H hempularen skrev:
Det är givetvis ett problem för TS att byggaren har fått ett godkännande på beställningen av fönstren. Men jag är inte övertygad om att byggaren går fri från ansvar, bara för att beställaren inte upptäcker en ändring mot underlaget.

Kontrollera med en konsumentvägledare, brukar finnas på kommunen. Du kan även kontrollera med advokat på villaägarförbundet. Du får en begränsad gratis advokatrådgivning där om du är medlem (och det kan du bli samma dag som du ber om hjälp).
Håller med . TS och hantverkaren har ett avtal om byggnation enl TS ritning och hantverkaren skall
leverera materialet . Hantverkaren har skickat en fönsterspec. som TS undertecknat.
Om det står på fönsterspecen ," Nya mått på fönstren ,var vänlig och kontrollera och godkänn om
det är OK." Om inte, är det troligtvis ett klart fall av förvillan i avtalsförhållande. Hantverkaren måste klart och tydligt kunna förklara varför han var i god tro att TS ville ha andra fönster än de avtalade.
TS har inte haft någon anledning till att tro annat än att fönsterspecen visade de avtalade fönstren.
TS trodde naturligtvis att specen var en normal information som hantverkare fackmässigt levererar.
Avtal grundar sig på att de skall hållas . Parterna har lojalitetsplikt och informationsplikt till
varandra och skall vara raka och tydliga för att undvika förvillan . För hantverkaren ingår även informationsplikten /avrådan i fackmässigt utförande av tjänsten . Ej avtalade fönstermått är ett
nytt avtalsvillkor som inte varit föremål för båda parters bedömning och är vid konsumenttjänst
utan verkan. Tillämpliga lagar är Konsumenttjänstlagen , avtalsvillkorslagen
Reklamera omgående och skriv att du bara trott att ditt undertecknande var något som
normalt ingick och att du inte haft någon anledning till att förstå att det avsåg en ändring i
avtalet. Kräv att hantverkaren visar grunden till hans ändring av måtten och när han har
klart informerat dig. Du vill ha fönstren utbytta till de avtalade. Hantverkaren får själv sälja
de felaktiga fönstren. Informera om att du håller inne betalningen tills reklamationen är
åtgärdad.
 
  • Gilla
  • Älska
TickyNucker och 9 till
  • Laddar…
Om man ska ändra ett avtal så måste man som företagare uppmärksamma konsumenten om ändringen och anledningen till att det ändras. Här är det kanske inte helt enkelt då vi inte vet hur ritningsubderlaget ser ut i helhet, byggaren kan kanske hävda att det var otydligt och att de tolkade så gott de kunde osv. Självklart ska man som konsument vara noggrann och hålla koll på storlekar och sånt men har man ingen anledning att tro att det är på annat sätt än vad som man tidigare kommit överens om så är konsumentskyddslagen ganska tydlig och på konsumentens sida i såna här frågor.
 
C chrillelundmark skrev:
När du begär ett pris på att få någonting uppfört, speccar du inte då exakt allt som du vill ska ingå? Om du inte gör det går det ju inte att lämna ett pris på det du vill ha utfört. Personligen hade jag aldrig tagit på mig denna typen av uppdrag då det är uppenbart att kunden kommer komma tillbaka och klaga på att det inte stämmer när kunden från början gjort en dålig specificering av vad kunden är ute efter. Jag menar, detta är inte för att vara hård på något sätt men det kan liknas vid att du gått till en bilhandlare och sagt att du vill ha en bil och sedan inte blivit nöjd med att du fått något som inte lever upp till det du förväntat dig.
Köpa bil är väl inte samma sak. Hör handlar det om en tät stomme, väggar med utv partier, golv och tak. Allt skall uppföras enl bifogad fasadritning med sektion. Övrigt som ev ingår finns ej redovisat vilket i och för sig märkligt. Men, det finns säkert.
En professionell entreprenör har naturligtvis ställt frågor och förklarat för en okunnig beställare. Men att byta fönster på eget bevåg är en mycket okunnig/falsk åtgärd.
 
