S Springhunter skrev:
Håller med ovanstående. Dyra lärpengar. Men man ska ALDRIG skriva på något utan att lusläsa och återkomma dagen efter, typ.

40 000 är inte mycket när du bygger hus. Byt fönstrena och sälj de gamla. Iom att de är standardmått går de alltid åt. Så om du byter o säljer för ex 2000kr/st har du ”bara” förlorat 28000kr

M Matimark skrev:
Jag har länge sökt en sommarstuga att köpa men då jag inte hittat någon lämplig bestämde jag mig för att köpa tomt och bygga en egen. Jag fick förtroende för en byggfirma och anlitade dem till att uppföra ett "vädertätt och isolerat" skal. Jag hade med mig en egen A-ritning och vi skrev kontrakt. I kontraktet stod det att fönster skulle ingå enligt ritning och beställning av dessa gjordes i tidigt skede. En kopia på denna skickades till mig för godkännande. Jag räknade antalet fönster och svarade att det verkade stämma. Då det närmade sig att väggblocken skulle byggas gick vi också igenom var de öppningsbara fönstren skulle sitta.
Det rullade på och huset sattes upp på ett par dagar. Först då upptäckte jag till min stora förtvivlan att fönstren var för små. Ljusinsläppet är förstås mindre och estetiskt tycker jag att det blivit fult.

Lägger upp bild på ritning och färdigt hus

[bild] [bild]

Jag skrev och påpekade detta och vi träffades för att diskutera saken. Det blev för mig en förfärlig upplevelse då jag som ensam amatör i både husbygge och förhandling mötte två proffs som i princip körde över mig. Vi diskuterade bara de sex fönstren i nedervåningen och de vägrade stå för nya fönster men kunde tänka sig att utföra arbetet. Kostnaden för mig skulle då bli ca 40 000.
Det blev semester, jag fick tid att tänka och kom fram till att den extra kostnaden var orimligt stor. Vi kom då överens om att de istället skulle montera kamin och rökrör för halva arbetskostnaden. Alltså inte så mycket plåster på såren för mig.
Jag försöker lägga det hela bakom mig, men det går inte så bra eftersom det här var min dröm och mitt livs projekt som blivit förstört. Jag sover dåligt och tänker mycket på det.

Nu till saken och min fråga. Jag har hittills bara fokuserat på nedervåningen, men inser ju också fönstren på övervåningen är ju för små! Det jag skulle vilja veta är vad som gäller. I kontraktet står alltså att det ska vara fönster enligt ritning, men projektledaren har vid beställning frångått den utan att tala om det för mig. I godan tro godkände jag beställningen. Är ansvaret mitt för att jag inte gått in och mätt exakt storlek på ritningen eller är det byggfirmans ansvar eftersom de frångått ritningen?

Jag skulle helst vilja att de byter till större fönster på övervåningen och jag tycker att de ska stå för både arbete och nya större fönster.

Jag vore mycket tacksam för synpunkter och råd.


Hej. handritade ritningar, som jag själv gör när jag bygger åt mig själv, blir inte alltid rätt, trist med miss i kommunikationen, håller med dig att proffsen borde se detta men en hantverkare är oftast där för att hantverka och
har inte tid att kika över dom ideer som beställaren har, projketledaren däremot borde verkligen ha koll, fönster är
rätt svårt, inte ovanligt att det blir fel faktiskt, jag skulle byta som du säger, jag skulle leta billigare fönster, sen skulle jag be hantverkare byta och vara försikitga med dom "gamla", jag snickrar ju själv så jag letar oftast efter pris på material än behver tänka på arbetskostnad, men håll god ton med snickarna, det är alltid roligare att ha glada hantverkare som kanske går nån extra meter för att du ska få ett fint hus som du ska ha länge, trist men jag tror det är vanligt, jäääteviktiggt att man går igenom flera ggr , ritar...ritar om, visar för kompisar eller sakkunniga, inte stressa....been there done that ...
 
  • Gilla
Sylvek och 2 till
  • Laddar…
K Knuten26 skrev:
Man bygger ALLTID hus efter k ritningar, måtten ska vara utsatta och för fönster ska det finnas en särskild förteckning med modulmått utsatt för varje typ av fönster . Likaså ska det vara angett vilken typ av fönster det ska vara . Exemplcis 1 luft 2 luft etc och med angivelse av typ av Glas t.ex koppl 2glas , 2-Glas Isoler , 3-glas ismer. Detta ska stå på fönsterspecen! Byggaren skulle aldrig ha byggt huset till dig utan att ha fått alla mått utsatta! ! Det är byggaren som ska agera proffesionellt och inte utnyttja din okunskap!
Inte all säkert men en leverantör ställer kompletterande förtydligande frågor. En ovan beställare vet inte hur verksamheten fungerar och kan oftast inte läsa/förstå ritningar så här tror jag du har ett övertag!
 
