Har letat men hittar ingen bra info om hu rman monterar glaskassetter direkt i en stomme. Det som gör att jkag kliar mig i huvudet mycket är att de glaslister jag hittar tex på interglas mfl ställen verka avsedda för att glaset sitter i en karm med lutande nederkant.

Risken som jag ser det, om man monterar direkt i stommen är att vatten kan läcka mellan glaslist och glas ner på träet, och har man inget fall där så blir det ju kvar. Tänknbart är att man lägger en plastremsa under så skyddar man, men fortfarande är det plant och listerna är gjorda för fall.

Hur gör man?
 
Man gör(sågar) ett fall i nederkant.
 
Med vad för såg?
Spontant tänker jag sänksåg men den vinklas ju åt fel håll. Fejn= tidsödande. Sticksåg = kommer hoppa snett och bli kurvigt.
JAg har också en vägg/öppning där det inte är reglat runt om öppningen så den blir ju svår. Kanske lägga en skiva i botten som man hyvlat lite fall på.

Finns det någon standard vad gäller fallet? Lutningen alltså? På några lister står det 7 grader.
 
Jag skulle valt sänk/cirkelsåg om det går att komma åt och annars multitool.
Det kommer också fungera att lägga i något med fall.
Sen slipa fint och måla/lacka.
Oavsett hur du gör så se till att det inte blir några glipor eller ojämnheter där vatten ställer sig.
Längst ner brukar man ha mästarlist(men det kanske är det du har).
7-12 grader blir bra.
 
Det är nakna reglar i alla öppningar utom en, se bild som visar båda:
Ett inbyggt uterum med nakna träreglar som ramar in en fönsteröppning, resten har vit panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att lägga i något med fall är så klart ett alternativ, även om jag helst inte vill göra gluggarna än smalare.
 
Ser ut att vara ett uterum och fönstren sitter kanske skyddat under takutsprång.
Frågan är om du kan leva med risken för inträngande vatten utifrån och bara sätta samma glaslist runt om och avsluta med en tunn silikonsträng.
Annars blir det lite jobb med såga, täta/spackla, slipa och måla.
 
Fin list i alu hos Leif Arvidsson, men ligger på knappt 200kr metern.
Den här ligger på halva priset men lär vara styvare än den billigaste plastlisterna:
https://interglas.se/shop/primo-fibercore-glaslist-1075p.html
Vad tror ni om den?

Jag kommer behöva runt 15m bottenlist och typ 20m för topp och sidor så priset har ju såklart en inverkan men man vill att det ska hålla också.
 
S steppen7 skrev:
Med vad för såg?
Spontant tänker jag sänksåg men den vinklas ju åt fel håll. Fejn= tidsödande. Sticksåg = kommer hoppa snett och bli kurvigt.
JAg har också en vägg/öppning där det inte är reglat runt om öppningen så den blir ju svår. Kanske lägga en skiva i botten som man hyvlat lite fall på.

Finns det någon standard vad gäller fallet? Lutningen alltså? På några lister står det 7 grader.
Kan du inte fräsa de med handöverfräsen?
 
Jo, jag hittade denna som nog skulle göra jobbet:
208080B-350x350.jpg

Men det är ändå en del bök + att min handöverfräs är trasig så jag har tänkt låta det vara plant i botten och bara köra ett lager bra tejp som "tätskikt" som får gå upp lite på den inre glaslisten. Det blir väldigt enkelt och om det mot förmodan läcker så kan inte vatten ta vägen någon annanstans än utåt.
 
Hur löste det sig
 
S sblixten skrev:
Jag skulle valt sänk/cirkelsåg om det går att komma åt och annars multitool.
Det kommer också fungera att lägga i något med fall.
Sen slipa fint och måla/lacka.
Oavsett hur du gör så se till att det inte blir några glipor eller ojämnheter där vatten ställer sig.
Längst ner brukar man ha mästarlist(men det kanske är det du har).
7-12 grader blir bra.
vad är en mästerligt?
 
Det blev rakt i botten och noggrant applicerad åldersbeständig tejp som tätskikt. Jag är nöjd bortsett från att kompositlisterna skulle ha stuckit ut längre så att man får en droppkant längre ifrån fasaden. Tyvärr gick det inte att flytta ut dem eftersom clipsen man klickar fast listerna i då hamnar för långt ut på regeln. En dålig konstruktion av listsystemet anser jag, I övrigt var det lättjobbat med listerna och blev snyggt tycker jag.
Installation av åldersbeständig tejp och kompositlister vid fönster för tätskikt och droppskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikt från under ett inglasat uterum med åldersbeständig tejp som tätskikt och kompositlister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montering av kompositlister på en altan med åldersbeständig tejp applicerad under för tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sblixten
  • Laddar…
S steppen7 skrev:
Det blev rakt i botten och noggrant applicerad åldersbeständig tejp som tätskikt. Jag är nöjd bortsett från att kompositlisterna skulle ha stuckit ut längre så att man får en droppkant längre ifrån fasaden. Tyvärr gick det inte att flytta ut dem eftersom clipsen man klickar fast listerna i då hamnar för långt ut på regeln. En dålig konstruktion av listsystemet anser jag, I övrigt var det lättjobbat med listerna och blev snyggt tycker jag.
[bild]

[bild]

[bild]
ligger clipsen dikt an fönstret
 
Jepp, clipsen trycker glaskassetten mot tätlisterna på insidan så inte kondens på insidan av glaset rinner ner i konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.