Hej,

Har hamnat i en knepig sits. En tillbyggnad som byggts skulle haft 240cm rumshöjd. Det framgick av ritningarna som kommunen gett bygglov och startbesked på som grund. Dock framgår det nu att rumshöjden är på endast cirka 235cm. Och inför slutbesiktning kommer ju frågan vilken risk löper fastighetsägaren gentemot kommunen?

Kanske kommunen inte märker, men om vi utgår från att de ser det. Kan det bli tal om att riva och göra om rätt? Eller är det sanktioner? Isf hur beräknas dessa? Har någon varit med om detta eller avsteg från andra tekniska krav och kanske känner till något praxis?

Tack på förhand
 
  • Gilla
steve5432
  • Laddar…
En viss felprocent måste väl vara ok? Höjden felar ju bara ungefär 2% mot angivet värde..
 
Violina Violina skrev:
En viss felprocent måste väl vara ok? Höjden felar ju bara ungefär 2% mot angivet värde..
Ja kanske, vet du om man kan läsa om felmarginaler nånstans?
 
Sålänge det är högre än Boverkets lägsta krav kommer kommunen inte bry sig, tror det är 230cm om jag minns rätt. Däremot skulle jag inte vara så nöjd med byggfirman och/eller hustillverkaren om ni beställt 240cm!
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sålänge det är högre än Boverkets lägsta krav kommer kommunen inte bry sig, tror det är 230cm om jag minns rätt.
Nej, det är väl 240cm som är minimikrav numer?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Du har rätt, jag hänger inte med, ändrades 2011. Kommunen kommer knappast kontrollmäta men vem vet :(


Rumshöjd i bostäder
Rumshöjden ska vara minst 2,40 meter i bostäder i rum som är avsedda att vistas i mer än tillfälligt. I småhus, det vill säga en- eller tvåbostadshus, får dock rumshöjden vara minst 2,30 meter i vinds- och souterrängvåningar samt i källare. I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. Men där ståhöjd behövs ska rumshöjden vara minst 2,10 meter under horisontell del av tak eller 1,90 meter under snedtak. Del av rum som inte behöver ståhöjd och därför kan ha lägre rumshöjd behöver inte delas av med vägg eller liknande från den del av rummet som har högre rumshöjd.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Rumshöjden ska vara minst 2,40 meter i bostäder i rum som är avsedda att vistas i mer än tillfälligt.
Hjälp, nu blev jag riktigt rädd! Hur bor vi egentligen, i en stenåldershåla?

Så jag kontrollmätte, och det var faktiskt 241,5 cm. Pust!
(Hus byggt år 2010)
 
Hur har felet uppstått?

Vid en tillbyggnad kan det vara svårt att få önskad takhöjd inomhus, om tillbyggnaden skall stämma i höjd mot någon del av den bef. byggnaden utvändigt.
 
H hempularen skrev:
Hur har felet uppstått?

Vid en tillbyggnad kan det vara svårt att få önskad takhöjd inomhus, om tillbyggnaden skall stämma i höjd mot någon del av den bef. byggnaden utvändigt.
Ja det är också anledningen, men som jag förstått gäller kravet på 240 oavsett vilken rumshöjd som är befintliga huset
 
Har någon varit med om att kommunen mätt takhöjden? Prova, om inte så får ju såklart entreprenören lösa det.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Har någon varit med om att kommunen mätt takhöjden? Prova, om inte så får ju såklart entreprenören lösa det.
Jag har inte varit med om liknande projekt så ingen aning. Tyvärr det inte så enkelt att låta "entrepenören" lösa det då denna är en del av familjen och vi alla har att förlora på det.
 
Dåså, kan ni leva med 2.35 så hade jag bara bokat slutsamråd, kan aldrig tänka mig att dom mäter takhöjden. Hos oss mättes ingenting, men viktigt med låsbart medicinskåp...
 
  • Gilla
Secondhandhomsted och 1 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Dåså, kan ni leva med 2.35 så hade jag bara bokat slutsamråd, kan aldrig tänka mig att dom mäter takhöjden. Hos oss mättes ingenting, men viktigt med låsbart medicinskåp...
Ja lite så resonerar vi också, men skulle ändå vilja veta vad "worst-case"-scenariot är..
 
Tänk på att många garderober o liknande möbler nuförtiden är designade för 240
 
Dk73 Dk73 skrev:
Tänk på att många garderober o liknande möbler nuförtiden är designade för 240
Bra poäng som även jag vill belysa. Jag har i ett par rum takpanel som föregående ägare satt upp, det räcker för att jag inte skall kunna bygga en IKEA-garderob (som är 236cm). Nu river jag ut denna panel pga detta (bland annat). Med 235cm så får du använda IKEAs garderober som är 201cm höga...
 
Redigerat:
  • Gilla
Dk73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.