Sol = mindre verkstad :(

Vaknade av solens värmande strålar så i dag blev det promenad. Jag hann dock hyvla fram dom fyra benen och montera två av hjulen men sen var det slut på dom stora M12 förlängningsmuttrarna som är inslagna i ändan av benet så det får bli ett besök på Biltema i veckan.

Dag

Träben med monterat hjul i verkstadsmiljö, in progress byggprojekt med verktyg och trä i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Fel fall!

Sopbilens jonglerande med soptunnorna hade skadat hängrännan hos min dotter. Allt vatten samlades i fel ända. Ett av fästena fick riktas i verkstadens skruvstycke och halva rännan fick riktas. I stället för att montera om hela rännan så satte vi ett extra rör med utlopp i andra sidan så nu kan det rinna åt bägge hållen. Betydligt enklare än att montera om hela rännan. Nu får vi hoppas att sopbilen är lite mer försiktig i fortsättningen.

Dag

Hängränna på hus med extra rör för att leda vatten åt båda håll, bredvid soptunnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hängränna på en byggnad med ett nytillagt rör som pekar nedåt, ändrat efter skada för att leda vatten i två riktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Lite nytänkande när det gäller att spänna fast material på MFT-bordet!

Dag

 
  • Gilla
devizion
  • Laddar…
Gjutning = njutning?

Det fina höstvädret gör att verkstadstiden får vänta. ”Trädgårdsmästaren” ville fortsätta på förra årets lilla stenplatta. En 25 kilos påse finbetong räcker precis till formen. Efter härdningen skall bitarna pusslas ihop med dom tidigare för lite sneda avslut och linjer. Asymmetriskt skall det var enligt beställning! Verkar bli fint väder hela veckan så verkstaden får vila. Men till helgen lovar dom skitväder. Det ser jag fram emot!

Dag

Asymmetrisk stenplattform i metall på gräs, avsedd för gjutning av betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Asymmetrisk form för gjutning av stenplattor ligger på gräsmattan redo för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjuten asymmetrisk stenplatta i trädgård under arbete, bredvid en befintlig gångväg med vit stenplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Lägger du bara markduken på gräset eller är underlaget förberett på annat sätt innan du gjuter?
 
stigen stigen skrev:
Fel fall!

Sopbilens jonglerande med soptunnorna hade skadat hängrännan hos min dotter. Allt vatten samlades i fel ända. Ett av fästena fick riktas i verkstadens skruvstycke och halva rännan fick riktas. I stället för att montera om hela rännan så satte vi ett extra rör med utlopp i andra sidan så nu kan det rinna åt bägge hållen. Betydligt enklare än att montera om hela rännan. Nu får vi hoppas att sopbilen är lite mer försiktig i fortsättningen.

Dag

[bild]

[bild]
Töms kärlet av sidlastare? Tips är i så fall att ställa kärlet mer öppet, alltså inte så nära fasaden.
 
stigen stigen skrev:
Gjutning = njutning?
Var har du fått tag på formen? Fyrkantiga betongplattor är rätt trista, stenar dyra och svåra att lägga. Detta känns som ett alternativ som borde vara hyfsat prisvärt?
 
ecb182 ecb182 skrev:
Lägger du bara markduken på gräset eller är underlaget förberett på annat sätt innan du gjuter?
Hej ecb 182!

Grävde bort grässvålen och jämnade av jorden med en kratta. Sen stampade jag lite på ytan och la lite stenkross ovanpå. Ovanpå det la jag markduken och sen gjöt jag stenformen. Lite fogsand vattnades/sopades ner i mellanrummet mellan stenarna. Förra året gjorde vi 6 ramar och ytan har klarat vintern bra. Det blir ett rätt spännande mönster med gjutformen.

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
ecb182 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Var har du fått tag på formen? Fyrkantiga betongplattor är rätt trista, stenar dyra och svåra att lägga. Detta känns som ett alternativ som borde vara hyfsat prisvärt?
Hej JohanLun!

Kommer inte ihåg var jag köpte den men om du Googlar på nätet hittar du säkert flera alternativ. Priset per gjutning är 38kr för en påse finbetong hos Byggmax och det är ganska enkelt att göra. En klar fördel är att man kan göra några bitar i taget och att underlaget inte är så viktigt då en liten håla fylls bara upp med lite mer betong.

Dag

PS. Hittade denna formen hos Hjem & Fix. Betydligt billigare än min.

Dag

Skärmdump av Jem & Fix webbsida visar en gjutform för trädgångsgång, prissatt till 99 kronor, används för att göra betongvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RolfoHelena och 3 till
  • Laddar…
Underredet klart!

