Finns det någon som kan ge sina kommentarer och sympunkter på vad man ska välja för innedörrar i ett hus med ekparkett? Standard i dagsläget är vita dörrar, jättefina! men jag är osäker på om man ska ha vita dörrar eller om man då man har valt ekparkett och trappa i ek kanske ska fundera över att välja även innedörrar i ek.

Jag är väldigt osäker och kluven, så det skulle vara till stor hjälp att få lite sympunkter. Hur har ni andra som har byggt hus gjort? Är vita dörrar ett bra val? blir det kanske för mycket ek om man även har dörrar i detta material? Hur funkar vita dörrar i dagens hus?

Vi kommer att ha mycket kaffefärger och ljusa toner på väggar, de färgstarka kulörerna kommer att finnas som accentfärger i inredningen så som kuddar, ljuskoppar mm.
Även köket går i ek, kan jag tillägga.

Jättetacksam för tips!
 
Vi har innedörrar i ek och är mycket nöjda. Det ger ett mycket varmt och rustikt intryck. Om man nu vill ha ett sådant intryck. Det vill vi.  :)

Vi har även ekgolv och ekkök. Tycker inte att det blivit för mycket ek men det är ju helt och hållet en smaksak.
 
Som vanligt - en smakfråga.

Om det är ett modernt hus - nyfunkis och ni har råd så skulle jag satsa på släta ekdörrar och eklister - raka.

Om det är ett klassiskt hus så tycker jag att vita dörrar är perfekt. De passar till det mesta och bryter av mot eken, då tillsammans med vita lister förstårs.
Ta en bruten vit, Stockholmsvit, så det inte sticker för mycket.

Vi har ekgolv i huset, vita dörrar (3 speglar) och vita lister och jag tycker det blev jättebra. Skulle inte vilja byta nu faktiskt.
Jo förresten - skulle vilja byta handtagen - men det är ju en annan historia.

Lycka till,

anna

 
Oavsett stil, rekommenderar jag att köpa solida dörrar istälelt för dom ihåliga pappdörrarna som alla vill man skall ha.

Samt riktiga dörrhandtag. Det blir tystare och känns solidare.
 
Om jag hade råd med solida ekdörrar, så skulle jag ALDRIG välja vita.

Vi har nu, i vårt kedjehus, gabondörrar från 60-talet. Visst slulle de behövt fräschas upp, men det har inte blivit av. Men jag gillar dem, både färgen och att de har träkänsla. (Modern, jag? Av misstag i så fall! ;D)
Vita nya sprutmålade mdf med fräst spår tycker jag känns "döda".

I renoveringsobjektet finns det gamla spegeldörrar, som vi ska göra iordning. Tror inte de blir vita, möjligen grå, i "fin"-rummet var dörrarna, listerna och även fönstren (trät alltså) målade i ekådring, i hallen mahogny, och det var fantastiskt snyggt.
Det blir en utmaning.

/EB
 
Tja, det behöver ju itne vara ek.

Det är ju brutalt snyggt om Du renoverar några gamla dörrar. Dom kanske Du kan komma över billigare!

Sen är det ju som så att ekdörrar kanske är 500:- dyrare per dörr och den prioriteringen hade jag själv gjort, oavsett om jag haft 20 dörrar eller ej.

Om det passar till huset....

lycka till! :D
 
hejsan,

Dörrbladet i ek är inte så mycket dyrare än ett vanligt vitt, räkna med 500-1500 extra per dörr beroende på vilket utförande du har, om det är massivt eller inte.

Det som dödar kalkylen är karmen, den är massiv och kostar därefter. Jag kollad en dooria med glas och där kostade bladet 2000 ink moms men karmen gick på 3000. 5000 st x 13 dörrar började svida lide väl mycket.

Vi var tvungna att överge våra ekdörrar till förmån för vanliga vita men i massivt trä och dom känns väldigt gedigna, tunga som attan, speciellt när man fick bära dom uppför en byggtrappa i snöblask, alla 13 + 3 ytterdörrar.

Vi satsade på en oljad ekytterdörr som dom lyckades få med runda fönster när vi beställde med 4-kantiga. Nu är det tjafs om vems fel det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.