  • Gilla
Matimark och 1 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
Har man godkänt en beställning har man gjort det. Om det var bara fönstren som låg i beställningen tycker jag inte att det hade varit svårt att kolla upp måtten. Om det var en lista med 200 andra saker som beställdes hade det varit annorlunda. jag säger som de flesta: byt, och passa på att ändra positionen enligt hur du vill ha det. Jag tycker inte att de har gjort så extremt fel efter ritningen de har fått, men jag förstår din frustration.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Danne M Danne M skrev:
Framförallt så är det fel typ av fönster! Enligt ritning ser det ut som om det ska vara traditionella träfönster med "hasp" Bygger själv nytt hus och har lärt mig under resan att man måste vara på plats mycket själv om man vill ha det exakt som man vill. Byggare och arkitekter är oxå väldigt långt ifrån varandra när det gäller vissa byggtekniska bitar. Summan är att om man har ett fast pris så skyndar firman på såklart. Har man löpande som jag så blir de ju glada när man ändrar vissa saker som mått på innerväggar, fönsterstorlek etc.
Därför ska man ju helst bygga 2 hus innan man bygger sitt sista:)
"Vill man ha det gjort snabbt ska man anlita proffs, vill man ha det bra gjort skall man göra det själv" Gammalt byggordspråk. Kanske inte stämmer alltid men vad jag lärt mig är att allt som inte är specat till 100% kommer inte bli det förväntade.

Vad gäller TS så undrar jag vad som stod i beställningen som hen undertecknade? stod det exakta måtten på fönsterna? Hur byggaren kunde göra fel är en gåta, man måste ju mäta i figuren för att kunna beställa fönster och har man kommit förbi klass 3 i grundskolan borde det inte vållat några problem. Jag tror att du bara kommer bli nöjd om du byter fönsterna, annars kommer du störa dig på detta i en evighet. Om du använder dig av samma firma skulle jag vara sjukt uppmärksam på hur de gör bytet vad gäller fuktspärr och isolering mm. Isolera och täta kring fönster är tidskrävande och det skulle inte förvåna mig om de slarvade där
 
Fönster, se inlägg #6.
 
  • Gilla
Matimark
  • Laddar…
Man ska Aldrig ta mått på ritningen Alla mått ska vara inskrivna med siffror! Annars är det stor risk för fel!
 
  • Gilla
Festlund och 13 till
  • Laddar…
Resten av ritningarna skulle varit bra att se. Särskilt sektionen. Som @GoC påpekade ovan är det något som inte riktigt stämmer med fönstermåtten. Om det skulle satts in 14M höga fönster istf 12M skulle resultatet kanske ändå inte riktigt blivit som på ritningen. Exvis ser bröstningshöjden för fönstret på andra vån ut att vara i lägsta laget när man bara använder ögonmåttet på skärmen. Vidare ser husets yttermått på fotot ut att vara betydligt större än huset på ritningen.

Sedan är det inget problem med handritade ritningar per se. Det är fullt tillräckligt. Exakt ner på någon cm i verkligheten om den som ritar vet vad han/hon gör. Och det verkar ritningen tyda på. Men byggarna är generellt dåliga (lata?) att mäta med skalstock och vill helst ha mått/måttkedjor på varenda ritning. Utförandet vad gäller detaljer på fasad etc skall en erfaren byggare sedan kunna fundera ut själv efter erfarenhet - konstruktörer har inget här att göra så länge det inte finns besvärliga balkar etc inne i huset.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
När du begär ett pris på att få någonting uppfört, speccar du inte då exakt allt som du vill ska ingå? Om du inte gör det går det ju inte att lämna ett pris på det du vill ha utfört. Personligen hade jag aldrig tagit på mig denna typen av uppdrag då det är uppenbart att kunden kommer komma tillbaka och klaga på att det inte stämmer när kunden från början gjort en dålig specificering av vad kunden är ute efter. Jag menar, detta är inte för att vara hård på något sätt men det kan liknas vid att du gått till en bilhandlare och sagt att du vill ha en bil och sedan inte blivit nöjd med att du fått något som inte lever upp till det du förväntat dig.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Har man godkänt en beställning har man gjort det. Om det var bara fönstren som låg i beställningen tycker jag inte att det hade varit svårt att kolla upp måtten. Om det var en lista med 200 andra saker som beställdes hade det varit annorlunda. jag säger som de flesta: byt, och passa på att ändra positionen enligt hur du vill ha det. Jag tycker inte att de har gjort så extremt fel efter ritningen de har fått, men jag förstår din frustration.
Det kan man tycka, och det är också så i många fall. Men det är inte så självklart. Kan vara läge att kontrollera med någon som verkligen vet.

