Hej!

Vi har stadens förmodligen fulaste hus: nertill lättbetong med mexitegel och upptill är det bajsbrun träpanel.
Nu vill jag göra om fasaden, så att det blir stående svart träpanel från takplåt till botten.
Planen är att tilläggsisolera utanpå stommen under den nya panelen.

Då takutsprånget är tämligen begränsat, skulle jag vilja ta ner mexiteglet för att få plats med tilläggsisolering. Har på prov bilat ner 2 stenar, vilket gick väldigt lätt. Det är halvsten ca 6cm tjock som sitter med någon form av bruk mot lättbetongen.

Min fundering är nu: är det bara att köra på och bila bort allt eller ska man hejda sig för att det är alltför stor risk för skador på den underliggande lättbetongstommen?

Tacksam för era synpunkter.
 
Sitter teglet ens fast mot stommen med mer än typ ståltråd med stort mellanrum?

Om du ska sätta träpanel är det väl bara att köra på!
 
hej.
har bara bilat bort 2 stenar i utkanten och de satt med murbruk, men det kan väl vara anbat mitt i.


T Tiger79 skrev:
Sitter teglet ens fast mot stommen med mer än typ ståltråd med stort mellanrum?

Om du ska sätta träpanel är det väl bara att köra på!
 
Den ska inte sitta fast med bakomliggande, det bruket som är borde vara sådant som trycks ut när de murade.
Svårt utan bild men beklädnadstegel ska i regel inte ha något med det andra att göra för utom lite klamror.

Tänk på att det blir väldigt mycket material innan du river, kan vara värt att ha en liten container redo då varje kvadrat är ca 100 kilo och ganska mycket i volym, kanske 7m2 per sådan byggsäck
 
tommib
Området är inte något jag är särskilt bra på men glöm inte luftspalten när du bygger upp väggen igen. Svårt att se att du ska kunna klämma dit så mycket extra isolering på 6 cm men det är klart, varje liten bit gör skillnad.

Normalt är där en luftspalt mellan teglet och bakomliggande vägg precis som Tiger79 och Lerstenstegel säger. Tegelfasaden sitter med kramlor som satts fast i bakomliggande konstruktion. Det borde inte bli mer än minimal åverkan på lättbetongen bakom om du tar ner mexiteglet. Däremot har du då en exponerad lättbetongkonstruktion som är ett problem, lättbetong suger nämligen vatten som en svamp. Du bör få på reglar, isolering och vindduk rätt snabbt så att konstruktionen blir vattentålig.

Glöm inte att fasadändring vanligen kräver bygglov.
 
tack för bra synpunkter. jag tänkte faktiskt ta en vecka ledigt och ha en container hemma, så kan jag bila bort allt mexitegel.
därefter eventuella lagningar på lättbetongstommen.
därefter rivning av övervåningens träpanel och så avsluta med tilläggsisolering och panel.

L Lerstenstegel skrev:
Den ska inte sitta fast med bakomliggande, det bruket som är borde vara sådant som trycks ut när de murade.
Svårt utan bild men beklädnadstegel ska i regel inte ha något med det andra att göra för utom lite klamror.

Tänk på att det blir väldigt mycket material innan du river, kan vara värt att ha en liten container redo då varje kvadrat är ca 100 kilo och ganska mycket i volym, kanske 7m2 per sådan byggsäck
 
D danne_i_huset skrev:
tack för bra synpunkter. jag tänkte faktiskt ta en vecka ledigt och ha en container hemma, så kan jag bila bort allt mexitegel.
därefter eventuella lagningar på lättbetongstommen.
därefter rivning av övervåningens träpanel och så avsluta med tilläggsisolering och panel.
Har du fått godkänt från kommunen att du byter fasad så är det bara att köra.
 
nej, jag gör lite bakgrundsarbete nu; t.ex. att jag kollar upp tekniska detaljer.
sen tar vi bygglovsarbetet i höst och byggstart blir till våren, ty då ska luftfuktigheten vara som mest gynnsam för uppsättning och målning av träfasad.


J Jonasdzm skrev:
Har du fått godkänt från kommunen att du byter fasad så är det bara att köra.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.