S
Hej vi funderar på bergvärme och fått en offert på en Nibe 1215-5, det jag undrar är om man kan lita på vad som sägs att värmekostnaden ska bli samt hur kilowatten stämmer med verkligheten, ni som installerat bergvärme hur har det stämt för er under 1:a året?

/Steelis
 
steelis skrev:
Hej vi funderar på bergvärme och fått en offert på en Nibe 1215-5, det jag undrar är om man kan lita på vad som sägs att värmekostnaden ska bli samt hur kilowatten stämmer med verkligheten, ni som installerat bergvärme hur har det stämt för er under 1:a året?

/Steelis

oftast matar dom in fel uppgifter i programet & då kommer det inte stämma i slutaändan!

det är viktigt att dom matar in den innomhus temp du kommer att ha efter instalationen (om du snålar nu o har kallt, så gör du säkert inte det sen!)
lika viktigt är det att du ger dom rätt förbruknings siffror, samma här! har du tidigare snålat med värmen så är ju den verkliga förbrukningen högre!

sen en sak som är tok viktigt för att få rätt besparing! det är att dit radiatorsystem först o främst är av lågtemp sort & desutom att det är rätt injusterat, så du kan köra det helt utan termostater sen!

om allt detta blir rätt så stämmer siffrorna.
& om du borar såpas djupt så tempen på borran aldrig blir under 0 grader in så kommer du även i framtiden att vara nöjd o behöver inte ligga sömnlös för att du borra för kort.

----------------------------------------

en 5kW pump räcker bra till ganska nya hus, som inte får vara för stora.
vad har du för förbrukning idag? & hur varmt har du inne m.m.
 
steelis skrev:
Hej vi funderar på bergvärme och fått en offert på en Nibe 1215-5, det jag undrar är om man kan lita på vad som sägs att värmekostnaden ska bli samt hur kilowatten stämmer med verkligheten, ni som installerat bergvärme hur har det stämt för er under 1:a året?

/Steelis
Vet du din tidigare förbrukning för värme och varmvatten?

T.ex. har du eldat 2m³ olja, och har en pannverkningsgrad på 75% är ditt värmebehov ca: 15 000 kWh (1 m³ olja motsvarar ca: 10 000 kWh)

En värmepump har bästa COP vid låg framledningstemperatur. En Nibe-5 ger 6kW ut vid 35° på framledningen, och 5 kW vid 50°.

Exempel 1:
Ditt värmebehov är 15 000 kWh, och din Nibe-5 får jobba med 50° i medeltemperatur på framledningen.

Tillförd effekt vid 50°
kompressor= 1500w
cirkulationspump VB= 50w
cirkulationspump KB= 150w

3000 drifttimmar x 5 kW = 15 000 kWh
3000 drifttimmar x 1700w = 6 000 kWh
COP=2,5

Exempel 2:
Ditt värmebehov är 15 000 kWh, och din Nibe-5 får jobba med 35° i medeltemperatur på framledningen.

Tillförd effekt vid 35°
kompressor= 1300w
cirkulationspump VB= 50w
cirkulationspump KB= 150w

2500 drifttimmar x 6 kW = 15 000 kWh
2500 drifttimmar x 1500w = 3 750 kWh
COP=4
 
S
Kanske ska tillägga att det gäller ett nybygge, vi hade ett annat hus på tomten innan som vi hade ved som uppvärmning då hade vi gjort av med ca 25m3 ved per år och ca 8000kwh i hushållsenergi. Det var ungefär samma boyta som det nya kommer att bli.
 
steelis skrev:
Kanske ska tillägga att det gäller ett nybygge, vi hade ett annat hus på tomten innan som vi hade ved som uppvärmning då hade vi gjort av med ca 25m3 ved per år och ca 8000kwh i hushållsenergi. Det var ungefär samma boyta som det nya kommer att bli.
nybygge!
har huset nån strolek?
vad anger hustilverkaren att huset ska dra i uppvärmning?
 
S
CarMan skrev:
[quote author=steelis link=1148491773/0#3 date=1148572720]Kanske ska tillägga att det gäller ett nybygge, vi hade ett annat hus på tomten innan som vi hade ved som uppvärmning då hade vi gjort av med ca 25m3 ved per år och ca 8000kwh i hushållsenergi. Det var ungefär samma boyta som det nya kommer att bli.
nybygge!
har huset nån strolek?
vad anger hustilverkaren att huset ska dra i uppvärmning?[/quote]

70kvm+48 övervåning
köper bara stommen+montering , det är inte sagt något
 
Då blir säkert den där pumpen bra!
snåla inte på borrdjupet bara, det är där du tar gratis värmen & det finns bara fördelar med djup borra. tilexempel kan det vara bra att ha så man klarar en utbyggnad i framtiden.

hur ser tomten ut? du kan inte lägga jordvärme istället? det är ju billigare
 
S
Näe..har stått ett hus där så vill inte förstöra tomten för mycket
 
steelis skrev:
Näe..har stått ett hus där så vill inte förstöra tomten för mycket
OK, då är det bargvärme som gäller
 
