W

  • Hej!

    Har en fundering...

    Får man alltid ström genom sig om man har kontakt med marken (jord) och en fas?

    Jag funderar eftersom om man antar att man tar i en fas och står utomhus i kontakt med jorden fast man är långt bort från transformatorn (jordtaget) så borde väl strömmen inte kunna gå hela vägen genom min kropp och till transformatorn?

    För visst är det väl så att strömmen alltid söker sig tillbaka till jordtaget vid transformatorn och inte bara till själva marken?

    Eller strömmen kanske bara söker sig till jord?Eller kan gå långa vägar i marken?

    Mvh
 
Om jag förstår din fråga rätt...
Begreppet ström handlar ju om ett flöde, den kan inte bara stanna i en punkt, den går alltid hela varvet.
Följaktligen kan strömmen inte stanna när den når marken.
Jag menar att det alltid går en ström i det fall du beskriver, det som varierar är hur hög strömmen blir och det är avhängigt av spänning och hur bra de olika delarna i kretsen (marken, din kropp o s v) leder ström. Torr hud, torr mark, inga metallrör i marken som strömmen kan smita genom så blir strömmen lägre. Regnvåt backe och svår fotsvett blir det mer kill.
 
  • Gilla
Wallee och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jämför de med att du pumpar dricksvatten ur en sjö och transporterar det genom en ledning till andra sidan sjön. Om man då där öppnar kranen och låter vattnet strömma i sjön, hittar kanske inte samma vattnet tillbaks till uttagspunkten, men vattennivån jämnar ut sig i alla fall
 
harry73 harry73 skrev:
Jämför de med att du pumpar dricksvatten ur en sjö och transporterar det genom en ledning till andra sidan sjön. Om man då där öppnar kranen och låter vattnet strömma i sjön, hittar kanske inte samma vattnet tillbaks till uttagspunkten, men vattennivån jämnar ut sig i alla fall
Fast den analogin missar ju att resistansen genom marken till transformatorns jordpunkt hamnar i serie med din kropp. Om marken är torr och det är en längre sträcka är den nog inte utan betydelse? Så istället för att kranen öppnas fritt så blir det mer som att du kopplar en slang på kranen och trycker ner slangänden i marken.
 
Det förekommer (dock inte i Sverige) att kraftledningar har endast en ledare. Sedan går returen i jorden. Så avståndet mellan var man står och transformatorn är närmast ointressant. Det relevanta är hur bra kontakt man själv har med jorden. Strömmen kan garanterat gå hela vägen från dig till transformatorn via marken.
 
harry73
H hapazard skrev:
Fast den analogin missar ju att resistansen genom marken till transformatorns jordpunkt hamnar i serie med din kropp. Om marken är torr och det är en längre sträcka är den nog inte utan betydelse? Så istället för att kranen öppnas fritt så blir det mer som att du kopplar en slang på kranen och trycker ner slangänden i marken.
Det stämmer, men jag uppfattade den centrala punkten i TS fråga, om der spelar någon roll för hur mycket ström man får genom kroppen ifall man står 1m ifrån jordtaget eller 1000 m. Och då visar min analogin att det inte spelar någon roll hur långt man är från uttagspunkten (eller jordtaget)
 
Om man kollar på ett elstängsel så om man tar i stängslet samtidigt som du ser till och är väl jordad. Så känner du inte spänningen.
 
Nej, men du känner strömmen.
 
R
Jag skulle i.a.f. känna en viss spänning precis innan jag tog i det ;)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Om man kollar på ett elstängsel så om man tar i stängslet samtidigt som du ser till och är väl jordad. Så känner du inte spänningen.
Är det så, är du jordad bör du få en stöt.
Har stått flera gånger vid elstängsel utan att känna något men stöter jag till hästen får både jag och hästen en stöt då hästen har kontakt med jord.
 
R
A AndersS skrev:
Är det så, är du jordad bör du få en stöt.
Har stått flera gånger vid elstängsel utan att känna något men stöter jag till hästen får både jag och hästen en stöt då hästen har kontakt med jord.
Jag tror att BirgitS var ironisk, eller något. Ett elstängsel fungerar ju genom att den ena ledaren i kretsen är väl ansluten med ett jordspett i backen. Så utan kontakt med jord kan jag inte se hur det kan flyta någon ström i kretsen.

M.a.o., ju bättre jordad du är, desto värre "kyss" bör du få..
 
BirgitS?
 
Det borde bara handla om potentialskillnaden egentligen. Har du kontakt med något som har samma potential som jordtaget så kommer det vara precis som om du tar direkt i marken vid jordtaget.
I själva verket däremot så måste det inte ens vara i kontakt med jordtaget.

Marken borde inte ha så stor potentialskillnad så därför skulle jag hävda att 1m eller 1000m till jordtaget spelar ingen roll.
Din kontakt med marken kan däremot vara dålig men då har du högre resistans.
 
A
B Byggdjuret skrev:
Om man kollar på ett elstängsel så om man tar i stängslet samtidigt som du ser till och är väl jordad. Så känner du inte spänningen.
Det är extremt fel. Jag har i min ungdom hållit i en järnstång som stod nedslagen i marken och tagit i ett elstängsel, för att se om det kändes. (Jag vet, oerhört klyftigt)

Det är den absolut värsta stöt jag någonsin känt, jag rekommenderar ingen att prova.
 
R
R Rubb skrev:
Det borde bara handla om potentialskillnaden egentligen. Har du kontakt med något som har samma potential som jordtaget så kommer det vara precis som om du tar direkt i marken vid jordtaget.
I själva verket däremot så måste det inte ens vara i kontakt med jordtaget.

Marken borde inte ha så stor potentialskillnad så därför skulle jag hävda att 1m eller 1000m till jordtaget spelar ingen roll.
Din kontakt med marken kan däremot vara dålig men då har du högre resistans.
Nej, jag håller inte med. Det borde inte bara handla om potentialskillnad utan även om resistansen i kretsen. Resistansen i marken mellan din jordpunkt och den där elsystemet du tar i är jordat blir en del av denna totala resistans. M.a.o. måste det bli mindre ström i kretsen desto längre det är mellan dessa två punkter. Givet att allt annat är lika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.