Det här kan vara fel kategori att posta i man någonstans måste jag ju fråga.

En del skog blåste omkull för oss i höststormen och naturligtvis skall allt tas tillvara för eget bruk. Släpper man dit något skogsbolag så vill de ju kalhugga och då blir man ju utan växande virkeslager. Så korkad är jag inte.
Altså blir det att såga husbehovsvirke av det.

Eftersom virkesmängden sannolikt blir betydligt större än vad som behövs till pågående projekt så tänker jag på det där snickeribygget som väl kommer på tur om några år. Virket står ju sig i många år.

Så...... hurudant ungefär borde ett snickeri för deltids yrkesbruk eller extraknäck vara?
Jag tänker på vägghöjd och sådant så man inte sitter där med fel längder och dimensioner
 
H heimlaga skrev:
Det här kan vara fel kategori att posta i man någonstans måste jag ju fråga.

En del skog blåste omkull för oss i höststormen och naturligtvis skall allt tas tillvara för eget bruk. Släpper man dit något skogsbolag så vill de ju kalhugga och då blir man ju utan växande virkeslager. Så korkad är jag inte.
Altså blir det att såga husbehovsvirke av det.

Eftersom virkesmängden sannolikt blir betydligt större än vad som behövs till pågående projekt så tänker jag på det där snickeribygget som väl kommer på tur om några år. Virket står ju sig i många år.

Så...... hurudant ungefär borde ett snickeri för deltids yrkesbruk eller extraknäck vara?
Jag tänker på vägghöjd och sådant så man inte sitter där med fel längder och dimensioner
Men startade du inte snickeri ihop med någon annan?

I övrigt beror allting på ambitionsnivån. Men det är skönt att ha högt i tak så att man lätt kan vända runt på saker. Samtidigt ser jag större golvyta som viktigare än takhöjd. Vi har 3,5m och det är skönt. 3m hade funkat, men mindre bra, det är skönt att få upp kabelstegar och rör högt upp i taket.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Men startade du inte snickeri ihop med någon annan?

I övrigt beror allting på ambitionsnivån. Men det är skönt att ha högt i tak så att man lätt kan vända runt på saker. Samtidigt ser jag större golvyta som viktigare än takhöjd. Vi har 3,5m och det är skönt. 3m hade funkat, men mindre bra, det är skönt att få upp kabelstegar och rör högt upp i taket.
Vi delar på lokalen tillfälligt. Lokalen står han för och han planerar att dra sig ur på ett par års sikt. Maskinerna är mina.
I praktiken har nästan bara han arbetat där eftersom jag fick annat arbete en tid. Det ser ut att ta slut i februari.
 
För mig hör yta och takhöjd ihop. Jag tror att man hamnar i intervallet 100-200 kvm. 100 räcker till en halvproffsverksamhet med begränsat antal maskiner. För en helt professionell verksamhet (1 - 2 man) med komplett maskinpark och rejält virkesförråd bör 200 kvm räcka. Förhållandet mellan lokalens längd och bredd är också viktigt och beroende på vad man gör för något. Långa varor kräver en mycket genomtänkt layout så maskinerna inte begränsar varandra. I mina ögon tänker de flesta alldeles för konventionellt när det gäller val av stomsystem till en verkstad. Använder man sig av t.ex. treledsramar av limträ får man en vägg- och takkonstruktion som är väldigt enkel att uppföra men som ger den spännvidd och rymd man behöver i en verkstad. Ljudmiljön vinner på en rejäl omslutande area.
 
  • Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Ska det bli konventionell bygge eller blir det ett timrat snickeri?

Jag har 2.50 i garaget och det är något jag gärna skulle haft högre. Ute i snickeridelen i jobbet går taket jäkligt högt, det är bra det. Inget som kommer ivägen för spånsugsrör och sånt.
 
Jag skulle gärna timra men dels är arbets- och virkesåtgången väldigt stor och dels är det alltid problem med långa fristående väggar i timmerhus.
Jag tänker mig alltså ett mer konventionellt bygge.

Det låter som om jag borde hålla minst 3,2 meters längd på 2x5-tumsplankorna och minst 4 meter på brädslåningsbräderna.

3-ledsramar har jag faktiskt funderat på som en möjlighet just för att få stora fria volymer men skall man bygga sådana av hemsågat virke blir det HB-balk. Jag känner inte till ett enda nutida bygge i nutid med treledsramar av HB-balk. Det fungerade bra på sin tid och jag är fullt kapabel att hållfasthetsberäkna dem men jag är illa rädd att arbetsåtgången skulle bli onödigt stor för ett bygge på 90-100 kvadratmeter.

I det här skedet finns som sagt inga konkreta planer. Bara en tanke att kapa virket till sådana längder att det går att använda om bygget skulle bli av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.