A
I inxs74 skrev:
Ja du hade så rätt. Nu va det dags igen. Går detta att laga? Surt att frosta ur den en gång i månaden. Läst nånstans att avfrostningsslangen kan vara igentäppt. Tacksam för alla tips och råd.
Det mesta tyder på att avfrostningselementet inte funkar.
Men det kan ju vara som du skriver att tövattnet inte rinner ut för att du fått en ispropp
Detta ser du på baksidan om du tar bort gummipipen som går in i skåpet.
Då ser du ispropp en Och värmeslingan. Ett fix som fanns var att linda EK utan isolering runt värmeslingan och ut till slangen
 
MultiMan
electroluxaren skrev:
Njae den reverserade inte kompressorn men hindrade den att starta innan det blivit ett antalplusgrader i frysen
Slingorna inne i skåpet blev uppvärmda precis som jag beskrev och isen töade på nolltid. Kompressorn gick alltså under tiden fast värmde skåpet inuti istället för att kyla.
 
electroluxaren skrev:
Det mesta tyder på att avfrostningselementet inte funkar.
Men det kan ju vara som du skriver att tövattnet inte rinner ut för att du fått en ispropp
Detta ser du på baksidan om du tar bort gummipipen som går in i skåpet.
Då ser du ispropp en Och värmeslingan. Ett fix som fanns var att linda EK utan isolering runt värmeslingan och ut till slangen
Tog några månader sen började frysen gå ner i temperatur igen, kylpaketet igenfruset igen. Har sökt efter ispropp etc. Men hittar inget. Finns det nåt man kan göra? När man vet vad felet är att avfrostningen inte fungerar, kan man inte gå på problemet direkt?
 
  • Igenfruset kylpaket i en frys som visar tecken på avfrostningsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
det här är typiskt att den inte avfrostar
elslingan avbrott eller klixona
 
electroluxaren skrev:
det här är typiskt att den inte avfrostar
elslingan avbrott eller klixona
Du kan inte förtydliga svaret lite?
 
A
Det sitter en elslinga under förångaren som sköter avfrostning en i serie med denna två st termosäkringar (klixon)
Bara att byta går att mäta
 
electroluxaren skrev:
Det sitter en elslinga under förångaren som sköter avfrostning en i serie med denna två st termosäkringar (klixon)
Bara att byta går att mäta
Du har ingen beskrivning/ bild hur man går till väga när man mäter och vart?
 
A
de visar två helt olika element ett med klixon (röda) och ett utan
sladden sitter i ett kontaktstycke bakom den kalla modulen som kontakt nummer 2 från höger dra loss och snurra ut alla sladdarna och mät . oändligt motstånd =avbrott allt annat är okej mät utan klixon om temperaturen är mer än 10C
 
electroluxaren skrev:
de visar två helt olika element ett med klixon (röda) och ett utan
sladden sitter i ett kontaktstycke bakom den kalla modulen som kontakt nummer 2 från höger dra loss och snurra ut alla sladdarna och mät . oändligt motstånd =avbrott allt annat är okej mät utan klixon om temperaturen är mer än 10C
electroluxaren skrev:
de visar två helt olika element ett med klixon (röda) och ett utan
sladden sitter i ett kontaktstycke bakom den kalla modulen som kontakt nummer 2 från höger dra loss och snurra ut alla sladdarna och mät . oändligt motstånd =avbrott allt annat är okej mät utan klixon om temperaturen är mer än 10C
Ursäkta om jag låter trög men du menar kontaktstycket som sitter bakom den löstagbara väggen (del 44 på bilden)? Finns 4 el 5 vita kontakter av olika storlekar. Då ska jag alltså lossa på en av dessa och mäta stiften som sitter i vadera ända på kontakten som jag lossat? Efter en närmare titt när jag lyfte på förångaren (den jag kallar för kylpaket) så sitter där bara en tunn aluminium platta. I kylpaketet kan jag tyda en slinga som även består av två krokar som sticker ut på framsidan, syns på bilden jag bifogade igår. Det är sladdarna till denna du vill jag ska mäta? Kan tillägga att frysen är tom och strömlös sedan igår, helt avfrostad för 4e ggn. Går väl mäta ändå eller? Lägger upp två bilder, en under och en ovanifrån. Vart sitter kontakten jag ska mäta?
 
  • Inre delen av en frys med synlig förångare och elektriska kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy underifrån en öppen frys visar flera vita elektriska kontakter och en kabel som går genom ett hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
AHA du har den nyaste varianten med lösa kontaktstycken
skulle tro att det är det högra av dessa du kan mäta
 
A
alu-plåten är bara en isolering för värmeslingan
värmeslingan hålls fast av de två krokarna
mät i det högra kontaktstycket i den delen som fortsätter uppåt
ta inte bort slingan förrän du är säker på att det är den som det är fel på
 
A
den ena klixonen (vit ser du på röret på första bilden
 
A
rätt avfrostningsvärmare är för dig 208 55 82-01/9
den kommer med två nya klixon monterade
kostar 550.- +moms
 
electroluxaren skrev:
rätt avfrostningsvärmare är för dig 208 55 82-01/9
den kommer med två nya klixon monterade
kostar 550.- +moms
electroluxaren skrev:
den ena klixonen (vit ser du på röret på första bilden
Okej. Ja då känns det lönlöst att mäta oavsett. Eller har du andra misstankar som kan orsaka felet? Vart beställer man dessa prylar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.