Undrar om någon vet ca hur mycket alla administrativa kostnader i samband med bygge går på?
Efter bygglov (hus+garage) skickades in fick jag först räkning för ny tomtkarta ca 11000:-, när bygglovet var beviljat ytterligare 10000:- och idag fick jag räkning för bygganmälan, samråd och utsättning på 12000:-
Kommer det fler??
Förövrigt, vi valde att inte ta det garage som vi sökte bygglov för eftersom det skulle bli för dyrt. Nu tänker vi så småningom istället bygga ett annat garage. Betyder det vi skall betala allting omigen?
 
Det var en dyr tomtkarta, vår kostade 5000 och då skickade jag ändå efter det ett flertal gånger både på papper och digitalt. Beviljat bygglov brukar vara slutkostnad för denna del samt för bygganmälan etc. Så det verkar inte som att du kommer att få flera räkningar. Hade du behövt betala för detaljplanering tror jag att det hade ingått i bygglovskostnaden. Vi betalade dock inte för detaljplanering då denna gjordes för fruktansvärt länge sedan för området. Om du senare bygger för garage så är det alla kostnader om igen fast jag tror att det är mycket billigare för ett garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.