktlig planritning av ett badrum med mått, föreslagen toalett-kabin och handfat placerat vid badkaret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
possum77 possum77 skrev:
Du får väl skaffa en sån där toalett med inbyggt handfat som man har i fängelser :D

[länk] Shopping&utm_campaign=Gastrozogu&utm_medium=cpc&utm_term=25294&gclid=EAIaIQobChMIvbT8vYf96wIVFpOyCh1Gmg3GEAQYASABEgL-7_D_BwE
Där har vi den!
Kan man möjligtvis montera den i badkaret? Då slipper vi förlänga avloppet.

Edit:
Hittade lösningen... Rörmokarn kommer i morgon och drar om rören.
Case closed.

Modernt badrum med badkar och toalett intill ett fönster med havsutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
Centano och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.