Jag anlitade en byggare för att till ett fast pris gjuta en i marken nedsänkt pool, nu har jag upptäckt att arbetet är helt undermåligt utfört. På många ställen ligger armeringen jäms med ytan, efter att ha knackat med huggmejsel på misstänkta områden (där byggaren har lagt på ett tunt lager bruk) har jag hittat många platser där armeringen syns.
Jag ser två lösningar, den ena är att borsta rent runt de ytnära armeringsjärnen, rostskyddsmåla armering och närliggande 4 till 5 cm av betongen. Väggarna och botten täcks därefter med tätskikt (hoppas det fäster någorlunda på rostskyddsfärgen), nät, etc. och slutligen kläs allt med kakel, den totala tjockleken av tätskikt, kakel etc. blir cirka 30 mm.
Den andra (dyrare) lösningen vore att gjuta 5 cm betong på väggar och botten inkluderande ett svetsat armeringsnät som fästs i befintlig betong.
Ett tredje alternativ skulle kanske kunna vara ett katodiskt skydd, finns det någon med erfarenhet av det?
Måtten på poolen är 4 x 9 m med sluttande botten 1.2 -1.7 m, väggarna är 20 cm tjocka. Polen göts för 2 år sedan och jorden runt omkring har satt sig, inga synliga sprickor finns. Utsidan av väggarna är täckt med tjärhaltig massa.
Vilka råd skulle ni, kunniga läsare ge mig?
 
Är betongen och botten-vägganslutning gjord så att det är tätt eller var det tänkt att du skulle ha ett tätskikt i poolen?
 
Min plan är att att använda ungefär "Sopro tätskiktssystem", i hörnor och mellan väggar och botten lägger jag ett elastiskt tätningsband, troligen PVC eller polyeten.
 
Ok.

Jag skulle nog ringa Finja eller Weber och få lite bra tips. Det måste finnas standardlösningar för betong som vittrat sönder och blottat armering. Samma lösningar borde fungera för dig.
 
  • Gilla
Karl Sundberg
  • Laddar…
Att rostskydda med färg går inte, du måste få på rätt täckskikt på armeringen. Har betongen varit i kontakt med klorerat vatten?
 
Betongen har inte varit i kontakt med klorerat vatten. Min plan är att täta poolen med ett välrenommerat tätskiktssystem, t.ex. Weber eller Sopro. Min oro är att fukt (klorerat poolvatten) ändå med tiden kommer att leta sig igenom poolbeklädnaden (tätskiktet och kaklet, cirka 30 mm tjockt) och på så sätt åstadkomma korrosionssprängning av betong och ovanpåliggande tätskikt.
 
Redigerat:
Med ett tätskikt så är betongen ändå väldigt skyddad. Även om täckskiktet är i minsta laget och exponeringsklassen fel pratar vi ändå decennium innan nåt händer. Det som är farligast är klorider samt cyklisk växling mellan vått och torrt. Ständigt torrt är det bästa och ständigt vått är det näst bästa.

Sen kanske det är sämre gjutet än vad jag ser framför mig nu och då blir det ju dålig prognos igen...
 
  • Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
Gjutningen är inte den bästa, jag drar slutsatsen att formen inte var tät eftersom det på vissa ställen fanns håligheter med nästan enbart grus/makadam, dessa har jag gröpt ur och fyllt med betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.