Hej, jag går i tankarna att köpa en stånghäcksax för att klippa en häck (smällbär) som är drygt 2 meter hög och cirka 100 meter lång. Har kollat på "Husqvarna 520iHE3" och "STIHL HLA 56". Någon som har någon erfarenhet av dessa maskiner? Vilka batterier och laddare rekommenderas till dessa maskiner för att klara av min häck? Eller finns det någon annan bättre stånghäcksax för rimliga pengar?

Tack på förhand för hjälpen.

Med vänlig hälsning
Adam_F_A
 
Blev det någon stånghäcksax? Jag vill också ha men är sugen på makitas för att inte behöva köpa in mig i ytterligare ett batterisystem.
 
Hej,

jag funderar också på en stånghäcksax, batteridriven, har dock redan husqvarna häcksax och trimmer så fortsätter helst med husqvarna, de har idag 2 olika modeller med samma spec (det lilla HQ skriver ut) förutom räckvidd där den ena har längre räckvidd, denna är dessutom avsedd för "professionellt" användande. räckvidden är 3,5 respektive 4,5 meter enligt HQ hemsida.

Min häck ska inte vara högre än 3 meter så tror den "korta" modellen räcker men är osäker på hur de mäter räckvidden. Någon som har någon av dessa modeller?

De verkar kosta ca 3600 respektive 5300 kr så inte jättestor skillnad. har för avsikt att ha maskinen i 10 år så om prisskillnaden ger nödvändig kvalitet så tycker jag att merkostnaden är oväsentlig men om det är liknande kvalitet så kanske jag bara köper onödig räckvidd.

Produktlänkar

520iHE3

520iHT4

någon som vet något eller annars var man kan klämma och köpa dom i stockholmsområdet?

mvh
 
F fiskbuggaren skrev:
Blev det någon stånghäcksax? Jag vill också ha men är sugen på makitas för att inte behöva köpa in mig i ytterligare ett batterisystem.
Ledsen för sen återkoppling.

Nej. Det blev ingen stånghäcksax. Jag använder fortfarande min "vanliga" häcksax.

Med vänlig hälsning,
Adam_F_A
 
Ah ok! :) Kör du styltor istället? :) jag funderar på om jag kan klippa toppen nästa år istället i hopp om större visdom då :)
 
S StefanP skrev:
någon som vet något eller annars var man kan klämma och köpa dom i stockholmsområdet?
Hej StefanP!

Husqvarna har ett showrum i Barkarby handelsplats där du säkert kan kolla och jämföra häcksaxarna. Eventuellt kan du också kolla på Carlsönerna i Gröndal. Carlsönerna har väldigt kunnig och trevlig personal. Jag har handlat där ett flertal gånger.

Med vänlig hälsning,
Adam_F_A
 
ah vad kul, tack för tips! Blir säkert uppmanad att åka till Ikea snart så man kanske kan kombinera då :)
 
S StefanP skrev:
Ah ok! :) Kör du styltor istället? :) jag funderar på om jag kan klippa toppen nästa år istället i hopp om större visdom då :)
Vill du låna mina styltor av märket Bosch professional? ;)
 
  • Haha
StefanP
  • Laddar…
S StefanP skrev:
ah vad kul, tack för tips! Blir säkert uppmanad att åka till Ikea snart så man kanske kan kombinera då :)
Lite bättre att besöka HQ än Ikea. Sedan finns ju även Bauhaus, Clas Ohlson och Jula i närområdet om Ikeabesöket tar allt för lång tid. :rofl:
 
Jag köpte till denna säsong en Gardena med sladd, ej batteri. https://www.bygghemma.se/tradgard-o...WjlWyRZEjETt_LwfsJMajJePSDlNkcKEaAglCEALw_wcB

Jag har cirka 100 meter granhäck på 3-4 meter. Tror jag halverade tiden det tog att klippa med denna jämfört med en vanlig (Husqvarna) och stege, så kan varmt rekommendera att köra med stångsax. Dock bör man inte ha några problem med axlarna för det blir ordentligt tungt då motorn (tyngden) sitter längst ut, åtminstone på min modell.
 
A Adam_F_A skrev:
Lite bättre att besöka HQ än Ikea. Sedan finns ju även Bauhaus, Clas Ohlson och Jula i närområdet om Ikeabesöket tar allt för lång tid. :rofl:
Problemet är nog snarare att min fru hatar IKEA och jag förhåller mig mer neutral vilket innebär att det är jag som får gå in på Ikea :)
 
S StefanP skrev:
Problemet är nog snarare att min fru hatar IKEA och jag förhåller mig mer neutral vilket innebär att det är jag som får gå in på Ikea :)
Låter som att det blir en heldag i Barkarby-området. Glöm inte den lyxiga lunchen på det blåa varuhuset. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.