Hej allesammans. Tack för alla informativa inlägg.
Jag hoppas att någon kan bidra med lite tankar om vad som gäller i följande situation :

Jag har råkat i storbråk med grannen eftersom han anser att jag brutit mot vår överrenskommelse om att jag skulle få bygga ett skärmtak (för vedförvaring) över den 1m breda remsa som finns mellan mitt garage och tomtgränsen. Anledningen är att jag tolkat 1m som "ungefär" 1 m varpå bortre kanten på stolpfundamenten hamnat ca 110 cm från garageväggen. Till saken hör att mina stolpar sitter i linje med en befintlig mur i som står mitt på tomtgränsen, dvs denna står ca 10cm in på hans tomt, och för mig kändes det naturligt att fortsätta på samma sätt.
Hade jag förstått att verkligen menade 1.00000... m hade jag ju naturligtvis satt mina stolpar på det avståndet.
Han vägrar nu att godkänna min ursäkt om att jag gjort detta av ren obetänksamhet, och hävdar bestämt syftet varit att stjäla mark "i smyg" och kräver nu att jag river det jag byggt.
Jag tycker naturligtvis att han är "osmidig" som bråkar om en sådan sak, dels för att det inte har någon praktisk betydelse för honom, dels för att han vägrar erkänna att detta är en princip sak för honom.
Nåväl, tekniskt sett har han ju rätt, men nu till saken:
Grannen har en "friggebod" i samma hörn som enligt de tomtkartor vi fått från komunen ligger ca 10 cm in på min tomt. Detta är iofs. märkligt eftersom den friggeboden fanns där redan innan min tomt bildades, men komunen säger bestämt att detta är fallet, och jag har en gammal orginalkarta som styrker detta faktum.

Så, om han tänker räkna centimetrar så skall jag också göra det ...

Har jag rätt att kräva att han river bort 10 cm av gaveln alternativt flyttar boden ?

Om den gamla boden, som är ett fallfärdigt ruckel, skulle vara K-märkt, vilket grannen antyder, vad gäller då ?


Tacksam för alla synpunkter
\Jonny

 
Det är så här grannosämja skapas. För att lösa det på smidigaste sättet skulle jag flytta skärmtaket och strunta i boden eftersom jag antar att den inte stör dig.
 
Jo, det lutar förstås åt att ta bort skärmtaket och glömma hela historien. För hur patetisk och småaktig jag än tycker att min granne är, är jag egentligen en person som alltid är mån om att hålla mig väl med folk. Vi skall ju trots allt stå ut att leva "tillsammans" också. Men, frågan kvarstår, från ett rent teoretiskt perspektiv, har jag rätt att kräva att en befinlig byggnation avlägsnas från min tomt ?
Grannen hävdar nu att i och med att man köper en fastighet, så accepterar man också de eventuella felaktigheter som finns, dvs jag får acceptera att hans hus står på min tomt. Detta är också en av de bättre förklaringana till varför han är så nitisk med tomtgränsen, en framtida köpare till hans hus måste enligt samma logik acceptera vårt "intrång". (En av de sämre ursäkterna har varit att han nu planerar att sätta potatis i anslutning till tomtgränsen och flyttar jag in mitt tak 10 cm så får han MINSANN plats med en rad till !)

\Jonny
 
Man kan nog inte göra vad man vill med den del av friggeboden som står på ens tomt. Friggeboden är ju ändå någon annans ägodel.

/Ojoj
 
Nä, man måste ge grannen en chans att göra något åt det först. Om han inte tar den chansen så kan man faktist göra vad man vill...

Vad som händer med gannsämjan är en helt annan femma... och det är nog jobbigt att hålla på och processa i flera år även om man vinner.
 
Finns det inte något som säger att om man nyttjat någon annans mark en längre tid kan man av hävd få nyttjanderätt eller något liknande?

Jag är absolut ingen jurist och har ingen koll alls på sånt där, men vi skall på vår tomt låta grannen få ha en del av sin carport (styckningen har gjorts så han tappade någon meter som vi inte behöver) och då har vi fått rekommenderat att skriva ett avtal som gäller på en viss tid (sen kan det givetvis förlängas) just för att undvika att marken plötsligt är hans. Sen vet jag inte om så är fallet, eller om det bara är en skröna, men grannen skulle låta en jurist titta på det.
 
Saken är den att grannens hus byggdes si sådär en 1909 och min tomt styckades av från hans någon gång på 40-talet. Verkar ha varit en riktig klantskalle till lantmätare som drog tomtgränsen genom boden.
Grannen har verkat riktigt försonlig de senaste dagarna och då känner jag mig också lite mer välvilligt inställd. Jag tror båda har insett hur dumt det är att skapa ovänner så det hela slutar nog i att han "ger mig tillstånd inom 4.5 från tomtgränsen" mot att jag flyttar in stolparna den där decimetern. Bättre det än ingenting alls.

Fortsätt dock gärna att diskutera den principiella frågan här.
 
Jag har ett liknande dilemma.
Vår tomt (A) gränsar till tomten (B) västerut och tomten (C) österut. Vår gräsmatta ligger på B:s tomt och B:s uthus ligger på vårt. Inga problem här - vi är överrens om att gränsen måste göras om.
Gränsen mellan vår tomt och C går mitt i infarten till vår tomt. Infarten är mitt emellan våra hus. Inga problem här heller.
Nu till det komplicerade:
Vi har köpt tomten C. Infarten till denna tomt ligger på NÄSTA grannes tomt. Denna granne verkar vilja ha tillbaka denna del av tomten och tycker att när vi äger båda tomterna har vi en infart. Inte tycker vi, vi vill ju ha möjlighet att sälja tomten (C) om det blir aktuellt och det är omöjligt utan infart. Till detta kommer att ett garage på tomten C blir omöjligt att använda om vi måste "lämna tillbaka" marken.
Infarten till C har alltid varit en infart och nu undrar jag om man kan hävda att man har rätt att använda denna mark? Gränsen till denna granne går genom boningshuset! Eftersom huset är byggt runt 1900 måste gränsen blivit fel någon gång. Går det att ändra gränser även om grannen motsätter sig detta?
Suck,
Inget bråk ännu men jag måste ha på fötterna om det blir det.
 
Ta kontakt med en jurist!
 
Jo, det blir nog så men någon kanske har haft någon liknande erfarenhet? Jag skulle vilja resonera med grannen innan vi spenderar 1000 kr/timmen på en jurist.
 
Hemmakatten
De brukar ta minst 1200-1500 + moms per timme.....
 
Som medlem i Villaägarna blir det billigare men det var inte syftet med denna tråd att diskutera priset för jurister...
Jag har gjort lite research med hjälp av Rättsbanken på internet och funnit några rättsfall som använder begreppet "urminnes hävd". Tex:
"I samband med enskifte 1820-1821 har på förrättningskartan upptagits en utfartsväg för en fastighet över grannfastigheten. Även om utfartsvägen vid förrättningen inte uttryckligen lagts ut som samfälld, har det, då vägen under flera mansåldrar brukats som enda verkligt brukbara utfart från fastigheten, ansetts att en på urminnes hävd grundad rätt till brukande av vägen föreligger." (Min kursivering)

Frågan är då om detta kan användas när det gäller byggnader som står på helt/delvis på annans mark?
När går gränsen för "urminnes hävd" eller någon annan hävd?

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.