  • Gilla
Matimark
  • Laddar…
Det verkar ju vara något galet med A-ritningen. Kan det vara så att byggaren har utgått ifrån mått på andra ritningar där brösthöjder och annat funnits utsatta och att det då har blivit som det har blivit? Det kanske helt enkelt inte gick ihop och då prioriterades utsatta mått framför fasadritning?
Det hade i så fall kanske inte varit direkt fel, men byggaren borde absolut iaf informerat om situationen.
Men jag spekulerar bara!
 
  • Gilla
smn
  • Laddar…
Tycker att entreprenören borde antingen skapat eller begärt att få in konstruktionsritningar, hade han skapat dessa hade det tydligt framgått vilket utförande de tänkt bygga efter.

Står det inget om vem som ska konstruera och dimensionera huset?
 
M Matimark skrev:
Det finns K-ritning på huset också
Aha, men då är det väl inga tveksamheter? Den brukar ju vara gjord i CAD, med exakta mått inskrivna. Då är det ju denna du ska utgå ifrån när du bevisar att byggarna inte följt måtten, och inte A-ritningen, den brukar ju byggarna inte använda så mycket om de väl fått K-ritningen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Håller med . TS och hantverkaren har ett avtal om byggnation enl TS ritning och hantverkaren skall
leverera materialet . Hantverkaren har skickat en fönsterspec. som TS undertecknat.
Om det står på fönsterspecen ," Nya mått på fönstren ,var vänlig och kontrollera och godkänn om
det är OK." Om inte, är det troligtvis ett klart fall av förvillan i avtalsförhållande. Hantverkaren måste klart och tydligt kunna förklara varför han var i god tro att TS ville ha andra fönster än de avtalade.
TS har inte haft någon anledning till att tro annat än att fönsterspecen visade de avtalade fönstren.
TS trodde naturligtvis att specen var en normal information som hantverkare fackmässigt levererar.
Avtal grundar sig på att de skall hållas . Parterna har lojalitetsplikt och informationsplikt till
varandra och skall vara raka och tydliga för att undvika förvillan . För hantverkaren ingår även informationsplikten /avrådan i fackmässigt utförande av tjänsten . Ej avtalade fönstermått är ett
nytt avtalsvillkor som inte varit föremål för båda parters bedömning och är vid konsumenttjänst
utan verkan. Tillämpliga lagar är Konsumenttjänstlagen , avtalsvillkorslagen
Reklamera omgående och skriv att du bara trott att ditt undertecknande var något som
normalt ingick och att du inte haft någon anledning till att förstå att det avsåg en ändring i
avtalet. Kräv att hantverkaren visar grunden till hans ändring av måtten och när han har
klart informerat dig. Du vill ha fönstren utbytta till de avtalade. Hantverkaren får själv sälja
de felaktiga fönstren. Informera om att du håller inne betalningen tills reklamationen är
åtgärdad.
Tro får man göra i kyrkan.
 
H H-Thomasson skrev:
Hur måttsattes själva storleken på huset, längden höjden, bredden. Ser inga sådana mått heller.
Det är som gjort för att det ska bli misstolkningar då.
Dessutom är takutsprånget för kort på långsidorna i verkligheten vs ritningen
Skulle vara märkligt om inte husets längd, bredd och höjd var måttsatt. Finns dessa mått är det enkelt att räkna ut ritningens skala. Blir kanske lite ovanlig t.ex 1:32 eller något annat konstigt. Därefter vore det lätt för en seriös byggare att räkna ut fönstermått mm. för att få till dom proportioner som ritningen visar. Engagemanget hos byggaren kan klassas som högst undermåligt och han skall rätta till misstaget. Men det var ett misstag från beställaren att godta en kompensation med prisavdrag på spismonteringen, eller vad det var.
 
