tommib
Avbrutet SDS-maxborr på cementgolv, uppdelat i två delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D'oh...

Köpte fyra borr på Jula. Den här gav upp genom att helt enkelt vridas av under borrning. Lite udda. Jag bytte borr mellan varje hål så de fick vila och inte bli för varma. Jag funderar på om jag blandade ihop borren och körde två hål på rad med denna men jag kan också tycka att SDS-maxborr borde klara lite mer än så.

Får se i veckan hur de hanterar reklamationer. Kommer nog köpa ett par till, jag är nöjd med dem för övrigt.
 
  • Gilla
A Fr och 1 till
  • Laddar…
Jag kör ju inte riktigt lika hårt, men brukar köra 12 sek borr, 6 sek kylning i vatten.
 
Jonas Persson
Har spräckt mycket berg med spräckkilar och 20 mm SDS max. Använde Jula de första åren och kom fram till att de i snitt höll 15-20 hål innan de gick av eller hårdmetallbitsen lossnade. Bytte sedan till Biltemas variant och de håller mycket bättre. Har aldrig låtit dem vila mer än under de stunder berget skulle spräckas och stenarna flyttas.
 
tommib tommib skrev:
Efter lite fredagsskrotning kan jag konstatera att nya kompisen från Bosch gör sitt jobb utmärkt. Det är iofs lite vilseledande att det är helt nya borr också men nog tycker jag att det är bättre tryck i den än den gamla röda Meecen. Vad som framför allt är bättre är vibrationsdämpningen och fastkörningsskyddet (?) som skyddar handleder och annat.

Inga bilder denna gång, får se om det blir några imorgon.

Var tvungen att börja på ett nytt stenupplag då det är knökfullt på vanliga stället. Måste få hit någon polare snart. Eller ta in en firma för att baxa bort allt. Någon som har nåǵra tips på vilken sorts firma man ska kontakta för sånt? Arbetsuppgiften är ju totalt okvalificerad men det är svårt att hitta sådana firmor, i alla fall för mig. Byggstäd kanske? Eller rivningsfirma?
Finns TipTapp kvar? Vill minnas att det gick att bli av med det mesta till rimlig kostnad den vägen.
 
tommib tommib skrev:
Någon som har nåǵra tips på vilken sorts firma man ska kontakta för sånt?
Sellply. Dom hämtar gratis och säljer varje sten åt dig för 300:-
 
  • Haha
  • Gilla
jliljeha och 5 till
  • Laddar…
När jag läser din tråd tommib börjar jag känna mig lat och jag får mer och mer lust för varje dag som går att börja vila ut golvet i källaren för att göra badrum :crysmile:
 
TeroM TeroM skrev:
Finns TipTapp kvar? Vill minnas att det gick att bli av med det mesta till rimlig kostnad den vägen.
Japp. Här ute hamnar allt i skogen istället för tippen när folk tiptappar :D

Så det bästa är tyvärr att göra det själv om man inte ska stödja miljöbrott
Visade ju sig att "supermegagirlpowerbilliga Pink bag" var liknande Tippatappa.
 
Andjul Andjul skrev:
...vila ut golvet
Är det inte det du har pysslat med hittills?
 
  • Haha
Andjul och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
tommib, du har en massa bilder på din källare som visar berg och betong. Ganska ofta skriver du själv att bilden inte visar hur det ser ut i verkligheten.

Det beror på att bilden inte har några referenser. Bilderna visar berg som har den egenskapen att strukturen är samma oavsett om det är en stor kal skärgårdsö eller en sten på 10 kg.

Lösningen är att se till att du har något i förgrunden OCH bakgrunden på bilden som alla känner igen och enkelt kan relatera till, t ex en ölback, pågenlimpa, kanot, gummistövlar, bilningshammare eller vad du nu kan släpa ner genom din stora port till ditt terapirum/dungeon.

Vill du imponera än mer på oss så använder du föremål från din gamla Märklinbana;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
tommib, du har en massa bilder på din källare som visar berg och betong. Ganska ofta skriver du själv att bilden inte visar hur det ser ut i verkligheten.

Det beror på att bilden inte har några referenser. Bilderna visar berg som har den egenskapen att strukturen är samma oavsett om det är en stor kal skärgårdsö eller en sten på 10 kg.

Lösningen är att se till att du har något i förgrunden OCH bakgrunden på bilden som alla känner igen och enkelt kan relatera till, t ex en ölback, pågenlimpa, kanot, gummistövlar, bilningshammare eller vad du nu kan släpa ner genom din stora port till ditt terapirum/dungeon.

Vill du imponera än mer på oss så använder du föremål från din gamla Märklinbana;)
Nu måste jag lägga mig i! Stop! Märklin är kult, det ska man vara rädd och och inte ta in i den stökiga källaren. Vill du däremot bygga upp en bana är jag den första att följa den tråden :)
 
  • Gilla
  • Haha
Andreascanr och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det inte det du har pysslat med hittills?
Oops :crysmile:
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har spräckt mycket berg med spräckkilar och 20 mm SDS max. Använde Jula de första åren och kom fram till att de i snitt höll 15-20 hål innan de gick av eller hårdmetallbitsen lossnade. Bytte sedan till Biltemas variant och de håller mycket bättre. Har aldrig låtit dem vila mer än under de stunder berget skulle spräckas och stenarna flyttas.
Jag kör också med Biltemas SDS Max riktigt prisvärda.
 
tommib
Jo, jag hade gärna köpt dem men de är slutsålda på alla Biltema när mig. Finns i Bredden närmast men dit åker jag inte frivilligt.

Reklamerade borren utan knot på Jula och köpte två till så nu har jag totalt sex st. Borde räcka för att de ska hinna svalna lite mellan hålen.

Jag har för övrigt kompledigt denna vecka, men frun har börjat jobba igen och hon jobbar hemifrån så det är tillfälligt produktionsstopp i gruvan trots att jag är hemma. Nåväl, får väl hitta annat att roa mig med.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Appendix Appendix skrev:
Japp. Här ute hamnar allt i skogen istället för tippen när folk tiptappar :D

Så det bästa är tyvärr att göra det själv om man inte ska stödja miljöbrott
Visade ju sig att "supermegagirlpowerbilliga Pink bag" var liknande Tippatappa.
Jo, det har väl varit min misstanke. Visserligen är det ren natursten men jag tycker ändå inte att det ska dumpas. Får väl se hur det blir, ev får jag ta in en container. Diskuterar också med grannen hur mycket av deras grop jag får fylla upp med sten.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, jag hade gärna köpt dem men de är slutsålda på alla Biltema när mig. Finns i Bredden närmast men dit åker jag inte frivilligt.
Nu råkar jag jobba nära Bredden så jag kanske är partiskt men det är ett fint varuhus. De verkar ha tömt en del saker som är slut i andra varuhus och fyllt upp hyllorna inför öppningen av just Bredden
Väntat på en del sortiment i Norrtälje som aldrig kommit men när man var i Bredden var det fulla hyllor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.