Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag var väl inte tydlig, jag menar nog att som kund och beställare (som TS) hade jag inte vågat. Det ska nämligen bevisas att utförandet är tydligt under den nivå man kan förvänta sig, för jämförbara tjänster och priser på marknaden. Det är kanske ungefär så där man kan förvänta sig att en snickare snidar ihop plåtblecken.

Att arbetet är utfört är väl ostridigt, och att det troligen fungerar är väl heller knappast något att säga om, så det ramlar till sist ner på mest en estetisk fråga.
Sånt är domstolarna dåliga på att hantera.

Jag förstår iofs inte riktigt heller hantverkaren som låter det gå så långt, någon möjlighet till lösning borde väl kunnat nås innan man behöver blanda in domstolen. Jag får känslan att det skurit sig på flera plan här. Sorry, för att jag spekulerar.

Jag tycker också det är lite vågat av hantverkaren att ta det till tingsrätten, men jag tippar ändå att denne har något större chans att vinna.
Men om inte godkänner hans arbete då jag tycker det är dåligt gjort, spill plåtar (skarvningar) nästan alla fönster.
 
T twoody skrev:
Hur mycket av den totala summan har du inte betalat.
Jag betalat hälften av totala summan.
 
Mikael_L
K Kingmamo skrev:
Jag betalat hälften av totala summan.
Det är bra, det är troligen en fördel för dig.
 
nino nino skrev:
Finns PVC med spår annars kan man såga själv
Finns det inget spår i fronten så ska det in under, där är spåret. man ska inte såga ett spår då.
 
T TheGame skrev:
Finns det inget spår i fronten så ska det in under, där är spåret. man ska inte såga ett spår då.
Det funkar fint och det är exakt så dom gör på fabrik, ett sågsnitt i plasten
Det är ett tillval, precis som salningsspår i träfönster
 
nino nino skrev:
Det funkar fint och det är exakt så dom gör på fabrik, ett sågsnitt i plasten
Det är ett tillval, precis som salningsspår i träfönster
Ok jag har satt in 2 sorters PVC fönster minns inte märke men det var tillverkade i polen. Dom hade dräneringshål precis som syns på bilden som även var rakt under.
Sätter man blecket sådär så betyder det risk förläckage då blecket inte fångar upp.
Men det klart alla PVC fönster kanske inte är tillverkade på det sättet.
 
nino nino skrev:
Det funkar fint och det är exakt så dom gör på fabrik, ett sågsnitt i plasten
Är det inte risk att man sågar hål i plasten? Plastkarmarna är väl ihåliga?
 
useless useless skrev:
Är det inte risk att man sågar hål i plasten? Plastkarmarna är väl ihåliga?
Hål finns ju redan då han skruvat blecket i karmen
 
Ja, fast det är ju skillnad på ett skruvhål och ett meterlångt sågspår.
 
Kan bara svara för dom jag satt in och det var från Mentafönster.
Fick en leverans där det var utan spår och en med spår, ringde och kollade vad det var för spår i fönstret och det var för bleck, frågade då om jag kunde såga egna spår med sänksågen inställd på "spårläget, en Makita såg" och det var inga problem det var sågat från fabrik i vanliga fönster, bara man inte sågar för djupt samt att man tätar.
 
Det är trist när det blir fel.
Vi köpte våra pvc fönster på skånska byggvaror till vårt Attefallshus i stugan och dessa hade ett spår på undersidan en bit in under karmen och var därför färdiga för underbleck, men jag gav vår snickare en "manual" från fönstertillverkaren så han fixade bleck som passade och alltså inget hokus pokus variant. Men så har jag anlitat en toppenhantverkare också. Han har även fixat en dörr på baksidan av vårt garage hemma i "den stora staden" men ett perfekt resultat av "alla plåtar då dörren sitter i ett mexistensgarage.
Så visst går det att göra på rätt sätt. Men som någon skrev ovan, "en sak är att ha rätt och en annan sak att få rätt"
Är det inga jättepengar kan det kanske vara bättre att "lägga sig" även om det svider. Du kan väl alltid hänga ut "stolpskottet" på sociala medier. All reklam är kanske inte bra reklam om man är hantverkare..
/B
 
Närbild på ett vitmålat fönster med ett hemmagjort spår för bleck, visar tecken på limrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönster köpt med spår

Närbild på fönster med egenhändigt sågat spår och ilimmat bleck, lite smutsigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bleck på plats (för 4-5år sen) med egen sågat spår, tyvärr blev det inte superbra med limmet, men som tur är så var det åt mig själv
 
Tjo, tänkte höra hur det löste sig med fönsterblecket som de fogade, dvs den första bilden, så har det gjort hos mig och undrar om jag skall reklamera detta ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.