Måste bara påpeka att det inte är nåt fel på ritningen. Ritat för hand är minst lika bra som ritat i dator. En fasadritning måttsätts sällan utan har på sin höjd en måttsatt skallinje. Men självklart står det vilken skala den är ritad i så man kan mäta på ritningen och få ut måtten den vägen. Det borde en duktig hantverkare klara av att få rätt. En duktig hantverkare förstår också att man alltid bör fråga beställaren vid osäkerheter...
Med det sagt är det så klart bra att bifoga andra ritningar och beskrivningar på detaljer. Vill man vara säker på att det blir precis som man tänkt går det nästan inte att vara för detaljerad. Och gärna även referensbilder.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Håller med . TS och hantverkaren har ett avtal om byggnation enl TS ritning och hantverkaren skall
leverera materialet . Hantverkaren har skickat en fönsterspec. som TS undertecknat.
Om det står på fönsterspecen ," Nya mått på fönstren ,var vänlig och kontrollera och godkänn om
det är OK." Om inte, är det troligtvis ett klart fall av förvillan i avtalsförhållande. Hantverkaren måste klart och tydligt kunna förklara varför han var i god tro att TS ville ha andra fönster än de avtalade.
TS har inte haft någon anledning till att tro annat än att fönsterspecen visade de avtalade fönstren.
TS trodde naturligtvis att specen var en normal information som hantverkare fackmässigt levererar.
Avtal grundar sig på att de skall hållas . Parterna har lojalitetsplikt och informationsplikt till
varandra och skall vara raka och tydliga för att undvika förvillan . För hantverkaren ingår även informationsplikten /avrådan i fackmässigt utförande av tjänsten . Ej avtalade fönstermått är ett
nytt avtalsvillkor som inte varit föremål för båda parters bedömning och är vid konsumenttjänst
utan verkan. Tillämpliga lagar är Konsumenttjänstlagen , avtalsvillkorslagen
Reklamera omgående och skriv att du bara trott att ditt undertecknande var något som
normalt ingick och att du inte haft någon anledning till att förstå att det avsåg en ändring i
avtalet. Kräv att hantverkaren visar grunden till hans ändring av måtten och när han har
klart informerat dig. Du vill ha fönstren utbytta till de avtalade. Hantverkaren får själv sälja
de felaktiga fönstren. Informera om att du håller inne betalningen tills reklamationen är
åtgärdad.
Så ska en slipsten dras!
 
  • Gilla
Matimark
  • Laddar…
Kolla på ARN’s hemsida om det finns liknande fall och presentera för byggaren. Annars, anmäl ärendet till ARN så får dem avgöra huruvida du som konsument och icke sakkunnig skall veta att du skall kontrollera måtten vid ordergrenskning eller ej...
 
  • Gilla
Matimark och 2 till
  • Laddar…
En fundering om detta kan bli ett problem i förhållande till bygglovet?

Det känns inte helt klar om föreskriven fönsterhöjd löser problemet. Om inte har du också en brist i underlaget. I så fall kanske det är rimligt att kostnaden för ett byte delas av flera parter.

I vilket fall så skulle jag tagit en kostnad på 40 k om tvunget för ett finare hus som också blir ljusare inne.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
P Paplap skrev:
I princip är min inställning att man i ett byggprojekt är två parter som gör allt för att hjälpa varandra att lyckas. Proffsens viktigaste verktyg är inte skruvdragaren utan förmågan att ställa frågor och lotsa kunden rätt. När ett byggprojekt misslyckas som det gjort i det här fallet, tycker jag att folk, som vanligt på forum som de här, kommer med en ”tråkigt-men-skyll-dig-själv-attityd”. I min mening är det proffsen, inte amatören som bär störst ansvar för att leveransen blir lyckad. Om de frångår ritningen så ska väl de informera om det!
Jag tycker att du ska driva ärendet stenhårt. Eftersom du själv inte verkar särskilt tuff tycker jag att du ska ta hjälp av en advokat som är det. Inte nån seg halvljum typ som bara är intresserad av att skicka dig en faktura utan någon som vill vinna fighten åt dig. Kriga lite för din dröm. Lyssna inte på de som själva skulle lägga sig platt eller bara vill berätta att de minsann är så kunniga att de själva skulle ha tänkt på allt vid beställningen.
Exakt. Tar jag fram IT-system, som då förstås är enligt kundens önskemål, skulle jag på eget bevåg anta ett antal lösningar som inte alls passar kunden så är det bara för mig att göra om.

Självklart frågar man kund vid avgörande frågeställningar.

