Ja, det är ett vinklat tak på garagebyggnaden.
Vinkeln ligger i garagedelen som jag inte tänkt isolera utan bara förrådsdelen. Takreglarna ligger parallellt med vinkeln.
Ytterpanelen går dikt mot en list(regel?) som går längs det utskjutande taket.
 
Tomture61
Om jag förstår detta rätt så är förrådet ihopbyggt med garaget och taket till förrådet är en förlängning av garagetaket .
Rätt eller fel ?
 
Javisst, så är det.
Det finns en mellanvägg emellan.
 
Tomture61
Har jag förstått dig rätt att garaget är oisolerat och öppet upp till undersidan av råsponten till garagetaket ?

Vet ej om det är klokt att ventilera bodens tak in i garaget , går ju att borra många hål i skiljeväggen mellan boden/ garaget .
 
Tomture61
En ritning över garaget / boden och fler bilder skulle underlätta .
 
En ritning tar ju lite tid att göra.
Här några bilder istället.
Ytterpanel och tak på förrådsdel med ventilen synlig på sidan, bakom grönskande buskar, intill tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förrådsdel till vänster. Ventilen sitter i garaget.
Förrådsbyggnad med svart ytterpanel och tak, dörr och fönster mot tegelhus, ventilen synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förrådsdörr/fönster. Lägsta takhöjd.
Närbild på anslutning mellan förrådsdörr/fönster och regel med takbjälkar och ytterpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterpanel/regel/tak. Över förrådsdörren.
Röd tegelvägg intill mörkgrön förrådsdörr med synlig takränna, illustrerar mellanrum mellan hus och förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellanrum mellan hus- och förrådsvägg.
Inredning av förrådsutrymme med träreglar, isoleringsmaterial och synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takbjälkar mot garagebyggnad. Högsta höjd.
Inre hörn av ett förråds tak med synliga träbjälkar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak mot fönster. Lägsta höjd.
Träkonstruktion med takbjälkar och reglar, potentiellt i ett förrådsutrymme, mörkt foto med trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan takbjälkar mot yttervägg.
Träbjälkar och reglar i takkonstruktionen med synlig koppling och bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan takbjälkar mot husvägg.
 
Jag misstänkte att det var så - att balkarna går på tvärsen.

När man har pulpettak mot vägg kan man ju göra en ventilering som normalt i framkant och sedan ha det öppet upp mot väggen som man får regnsäkra. Men nu är det ju ett sadeltak (Med balkar på tvärs) - men det är väl inte omöjligt att få till det på liknande sätt, dock finns risken att luftflödet blir dåligt mot väggen.

Ett annat alternativ för dig skulle vara att öppna upp för ett par större ventiler (Bara såga upp ett par rektanglar och sätta insektsnät) i fotbrädan (balk?) och sedan borra ett tiotal hål i varje balk ända in till garagedelen (Sen behöver ju garagedelen ha motsvarande ventilation)
 
Jag inser att en "good enough" lösning för dig skulle vara att borra ett par större hål i varje fack, mot vägg och ut mot långsida. Sedan sätta insektsnät.
 
Tack för ditt engagemang och dina förslag på lösning.
Det senaste känns bäst för mig.
Har du synpunkter på om det skall eller bör vara ”plastfolie” närmast innerväggens skivor eller inte?
 
Tomture61
Ingen plastfolie , kör ångbroms eller ännu bättre variabel ångspärr .
 
Som Tomture säger, plasten kan du nog hoppa över.

I detta fall är det lite hugget som stucket huruvida man ska ha något över huvud taget.

Om du inte tillför någon fukt i boden så är det ingen större risk att konstruktionen påverkas av fuktvandringen
 
Tack för alla råd.
Tänkte ha under 10 kanske 15 grader om det torkar ut ev. fukt bättre.
Tror inte grannen har någon spärr heller.
Så det vore bra om jag kan vara utan den.
 
Någon som har en uppfattning vilket skivmaterial man bör välja?
Gips: bäst brandsäkerhet och minst rörligt. Blir dock lätt skadat om man är oförsiktig.
Plywood: inte vackert men det går att skruva i.
Någon annan board??
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.