A Anna-Panna-Karin skrev:
Hej,minimåtten på vån 1 i en villa är 2,4m i rumshöjd , på s
2-dra vån i ett 1och 1/2 plans villa kan man tillåta 2,3

Har hamnat i en knepig sits. En tillbyggnad som byggts skulle haft 240cm rumshöjd. Det framgick av ritningarna som kommunen gett bygglov och startbesked på som grund. Dock framgår det nu att rumshöjden är på endast cirka 235cm. Och inför slutbesiktning kommer ju frågan vilken risk löper fastighetsägaren gentemot kommunen?

Kanske kommunen inte märker, men om vi utgår från att de ser det. Kan det bli tal om att riva och göra om rätt? Eller är det sanktioner? Isf hur beräknas dessa? Har någon varit med om detta eller avsteg från andra tekniska krav och kanske känner till något praxis?

Tack på förhand
 
pacman42 pacman42 skrev:
Bra poäng som även jag vill belysa. Jag har i ett par rum takpanel som föregående ägare satt upp, det räcker för att jag inte skall kunna bygga en IKEA-garderob (som är 236cm). Nu river jag ut denna panel pga detta (bland annat). Med 235cm så får du använda IKEAs garderober som är 201cm höga...
Jag hade samma problem med ett rum som var 237 cm. Det är några år sedan och då fanns i inte hörnskåpen i den lägre höjden. Skåpet skulle få plats men att resa upp ett ihopmonterat skåp skulle inte ha fungerat. Funderade på om jag skulle kunna bygga ihop skåpet stående på plats men övergav den idén.
 
A aries skrev:
Jag hade samma problem med ett rum som var 237 cm. Det är några år sedan och då fanns i inte hörnskåpen i den lägre höjden. Skåpet skulle få plats men att resa upp ett ihopmonterat skåp skulle inte ha fungerat. Funderade på om jag skulle kunna bygga ihop skåpet stående på plats men övergav den idén.
Det går! Man kan nämligen inte ens bygga ihop IKEAs PAX och sedan resa den om man har 240cm heller, den måste byggas ihop stående om man har 240cm i takhöjd!!!
 
  • Gilla
Ankmamma och 4 till
  • Laddar…
A
Det är möjligt att kapa 5 cm på sockeln på Ikea pax garderober och sedan som @pacman42 säger får man montera dem stående...
 
Det här med garderober är helt klart något att tänka på, men nu glider vi ifrån den juridiska frågeställningen...
 
A Anna-Panna-Karin skrev:
Det här med garderober är helt klart något att tänka på, men nu glider vi ifrån den juridiska frågeställningen...
Visserligen, men man kanske inte skall acceptera 235cm bara för att det slipper igenom besiktningen?
 
Vad är det för funktion på det nya rummet? Och vet kommunen om det? Om det är ett hygienrum eller ett förråd spelar det ingen roll, om det är ett sovrum eller vardagsrum ska det ju vara 2,40, men jag har svårt att tro att det för det första kommer att mätas, men om det gör det så kan det ses som en mindre avvikelse.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Visserligen, men man kanske inte skall acceptera 235cm bara för att det slipper igenom besiktningen?
Allt beror väl på hur alternativet är? Det kan ju finnas starka skäl till att inte ha exakt 240, såsom t.ex. konstruktionstekniska eller för att matcha resten av byggnaden.

J Grisbacka skrev:
Vad är det för funktion på det nya rummet? Och vet kommunen om det? Om det är ett hygienrum eller ett förråd spelar det ingen roll, om det är ett sovrum eller vardagsrum ska det ju vara 2,40, men jag har svårt att tro att det för det första kommer att mätas, men om det gör det så kan det ses som en mindre avvikelse.
Det är ett vardagsrum, så rent formellt 240cm som gäller.
 
Rumshöjd minst 2,4m är svensk standard idag
 
K Knuten26 skrev:
Rumshöjd minst 2,4m är svensk standard idag
Det har vi som sagt rett ut, men det som fortfarande ingen kunnat svara på är vilka sanktioner som man riskerar.
 
Varför lägga energi på saker som kanske inte ens uppkommer. Och vad ni än tror NU så kommer det ju ändå handla om handläggarens uppfattning.

SEN... då kan ni bemöta handläggarens argument, OM det kommer några synpunkter..


Nu är det väl mer att se till att det inte upptäcks?
Typ ställ inte dit en standardgarderob där man direkt ser "oj, vad lite utrymme det är ovanför"
Kan tänka mig att man blir lurad på höjden lättare om man möblerar lågt.
 
L larka742 skrev:
Varför lägga energi på saker som kanske inte ens uppkommer. Och vad ni än tror NU så kommer det ju ändå handla om handläggarens uppfattning.

SEN... då kan ni bemöta handläggarens argument, OM det kommer några synpunkter..


Nu är det väl mer att se till att det inte upptäcks?
Typ ställ inte dit en standardgarderob där man direkt ser "oj, vad lite utrymme det är ovanför"
Kan tänka mig att man blir lurad på höjden lättare om man möblerar lågt.
Ja självklart så hoppas vi att det inte upptäcks och kommer inte trycka ni en garderob m.m. Men det skadar ju inte att veta vad kommunen har i sin verktygslåda - särskilt i forumets avdelning för juridik. Initialt är det så klart handläggarens bedömning, men deras arbete regleras ju av lagar och man kan alltid överklaga till högre instanser.
 
Hur gick det på din slutbesiktning? Reagerade dom något på takhöjden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.