S
CarMan skrev:
OK, då är det bargvärme som gäller
Funderar mer å mer på jordvärme
Läste en artikel att man kan lägga slangen rak efter en väg lr så vilket jag inte visste trodde den måste ligga "slingrande...nu har ju vi ca 300mväg till huset över en åker och funderar på att lägga den efter vägen..några nackdelar?Enligt försälj. ska det inte vara några problem
 
steelis skrev:
Funderar mer å mer på jordvärme
Läste en artikel att man kan lägga slangen rak efter en väg lr så vilket jag inte visste trodde den måste ligga "slingrande...nu har ju vi ca 300mväg till huset över en åker och funderar på att lägga den efter vägen..några nackdelar?Enligt försälj. ska det inte vara några problem

man lägger slingan fram o tilbaka flera gånger över tomten för att det är det ända sätteta att få plats med den. man ska ha så långt mellan slingorna man kan. Så kan du lägga slingan rakt ut & sen rakt tillbaka 2 meter bredvid den andra så är det Toppen!

Tänk bara på att om slingan ligger på mark som plogas så den är snöfri, så kommer marken kylasmer där & du får då ut mindre effekt på den biten.
men jag antar att ska lägga slingan bredvid vägen o diket lär du ju inte ploga.
Max 400m i en slinga, sen blir motståndet för högt. Vill man ha mer så lägger man i 2 eller fler slingor & det är en fördel att få fler slingor, även om man inte överskrider 400m.
men det måste vara minst 1m mellan slingorna , gärna 1,5.
Så om du lägger en slinga på varje sida av vägen, som är 150m ut & 150m tillbaka så lär du få ruskigt bra tempraturer på köldbäraren (du skulle nog igentligen klara dig med en slinga som är 200m ut på enasidan av vägen & 200m tillbaka på andrasidan av vägen. Men det är bra att ha mycke slang om du iframtiden bygger ut & byter till en kraftigare pump)
 
S
CarMan skrev:
man lägger slingan fram o tilbaka flera gånger över tomten för att det är det ända sätteta att få plats med den. man ska ha så långt mellan slingorna man kan. Så kan du lägga slingan rakt ut & sen rakt tillbaka 2 meter bredvid den andra så är det Toppen!

Tänk bara på att om slingan ligger på mark som plogas så den är snöfri, så kommer marken kylasmer där & du får då ut mindre effekt på den biten.
men jag antar att ska lägga slingan bredvid vägen o diket lär du ju inte ploga.
Max 400m i en slinga, sen blir motståndet för högt. Vill man ha mer så lägger man i 2 eller fler slingor & det är en fördel att få fler slingor, även om man inte överskrider 400m.
men det måste vara minst 1m mellan slingorna , gärna 1,5.
Så om du lägger en slinga på varje sida av vägen, som är 150m ut & 150m tillbaka så lär du få ruskigt bra tempraturer på köldbäraren (du skulle nog igentligen klara dig med en slinga som är 200m ut på enasidan av vägen & 200m tillbaka på andrasidan av vägen. Men det är bra att ha mycke slang om du iframtiden bygger ut & byter till en kraftigare pump)
Ja den kommer ju att ligga bredvid vägen, den kommer att ligga under vägen (ca 3 m bred) där slangen "vänder", och där kanske man bör isolera slangen? ja det blir 200m på vardera sida av vägen...
 
du behöver inte issolera slangen under vägen! man får lite mindre effekt ur slangen dom där 3m men det är nog inte ens mätbart på så kort sträcka.

det är en fördel ur luftnings synpunkt om slangen kan ligga helt plant, eller luta mot huset (högsta punkt är huset)

Går inte deta kan man gräva en brun & ha en avluftning i denna

om det rullar mycke tung trafik kan man avlasta belastningen på slagnen över vägen. detta kan man göra genom att ha nån form av cemantplatta som fördelar trycket på en större yta & den bör ligga nånstans mellan markytan & slangen, tror den bör liga närmare ytan än slangen. du kan ju också gräva ner söangen djupare presis under vägen.
 
och som herrarna redan sagt så dimensionera allt i värmesystemet för en så låg temperatur som möjligt... =låg temperatur >stor värmeavgivningsyta på radiatorerna, välisolerade rör, instrypning, inga termostatventiler, anpassad genomströmning

beräkningen av systemet bör göras med hänsyn taget till ventilationen också så bestäm dig för vilken sorts ventilation du ska ha och luftombytesmängd, återvinning, värmeförflyttning, luftöverströmning samt om du ska ha eldstäder och liknande.

hustillverkaren kan räkna ut transmissionen som huset kommer ha om du frågar... det är ju den som styr alla andra beräkningarna, så den måste du ha innan du bestämmer vilken storlek på pump, vilka radiatorer du ska ha och vilken vattenmängd som det nya huset kommer innehålla

husets effektbehov är det viktigaste att ta reda på... när du väl byggt huset kommer effektbehovet att vara som det är :)

 
När det gäller hur mycket effekt elementen ska ge så ta till ordentligt minst 70 watt/meter för har man stora element kan man ha låg temperatur på radiatorvattnet och det är mycket bra för värmepumpsanläggningar = högt COP
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.