Hej!

Mitt hus står på plintar. Har fått lite problem med påväxt på syllen på vissa ställen och hade en kille från en fuktfirma här. Han menade att det enda - enda - sättet att lösa det var att bygga in hela grunden och sätta in en avfuktare för 30000. Att bygga in grunden kommer kosta typ 80000 kr. Så totalt sett blir det sjukt dyrt.

Någon som har erfarenheter kring detta som kan hjälpa mig vidare i hur jag skall tänka? Går det att avhjälpa på annat sätt och i så fall hur?
 
Låter galet i mina öron.

Hur långt från marken är syllen?
En öppen plintgrund är normalt sett så väl ventilerad så risk för mögel är väldigt liten.

Bifoga gärna nån bild också.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja, det låter skumt. Är det inte enklare att behandla syllen med något (tjära eller liknande), samt se till så att marken under huset inte behåller fukt särskilt länge (ta bort vegetation och bråte, sprid ut grus istället). Men svårt att svara på om man inte vet hur det ser ut.
 
Jahaja, här har vi en anställd från en firma som börjar på A och slutar på nticimex va?
 
maah maah skrev:
Låter galet i mina öron.

Hur långt från marken är syllen?
En öppen plintgrund är normalt sett så väl ventilerad så risk för mögel är väldigt liten.

Bifoga gärna nån bild också.
Hej igen!

Tack för svar so far! Här är tre bilder.
 
  • Utsikt under en husgrund med träbalkar, isoleringsmaterial och en gul slang som sträcker sig över grusmarken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundkonstruktion av träbjälkar stödda av stålpelare och betongplintar med isoleringsrullar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av takkonstruktion med mögel och fuktfläckar på träbjälkar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B b8q skrev:
Ja, det låter skumt. Är det inte enklare att behandla syllen med något (tjära eller liknande), samt se till så att marken under huset inte behåller fukt särskilt länge (ta bort vegetation och bråte, sprid ut grus istället). Men svårt att svara på om man inte vet hur det ser ut.
Se bilder i tråden. marken under är ganska torr. Precis under huset ör det berg och tunt lager makadam. Just där syllen är mest angripen är det, precis utanför plintarna, dock jord som periodvis är väldigt blöt då jag ännu inte fått upp hängrännor... en snickare som var här trodde det kunde vara en bidragande orsak till nuvarande situation....
 
Om det inte är värre än så där så finns det inget problem som behöver lösas.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Konstigt, var det Anticimex som var där?
 
maah maah skrev:
Låter galet i mina öron.

Hur långt från marken är syllen?
En öppen plintgrund är normalt sett så väl ventilerad så risk för mögel är väldigt liten.

Bifoga gärna nån bild också.
Glömde svara på höjd. Ni ser höjden i bilderna men det gnas
useless useless skrev:
Om det inte är värre än så där så finns det inget problem som behöver lösas.
Men påväxten som är? Känns ju inte helt bra att det ser ut så.... :confused::(
 
Håll koll på om det förändras. Lite mögelprickar här och där på utsatta brädor är ganska normalt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Konstigt, var det Anticimex som var där?
Nej! Ett bolag som jobbar med fuktsanering. De normalt sett bra att ha och göra med men detta kändes lite overkill...
 
useless useless skrev:
Håll koll på om det förändras. Lite mögelprickar här och där på utsatta brädor är ganska normalt.
Ok. Hur skulle det se ut/förändras för att man skall känna att "detta är ju dåligt/måste åtgärdas"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.