W witten skrev:
Elen är i princip alltid billigare på natten så det är bara att starta laddningen runt midnatt. Behövs inget komplicerat för det.
Fast på en laddhybrid kan jag tänka mig att man går back på timdebitering. Det är inte så mycket bilen laddas och all annan förbrukning kanske hamnar peak hour prismässigt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast på en laddhybrid kan jag tänka mig att man går back på timdebitering. Det är inte så mycket bilen laddas och all annan förbrukning kanske hamnar peak hour prismässigt.
Jag håller med. En laddhybrid laddar man så snart tillfälle ges. Det är helt olika laddmönster på laddhybrid och elbil, tex är ju laddplatserna vid gallerior fulla med hybrider men få med elbil orkar bemöda sig att släpa med sladden även om det är gratis.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
passar en typ 2 3-fas kabel på en 1-fas bil??
 
Ja om det är typ 2 uttag i bilen går det bra.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Nu är bil, laddbox och installation beställd.

Bara väntan kvar då :thinking:

Det blev en easee med watty och lite kablar.
Så om någon månad så får vi se hur det fungerar.

Gäller att elektrikern får i lite trådar i befintligt rör, håll tummarna så jag slipper utanpåliggande kabel.
 
  • Gilla
dagmartin
  • Laddar…
En fråga om bidraget för laddpunkt,
Jag köpte med en watty för att få effektvakt. Kan man räkna in den i ansökan?
 
Tycker man bör kunna se effektvakten som en del av laddboxen så rimligtvis bör man kunna göra det. Jag hade själv gjort så om Watty hade funnits tillgänglig när jag köpte min box, vilket tyvärr inte var fallet.
Såg dock att den tillslut finns att beställa nu så det får väl bli en sån nu också. :)
 
Får hoppas på det.
Det är väl bara att testa och se.
 
Jag mailade in innan jag beställde då jag funderade på om jag skulle köra en stolpe en bit ut från huset eller lång/längre sladd. Tänkte ifall det ena ingick i bidraget eller inte t.ex. Fick detta till svar: "Det material som behövs för att det ska vara en säker installation är bidragsberättigade. Så ja, om sladden/stolpen behövs så räknas det in som material."

Så det är nog bara att chansa, alternativt att man behöver motivera varför man tycker det ingår :) Fyller man i anmälan på nätet, korrekt och att man håller sig till en rimlig ersättningsnivå så verkar det rätt automatiserat. Tror jag fick godkänt typ en halvtimme efter jag skickade in.
 
Någon som orkat läsa de nya bidragsreglerna närmare? Mer bidragspengar och enklare förfarande är mitt intryck.

Som jag tolkar det ska det bli som rot för den bidragsberättigade, alltså att man inte söker själv, utan att elektrikern gör det åt en. Hur det är tänkt att funka om man köper boxen själv vet jag inte.

Taket höjs också från 10.000 till 50.000 kr (stödformen delas med bl.a. solceller, men ska man bara ha en laddbox blir det ju väldigt högt). Stödet gäller som tidigare både material och arbete och ges med 50 % av kostnaden.

Så har man tänkt skaffa laddbox nu ska man kanske vänta till efter årsskiftet och låta oss andra stå för en större del av notan...
 
Någon som vet om Aesee kan byta fas vid enfasladdning om lasten på den befintliga fasen blir för hög (avläst via watty). Antingen vid laddstart eller dynamiskt under laddning?
 
Jag frågade Tibber om just detta i Januari, och fick då till svar "Vi jobbar tillsammans med Easee för att kunna styra detta själv i appen, men just nu är det inte möjligt." Så man får väl hålla tummarna.

Däremot har jag funderat lite kring detta, jag har tex. en Nissan Leaf som då bara är enfas, är det fortfarande så att den kan ta laddning på vilken fas som helst, men bara en åt gången? Dvs. är de andra två faserna ens anslutna i bilen?
 
Nissan Leaf 40 kWh är det nog så att den endast kan laddas med en fas.
Dvs i bilens Typ2-kontakt i nosen, där är endast en fas ansluten och de övriga 2 fasernas stifft är inte några kablar i bilen anslutna till, dvs oanvända.
Ska annan fas växlas för att ladda bilen, behöver växlingen ske i laddboxen. Hur tänker de göra det, med reläer?
 
Jag gissar att det bara blir aktuellt då om man har en bil som har trefasladdare men av någon anledning bara vill ladda med en fas. Varför man nu skulle vilja det...?
 
Oftast är det väl samma fas som riskerar att bli överbelastad. Klart att det ibland kan vara vid matlagning och ibland vid tvätt som olika faser belastas olika mycket, men antingen har man ett välbalanserat system och då är det väl troligen inget stort problem ändå (då alla faser är ungefär lina belastade), eller så har man ett snedbelastat system, och då är det nog bra att ställa laddaren så att enfasladdning tar den minst utnyttjade fasen.

Och då kommer vi till en annan intressant fråga: tar alla enfasladdande bilar laddning från samma fas, eller kan det skilja sig åt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.