Storlek på fönster, form, typ... allt det måste ju anses vara avgörande!

Samtidigt - att inte vara tydlig, och lista alla viktiga beslut separat... utan bara hänvisa till ritning måste vara rätt oansvarigt det med.

Sammantaget - delat ansvar ;)
 
M Matimark skrev:
Jag har fått proffshjälp med ritningen och som ni ser är den gjord för hand. Det finns en skalstock och när man mäter stämmer det förvånadsvärt väl. På genomskärning däremot står höjden utsatt i siffror på nedervåningen och där ska fönstren vara 14. De som nu sitter på huset är bara 12. På höjden är det alltså ingen tvekan om att det är fel.
Jag förstår nu att det är ovanligt med handgjorda ritningar och det är svårare att mäta exakt. Men då tycker jag entreprenören kunde uppmärksammat mig på att han tagit standardmått och bett mig specifikt bett mig titta på det. Han är ju ändå proffs och inte jag
Man skall ALDRIG mäta på en ritning. Konstruktören SKALL måttsätta allt som behövs. Ritningar kan förvanskas vid kopiering, fotografering mm även om den är exakt ur ett CAD-system. Konstruktören borde gjort en lista på fönster, dörrar mm som är måttsatta.
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
M Matimark skrev:
Jag har länge sökt en sommarstuga att köpa men då jag inte hittat någon lämplig bestämde jag mig för att köpa tomt och bygga en egen. Jag fick förtroende för en byggfirma och anlitade dem till att uppföra ett "vädertätt och isolerat" skal. Jag hade med mig en egen A-ritning och vi skrev kontrakt. I kontraktet stod det att fönster skulle ingå enligt ritning och beställning av dessa gjordes i tidigt skede. En kopia på denna skickades till mig för godkännande. Jag räknade antalet fönster och svarade att det verkade stämma. Då det närmade sig att väggblocken skulle byggas gick vi också igenom var de öppningsbara fönstren skulle sitta.
Det rullade på och huset sattes upp på ett par dagar. Först då upptäckte jag till min stora förtvivlan att fönstren var för små. Ljusinsläppet är förstås mindre och estetiskt tycker jag att det blivit fult.

Lägger upp bild på ritning och färdigt hus
Hej fönstren är husets ögon o får aldrig bli fel tänk oxå på rutornas läng o bredd oavsett storlek så får inte rutorna vara högre än breda dock fyrkantiga bit i det sura äpplet o gå vidare...o njut när du fått som du vill ....[bild] [bild]

Jag skrev och påpekade detta och vi träffades för att diskutera saken. Det blev för mig en förfärlig upplevelse då jag som ensam amatör i både husbygge och förhandling mötte två proffs som i princip körde över mig. Vi diskuterade bara de sex fönstren i nedervåningen och de vägrade stå för nya fönster men kunde tänka sig att utföra arbetet. Kostnaden för mig skulle då bli ca 40 000.
Det blev semester, jag fick tid att tänka och kom fram till att den extra kostnaden var orimligt stor. Vi kom då överens om att de istället skulle montera kamin och rökrör för halva arbetskostnaden. Alltså inte så mycket plåster på såren för mig.
Jag försöker lägga det hela bakom mig, men det går inte så bra eftersom det här var min dröm och mitt livs projekt som blivit förstört. Jag sover dåligt och tänker mycket på det.

Nu till saken och min fråga. Jag har hittills bara fokuserat på nedervåningen, men inser ju också fönstren på övervåningen är ju för små! Det jag skulle vilja veta är vad som gäller. I kontraktet står alltså att det ska vara fönster enligt ritning, men projektledaren har vid beställning frångått den utan att tala om det för mig. I godan tro godkände jag beställningen. Är ansvaret mitt för att jag inte gått in och mätt exakt storlek på ritningen eller är det byggfirmans ansvar eftersom de frångått ritningen?

Jag skulle helst vilja att de byter till större fönster på övervåningen och jag tycker att de ska stå för både arbete och nya större fönster.

Jag vore mycket tacksam för synpunkter och råd.
 
  • Gilla
ilvemarken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.