som standard??
 
Myresjöhus och Eksjöhus vet jag har detta. Vi ska själva bygga ett Myresjöhus med platta och golvvärme, men de lägger alltid på runt 30 000 i kalkylen för detta. Så det är inte medräknat i grundpriset. Men man måste ju nästan ha golvvärme......

Camilla
 
De jag har koll på är Örement, LB, Sävsjö, Haaks, Arkitekthem, Emil, Smålandsvillan.

Jag skulle dock tro att merparten har platta på mark.
Det är nog en minoritet som kämpar på med sina hopplösa torpargrunder. Mer av produktionsekonomisk anledning är ur förvaltningsteknisk........men det är ju en helt annan fråga.

Det enklaste är förståss att fråga de husleverantörer som man är intresserad av.
 
Kungshus och ekeforshus har platta på mark med golvvärme....
mvh :)
 
Volvo har nog rätt i att det är en minoritet som "kämpar på med torpargrund". Resten erbjuder platta på mark som standard. Därför är det nästan bättre att lista vilka företag som inte har platta:

Älvsbyhus
Smålandsvillan
Hjältevadshus
Modulenthus
Smartstart

Tror inte listan är så mkt längre men fyll gärna på om ni hittar fler.
 
Ströva runt på Husknuten i Västra Frölunda och där kändes det som att det var torpargrund som gällde. Fast å andra sidan så in gick inte grunden och då kan jag ju bygga hur jag vill ;)
 
Lowet skrev:
Ströva runt på Husknuten i Västra Frölunda och där kändes det som att det var torpargrund som gällde.
Anledningen till att alla bygger med torpargrund där är troligen att det skall vara snabbt och billigt att byta ut husen när nya modeller kommer. Att bila upp en platta när man skall byta visningshus blir ju aningen omständigt.
 
Götenehus har platta m golvvärme som standard, ingår i kalkylen. (Vår i alla fall)
 
Götenehus har en bra lösning med platta samt vattenburen golvvärme via Energijägarna!!

Hälsn

/Mikael//
 
Mjöbäcksvillan har också platta med golvvärme som standard.
 
Som synes är det mestadels hus i "lågbudgetsegmentet" som erbjuder denna lösning och personligen skulle jag tänka mig för innan jag valde en konstruktion känd för sina mögelproblem. I ett nytt hus ska man inte behöva ha hjälpaggregat i form av värme eller avfuktare i grunden för att hålla det friskt! Pruta hellre på något annat, bygg mindre osv men välj en sund grunkonstruktion! Dessutom slipper man sviktande golv som ofta är fallet med bjälklag på torpargrund.
 
Vårgårda har oxå platta på mark
 
Vallsjöhus kör med platta standard! Gjutet mellanbjälklag är tillval! :cool:
 
Hej!

Som Sannah skriver, så är det lättare att ange de företag som ej kan bygga hus med platta på mark.
Samtliga dessa företag är sk. volymhustillverkare.
Modulenthus
Hjältevadshus
Smartstart
Smålandsvillan
Älvsbyhus

Dessa företag är tvugna att bygga sina hus på torpargrun pga att de producerar sina hus som stora "lådor" som lyfts på plats med en mobilkran.

Samtliga andra företag som bygger med väggblock kan erbjuda sina kunder valfri grundläggningsmetod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.