Äntligen blev det lite tid över att färdigställa horisontalfräsens underrede. I början tänkte jag använda den undre delan av stativet till förvaring av den nya bordssågen. Men det växte fram lite ny idéer under arbetets gång. Med stativet anpassat till sågförvaring kom fräsen alltför högt upp. När nu stativet blev kortare skippade jag hörnjärnen och skruvade ihop ramen i stället med 6m x 100mm skruvar. Känns väldigt stabilt. Hittade en perfekt bit av dom gamla köksluckorna som fick bli bottenhylla.
Skönt att fått upp fräsen i arbetshöjd. När den stod på golvet valdes den oftast bort av lathet och att ställtiden blev för lång. Nu är det bara att köra.
Sågbordet AEG/Elu 18v har fått en bra plats att övervintra på inne i hörnet. Den sågen används bara på sommaren.

Dag

Ett hemmagjort träunderrede med hjul och en fräs ovanpå, verktyg och färgburkar på hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Horisontalfräsens nyligen färdigställda underrede, verktyg och sågbord i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Horisontalfräs på anpassat underrede med stabiliserande skruvar och en nedre hylla gjord av återanvänd kökslucka, verktygshållare på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Töms kärlet av sidlastare? Tips är i så fall att ställa kärlet mer öppet, alltså inte så nära fasaden.
Hej Maledictus!

Helt rätt! Töms av sidolastare men det är grannens sopkärl. Får fundera ut någon bättre lösning.

Dag
 
Långsamtgående projekt

En av mina grannar vill ha hjälp med att restaurera en liten möbelgrupp för barn. Målet är att limma om alla lösa delar samt slipa ner för ommålning. Mycket proveniens i dom olika gamla möbeldelarna. Gamla spik och spårskruvar har använts flitigt för lagning och extra fastsättning.

Gammal barnmöbelgrupp med två stolar och ett bord i behov av restaurering, med flagnande blå färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en gammal barnstol med slitna blå målfärg och synliga limfogar och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sliten barnstol med flagnande blå färg och synliga träytor redo för restaurering.

Nötta och flagnande blå och gula färger på den gamla stolsitsen av en barnmöbel med synliga reparationsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en gammal barnstol som visar tecken på slitage och behov av restaurering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av barnstolens underdel visar slitage och gamla lagningar med spår av lim och spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att plocka isär den sämsta stolen. Några brutna ribbor, lösa tappar och sprickor i limningen lite var som helst. Sitsen sprack då den ena bentappens extraspik var väldigt långt inslagen. Men det är bara att limma om.

Demonterad barnstol i behov av restaurering med lösa ribbor och sitsdelar mot verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar lite på att försöka blästra dom olika delarna lite lätt så alla ytor blir rena. Sen får det bli snickerispackel och handslipning innan målning. När det dags att limma ihop ”plockepinnet” igen tror jag att jag kör med ett expanderande PU-lim då det är ganska mycket spel i tappar och tapphål. Det får bli ett projekt på krypfart under hösten.

Dag
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Långsamtgående projekt

En av mina grannar vill ha hjälp med att restaurera en liten möbelgrupp för barn. Målet är att limma om alla lösa delar samt slipa ner för ommålning. Mycket proveniens i dom olika gamla möbeldelarna. Gamla spik och spårskruvar har använts flitigt för lagning och extra fastsättning.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Började med att plocka isär den sämsta stolen. Några brutna ribbor, lösa tappar och sprickor i limningen lite var som helst. Sitsen sprack då den ena bentappens extraspik var väldigt långt inslagen. Men det är bara att limma om.

[bild]

Funderar lite på att försöka blästra dom olika delarna lite lätt så alla ytor blir rena. Sen får det bli snickerispackel och handslipning innan målning. När det dags att limma ihop ”plockepinnet” igen tror jag att jag kör med ett expanderande PU-lim då det är ganska mycket spel i tappar och tapphål. Det får bli ett projekt på krypfart under hösten.

Dag
Ska blir väldigt intressant att följa! jag har ett gäng gamla pinnstolar som jag tänkte renovera så småningom så jag följer med intresse för att få tips på förfarande. Mina är dock i bättre skick än vad dina grannars stolar är!
 
F fangalid skrev:
Ska blir väldigt intressant att följa! jag har ett gäng gamla pinnstolar som jag tänkte renovera så småningom så jag följer med intresse för att få tips på förfarande. Mina är dock i bättre skick än vad dina grannars stolar är!
Det lär nog ta sin tid! Svåraste momentet är att ta bort alla dom djupt inslagna spiken i tapparna som någon använt för att hålla ihop dom dåliga limningarna med utan att skada stolen ännu mer. Troligtvis blir det lite extra spacklande under resans gång.

Dag
 
Rali hyvelsystem????????

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Rali handhyvlar med utbytbara vändskär?

Rali hyvelsystem med utbytbara vändskär i en öppnad förvaringslåda och tillbehör visande prissättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Systemtänket verkar var att alltid ha ett skarpt stål i din hyvel och när stålet är slut vänder man på stålet eller sätter in ett nytt. Det finns både HSS och HM stål att använda. Samma tanke har dom också med stämjärn.
Smart ide men hur fungerar dom i verkligheten? Finns det någon här på Byggahus som har erfarenheter av systemet och kan dela med sig?

Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.