Jag flyttar allt men bara en gång om år. Resten av året skurar jag bara där jag kommer åt.
 
J JohanN03 skrev:
När man gnuggar på en fläck blir golvet gult igen så man måste såpa om hela golvet för att bevara nyansen. Här är bilder före och efter jag tog precis. Inte vackert i ett matrum där det ofta blir fläckar.

Är det samma sak med linoljesåpat golv?
Så där blir det inte för mig. Jag får ta nästan en blodfläck om dagen efter möss som katterna släpar in och det blir inte nå fläckar efter det.

En bra blandning för fläckar som inte försvinner.
Man tar en del koncentrerad väteperoxid (30%), en del koncentrerad ammoniak (30%) och två delar vatten. Det kan bli att golvet blir lite ljusare i färgen där man använder det men det mörknar med tiden igen.
 
Jag bär ut allt löst som är bärbart så kvar blir endast det absolut tyngsta möblerna, det tar ca 30 minuter för två pers.

1. Skurhink med kallvatten plus golvmopp, blöt upp golvet på den yta du hinner ta innan det börjar torka igen, i mitt fall ca 10m2.

2. Balja med 5l kallvatten plus 3 dl linoljesåpa, doppa skurborsten och skvätt ut ordentligt på 1m bredd och börja borsta ordentligt med kraft, gno inte utan kör långa drag och fös linjen med såpa framåt, skvätt på mer såpvatten regelbundet så det löddrar ordentligt.

Det var den lätta biten....

3. Golvmopp och kallvatten, torka, doppa, vrid ur, torka, doppa, vrid ur, byt vatten ofta och upprepa upprepa upprepa tills sköljvattnet mer eller mindre förblir rent.

Min erfarenhet är att ju bättre torkat, dessto ljusare golv.
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Jag som lider av verktygsfetish undrar, vad använder ni för mopp? Svabbgarn eller platt? Bomull eller mikrofiber?
 
J JohanN03 skrev:
Jag som lider av verktygsfetish undrar, vad använder ni för mopp? Svabbgarn eller platt? Bomull eller mikrofiber?
På riktigt?

Golvmopp i bomullsgarn eller fiber och en blå svabbhink med vit urvridningsinsats.
 
J JohanN03 skrev:
Jag som lider av verktygsfetish undrar, vad använder ni för mopp? Svabbgarn eller platt? Bomull eller mikrofiber?
En trasa i lin. Annars en vanlig mopp i bomull. Rotborste både på skaft och utan är bra att ha, i natur fiber inte nå plast.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.