Jag och särbon har köpt ett sommarställe, där gräs och sly fått växa fritt senaste åren.
Framsidan - som det då gäller - är väl sådär 600 m2.

Hur schaktar man bäst av några centimeter på tomten, så man blir av med allt och kan lägga nytt gräs och markbereda för en grusgång? Är en minigrävare med schaktblad tillräckligt stark...bobcat?
 
K Kalmarkille skrev:
Hur schaktar man bäst av några centimeter på tomten, så man blir av med allt och kan lägga nytt gräs och markbereda för en grusgång?
Du tror inte att det blir bra nog och dessutom snabbare om du bara börjar klippa regelbundet? Slyn får du väl ta med en röjsåg om den är för grov för gräsklipparen.

Gräset brukar ta över om det bara klipps någorlunda regelbundet.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du tror inte att det blir bra nog och dessutom snabbare om du bara börjar klippa regelbundet? Slyn får du väl ta med en röjsåg om den är för grov för gräsklipparen.

Gräset brukar ta över om det bara klipps någorlunda regelbundet.
- Marken är ojämn, och jag vill förbereda för den grusgång vi planerar också.
 
En större maskin gör det på några timmar.. kolla med lokala markfirmor om de kan ta det när de passerar.

/ATW
 
Det blir mycket massor att köra iväg.
 
-RB- -RB- skrev:
Det blir mycket massor att köra iväg.
Sen finns risken att du har (stora) stenar närmare ytan än du tror. Jag skulle nog inte vilja köra bort något utan hellre fylla på med jord i "gropar". Eftersom vi inte vet exakt hur det ser ut blir det ju en del gissningar tyvärr.
 
Klipp, klipp och klipp.
Gräset är det som tillslut vinner.
Jag köpte ett hus med 4000 kvm tomt, som stått orört från 1966-1991.
Sågade givetvis ner träd, röjde sly, drog upp stubbar, fyllde i ojämnheter.
Men på själva marken gjorde jag ingen annat än att klippte och klippte.
Efter några år kallade grannarna vår tomt för "Parken"
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
En sak till. Det är naturlig tåligt gräs som växer sakta, perfekt att ha på ett sommarställe, vill man ströså ska man använda en tålig sort, tex "Tallbacke". En villagräsmatta kräver ständigt underhåll för att hålla sig fin.
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
En större maskin gör det på några timmar.. kolla med lokala markfirmor om de kan ta det när de passerar.

/ATW
- Jo, men en större maskin går inte in genom grindarna tyvärr.
 
-RB- -RB- skrev:
Det blir mycket massor att köra iväg.
- De behöver lyckligtvis bara köras bakom huset, där en väldigt stor tomt ser ut som en djungel : )
 
Isakare Isakare skrev:
Klipp, klipp och klipp.
Gräset är det som tillslut vinner.
Jag köpte ett hus med 4000 kvm tomt, som stått orört från 1966-1991.
Sågade givetvis ner träd, röjde sly, drog upp stubbar, fyllde i ojämnheter.
Men på själva marken gjorde jag ingen annat än att klippte och klippte.
Efter några år kallade grannarna vår tomt för "Parken"
- Ja jag förstår det, och det är ju tanken när jag blivit av med allt som inte borde växa där först. Men främst behöver jag veta om det fungerar bäst med minigrävare eller bobcat, för att mitt primära mål är att hyvla av inför grusgång.
 
Minigrävare 7 dagar i veckan, hyr med smal och bred skopa, och en sån där kratta som man slätar ut med (vet inte vad den heter)
Men ta inte minsta grävaren, utan gå upp ett eller 2 hack i storlek, de större maskinerna är bättre på allt.
 
  • Gilla
Kalmarkille
  • Laddar…
Men ska du sen flytta massorna behöver du nått annat, det går inte med en grävare.
 
C
Själv tycker jag det blir skit när man planerar med skopa. Det drar upp en massa sten och det är svårt att faktiskt få det så plant som man vill ha det.
 
Hyrde själv en minigrävare för att egentligen bara gräva ett dike till fiberrör, det var fast pris över helgen, hämta fredag innan stängning, lämna måndag morgon, men röret var redan nere på fredagskvällen, så jag var runt på hela tomten och petade när jag kom på hur smidig den var, den gick typ 16 timmar både lördag o söndag.
 
  • Gilla
Kalmarkille
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.