L
P Plankton skrev:
Kan vara bra att veta att kommunen inte har rätt att komma med nya synpunkter efter att reviderad underlag skickats in som besvarar deras lämnade synpunkter- har de nya/kompletterande frågor måste det vara på det materialet som ni skickat in som komplettering inget på ursprungsmaterialet.
Har du möjligen en källa?
Boverket skriver nämnligen "Om byggnadsnämnden förelägger om komplettering inom tre veckor men senare upptäcker att ytterligare underlag behövdes för att ansökan skulle vara fullständig, kan byggnadsnämnden förelägga om komplettering igen. Det kan till exempel vara om byggnadsnämnden först förelägger om komplettering av fasadritningar och sedan vid ett senare tillfälle förelägger om komplettering av situationsplan."
Dvs, Boverket säger inte att byggnadsnämnden får begära in en komplettering på fasaderna en gång till.
 
  • Gilla
Lagerviskan
  • Laddar…
C Carl_X skrev:
Fast i den första vändan skrev vi inte ut något material alls, och det fick vi backning på.
Singel brukar ju vara natursingel (runt) och detta material kan man nästan inte gå på då det rinner runt. Kross i rätt fraktion är bättre för det ligger kvar Och Det kan packas.
 
Mitt levebröd är skissa fram kundens drömhus till realitet. Bygglovansökan ritningar till många kommun byggkontor har det blivit genom åren, idag en ny [liten landsort] kommun och jag häpnar. Jag gissar ditt problem bottnar i hustillverkaren, som jag, inte kan föreställa sig vilka regeltolkningar byggkontoret gör. Ofta är min personliga reflektion handläggaren inte törs ta eget ansvar.
Tillgänglighetskrav är mestadels "bör" i Boverkets regler. Dom "skall" som finns är det ska kunna byggas om till sådana. Jag tolkar era problem vad gäller tillgänglighet som dåligt informerad handläggare.
"Tillgänglighetsredovisad" uteplats, det var något nytt. Handläggaren tycks inte vara informerad om kravet att det ska gå bygga om till tillgänglighetsanpassning, till skillnad från byggas så initialt.
Mitt råd till er är läs på PBL tillgänglighetsanpassning.
Avstånd till fastighetsgräns varierar mellan kommuner, hustillverkare är serietillverkare och förståligt tidpressade. Ergo sån som jag finns, A-ritar skisser i 3D bollandes kund, dagsfärskt exempel 9 skissförslag under 4 månader innan bygglovansökanritningar. Min och kundens snickares lösvirkeskostnad betydligt lägre än hustillverkares byggsats.

Ja, det är vanligt att stöta på patrull hos kommunens handläggare, betydligt mer så i mindre kommuner. Kanske kan hustillverkaren gällande statliga regler men känna till individuella kommunkontors är svårt [speciellt då dom varierar om det är en måndag eller fredag].
Vansinnig? Efter 2 månader? Bli inte förvånad om det tar ännu många fler. Välkommen till bygga o bo i Sverige i ett nötskal.
 
  • Gilla
Åke jakobsson
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Singel brukar ju vara natursingel (runt) och detta material kan man nästan inte gå på då det rinner runt. Kross i rätt fraktion är bättre för det ligger kvar Och Det kan packas.
Vi jobbar med kyrkogårdar och där har vi krav på tillgänglighet. Där lägger vi stenmjöl ovan krosset, gärna med lutning eller bombering (rundning). Ovanpå dekorerar man med snyggt grus. Då får man båda sakerna uppfyllda.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Vi jobbar med kyrkogårdar och där har vi krav på tillgänglighet. Där lägger vi stenmjöl ovan krosset, gärna med lutning eller bombering (rundning). Ovanpå dekorerar man med snyggt grus. Då får man båda sakerna uppfyllda.
Just så. Hjul eller fötter får inte sjunka ned.
 
Visst, men frågan är ställd en enskild fastighet. Okunnighet hos kommunens handläggaren anser jag. Hur skulle det se ut om alla bygglovsansökan av enskilda fastigheter var tvungna tillgodose tillgänglighet? Som exempel, PBL har som skall krav maximal lutning 1:12 i tillgänglighet "mellan olika nivåer". Orimligt tillmötesgå snart sagt alla mina kunder i skärgården.
Frågan är - är det rimligt kommunens handläggare kan ställa dom här kraven och jag menar, absolut inte.
 
C Carl_X skrev:
Min sambo och jag har tecknat avtal med en hustillverkare för att bygga ett hus. Vi har ingen erfarenhet alls av att bygga hus och beställde därför med helentreprenad. Bygglovet skickades in och efter någon vecka fick vi tillbaka det och var tvungna att komplettera på en rad punkter. Det handlade bl.a. om tillgänglighet och avstånd till tomtgränsen. En komplettering togs fram och skickades in. Nu har vi fått tillbaka det ytterligare en gång och är tvungna att komplettera igen. Man anser att materialet för gångar och uppfart inte är tillgängligt och att uteplatsen inte är tillgänglighetsredovisad.

Är det vanligt att bygglovsprocessen ser ut på det här viset vid en totalentreprenad? Kan inte hustillverkarna reglerna? Jag är fullkomligt vansinnig. Vårt bygge är i och med detta redan två månader försenat.
Mitt råd är att göra allt de säger. Får du onda ögat, hittar dom fel på fel på fel. Vårt bygglov tog drygt 2 år. Sedan fick vi ändå stoppa 3 dagar efter lovad byggstart. De hade mätt fel till sjön. 97 m, istället för 115 m. Sprängning och nytt underlag gick på 350 000 kr.
 
I IaMatsErik skrev:
Visst, men frågan är ställd en enskild fastighet. Okunnighet hos kommunens handläggaren anser jag. Hur skulle det se ut om alla bygglovsansökan av enskilda fastigheter var tvungna tillgodose tillgänglighet? Som exempel, PBL har som skall krav maximal lutning 1:12 i tillgänglighet "mellan olika nivåer". Orimligt tillmötesgå snart sagt alla mina kunder i skärgården.
Frågan är - är det rimligt kommunens handläggare kan ställa dom här kraven och jag menar, absolut inte.
Som svar på din fråga;
Utdrag från Plan- och bygglagen som beskriver tillgänglighetskrav för olika byggnader och tomter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bekin bekin skrev:
Nu är jag kanske lite elak, men det kan vara så att handläggaren har mycket att göra och vill ha mer tid.
Det skaffar man sig med att begära in mer information och vips så har man samtidigt skjutit fram handläggningstiden 10 veckor.
Det var min första tanke också. Genom att begära in en komplettering, hur trivial den än är, så vinner de tio nya veckor i handläggningstid.

Jag fick till exempel en begäran att ange RAL-koden för färgen på fönsterblecken.
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.