Det är troligen inte gångjärnen.
Det är hela friggeboden som rört sig så du fått en glipa i överkant.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Kryssmät karmen och kolla med ett pass. Slagsidan är troligen högre!!!
Du får nog lossa en sida och sätta om...
 
  • Gilla
Maiah
  • Laddar…
Ser ut som fasaden gått isär lite, så förmodligen en sättning
 
K kest skrev:
Kryssmät karmen och kolla med ett pass. Slagsidan är troligen högre!!!
Du får nog lossa en sida och sätta om...
Ok. Menar du lossa gångjärnen? Borde jag kanske byta till nya gångjärn?
 
M Maiah skrev:
Ok. Menar du lossa gångjärnen? Borde jag kanske byta till nya gångjärn?
Du måste lossa dörrkarmen
Men börja med att mäta så att stugan står rakt. det kan vara tjälen som varit med och spökat.
Vi har en liknande stuga och den har vi fått palla under plintarna på flera gånger då tjälen levt rövare och flytttat lite på plintarna som den står på.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack!
 
M Maiah skrev:
Ok. Menar du lossa gångjärnen? Borde jag kanske byta till nya gångjärn?
Slagsidan är den sidan som dörren slår mot.
Om du med ett pass kollar upp i överkant karm hur mycket fel karmen sitter alt mät springan så vet du hur mycket slagsidan skall ned. Lossa fodren och sänk den sida såpas.
 
  • Gilla
Maiah
  • Laddar…
Grundproblemet är nog att hela väggen som karmen sitter i är sned på grund av att hörnet har satt sig. Är det en sån där enkel friggebod med 'timmerväggar' så finns det nog ingen justermån för att bara justera karmen, men å andra sidan lär det inte vara så stort jobb att lyfta hörnet som har satt sig och palla under något lämpligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Grundproblemet är nog att hela väggen som karmen sitter i är sned på grund av att hörnet har satt sig. Är det en sån där enkel friggebod med 'timmerväggar' så finns det nog ingen justermån för att bara justera karmen, men å andra sidan lär det inte vara så stort jobb att lyfta hörnet som har satt sig och palla under något lämpligt.
Ok. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.