Ex. så kan man eventuellt tolka bekräftelsen som att fönstren kanske som vara skall ha den storleken, men du har fortfarande en ritning, huset skall stämma med ritningen, den ändras inte bara för att någon beställer mindre fönster. Hur sedan firman lyckas med det om de beställt (och fått godkänt) alltför små fönster är en annan sak. Lite som att byggaren sätter upp klena bjälkar i någon lista som han får godkänt att köpa. Och sedan utan att fråga minskar husbredden med två meter "du accepterade ju bjälkarna, klart jag inte kan bygga så stor spännvidd med dem bjälkarna".
 
  • Gilla
Matimark och 1 till
  • Laddar…
Tycker också att något verkar galet med A-ritningen. Skulle fönstret på övervåningen i princip stått på golvet?
Är det ett loft så kan det ju vara så, men är det två plan med full höjd så verkar de ritade fönstrena vara orimligt stora.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Lyxbyxa Lyxbyxa skrev:
Har ni inga K-ritningar alls? Känns lite vanskligt att bygga ett helt hus baserat endast på handritade A-ritningar... och i så fall var det ju ändå lite bra jobbat av byggarna.
Det finns K-ritning på huset också
 
K Knuten26 skrev:
Man ska Aldrig ta mått på ritningen Alla mått ska vara inskrivna med siffror! Annars är det stor risk för fel!
De borde stå på planritningen, och finns inga mått utskrivna borde man kunna mäta i firguren. Fast såklart är man osäker kan man ju alltid kontrollera med beställaren. För att få bygglov är det viktigt att det går att mäta i figuren. Det borde byggaren också klara av
 
  • Gilla
hakber77
  • Laddar…
C chrillelundmark skrev:
När du begär ett pris på att få någonting uppfört, speccar du inte då exakt allt som du vill ska ingå? Om du inte gör det går det ju inte att lämna ett pris på det du vill ha utfört. Personligen hade jag aldrig tagit på mig denna typen av uppdrag då det är uppenbart att kunden kommer komma tillbaka och klaga på att det inte stämmer när kunden från början gjort en dålig specificering av vad kunden är ute efter. Jag menar, detta är inte för att vara hård på något sätt men det kan liknas vid att du gått till en bilhandlare och sagt att du vill ha en bil och sedan inte blivit nöjd med att du fått något som inte lever upp till det du förväntat dig.
Det går sällan att speca allt ner till minsta detalj. Det är ju därför arkitekter gärna följer med i hela byggprocessen, för att säkerställa att det blir som hen tänkt. Dock kan man ju tycka att fönsterstorleken borde vara specad nånstans :) edit: såg nu att att fönsterhöjden var specad
 
Trist, jag tror också du kommer reta dig på detta och att du borde byta. Vissa ser inte dessa felaktiga proportioner. Vi som gör det (grattis, du är en av dem med smak! ) stör oss på när det blir fel. Jag har ett par hus jag passerar regelbundet där man monterat fönster som gör att hela huset ser oproportionerligt ut och jag tänker på det varje gång jag ser huset.

Vissa ser inte skillnad på vare sig proportioner eller äkta fönster mot plastfönster med fuskspröjs. Andra gör det. Det går inte att vänja sig bort om man ser skillnad. Om det går att lära de som inte ser skillnad att göra det vet jag däremot inte. Troligtvis inte, eftersom så många hus byggs av professionella byggare med fel proportioner. Eller är det som tidigare sagts, pengar det enda som spelar roll...
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Trist situation :( öv fönster ser ok ut om man kollar ritning va huset (dock ser det ut att sitta lite för högt).

Nedervåningens fönster ser ”fel” ut och skulle, som det var skrivet.. ha varit en 20 cm till.. hade blivit avsevärt bättre proportioner.

Den stora frågan är hur kommunikationen varit..

Var det utsågat för fönstren redan innan de kom.. så borde de ha synts redan på hålen att det var ”fel” (dvs de hade inte ens behövt montera fönstren).

Hade du godkänt nått de frågade om något ang fönstren? Muntligt el skriftligt ?

Vad säger de själva? När måtten faktiskt fanns specificerade? Hade de läst fel..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.