Jag använde Harvias skorsten med deras genomföring. Värmeskjölden på vinden är ca 50 cm. hög och det sitter en gummidamask på taket runt röret.
Golvet är ett obehandlat furugolv och ja, det är halt när det är blött.
Jag slänger in ett vedträ när jag bastat klart och öppnar ventilationen och dörren så torkar det snart.
 
P Peter_Ker skrev:
Jag använde Harvias skorsten med deras genomföring. Värmeskjölden på vinden är ca 50 cm. hög och det sitter en gummidamask på taket runt röret.
Golvet är ett obehandlat furugolv och ja, det är halt när det är blött.
Jag slänger in ett vedträ när jag bastat klart och öppnar ventilationen och dörren så torkar det snart.
Ok tack för svar. Hur gjorde du med väggarna? Måste man isolera? Räcker det med bastufolie?
 
Jag har isolering och bastufolie i väggar och tak. Luftspalt bakom panelen.
 
Vilken isolering använde du? Kan du beskriva hur du gjorde? Du kanske har någon länk jag kan läsa på
 
Isoleringen är Byggmax Ursa isolerskivor.
Sen bastufolie tejpad i skarvarna med aluminiumtejp. Sen luftspalt till bastupanelen som jag satte fast med panelklips från Biltema.
 
En vägg under renovering med träpanel och isolering synlig, samt ett fönster upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt i ett rum med träpaneler på väggarna och olika verktyg på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat tak med träbjälkar och plastfolie vid en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre skelett av en trästomme i en byggnadsprocess med isolering, stege och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Tack! Min bastu står kall när den inte används, samlas inte fukt i glasullen då?
 
Min står också kall. Folien ska ju vara tät och luftfuktigheten utomhus spelar ingen roll.
 
Ok tusen tack för dina svar. Bara några till frågor, hur tjockt isolerade du? Räckte det? Hur gjorde du under kaminen, köpte du skyddsplåten? Och har du gnistskydd framför? Funderar att sätta min kamin på dubbelt lager vanliga betongplattor så kommer jag upp i 60 mm. Har du något tätskikt i golvet? Är det kallt oisolerat?
 
Måste ha varit 120 mm i väggar och tak. Under kaminen har jag Harvias skydd. Gnistskydd beställde jag i rostfritt hos plåtslagaren. (200 spänn). Golvet är bara råspont och furugolv skruvat. Kallt på vintern, ja, men inte så man fryser om fötterna. Häll ut lite kokande vatten på golvet ;)
På vintern kan det ta upp till 45 minuter att få 90° i bastun, och då går det åt lite mer ved.
 
murak
@Peter_Ker hur funkar det när golvet sväller? Blir det kupigt? Jag funderar på om man kan motverka att golvet sväller på något sätt.. Mätta det med paraffinolja innan läggning? Bara skruva en bräda o låta resten vara flytande? Eller bara blöta ner det innan man skruvar fast det? Lämna nån mm mellan bräderna, alltså inte slå ihop dem helt?
Hade vart kul att höra om du har nån tanke kring detta.
 
Jo dom har kupat sig lite i änden. Jag har bara dragit i en skruv i varje golvbräda.
Det är inget jag stör mig på eller som syns.
Jag är mest förvånad att det inte är mer efter 5 år.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]
Hur tätade du bastufolien kring skorstenen? Bygger en liknande bastu som du och funderar på hur jag ska få bastufolien tät vid skorstensgenomföringen (eller om det inte behövs).
 
murak
P Peter_Ker skrev:
Jag byggde bastu för tre år sedan som en friggebod på 15 m². Golvet är oisolerat med råspont och furugolv skruvat ovanpå. Golvet faller mot en golvränna i plåt som rinner ut bakom bastun.
Hur ser golvet ut nu efter några år tycker du? Hade tänkt mig ett liknande golv. Kanonfint med bilder!!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.