LövenDempa LövenDempa skrev:
Stämmer de övriga måtten på huset, tycker proportionerna ser helt annorlunda ut i verkligheten vs ritning?
Huset har den storlek och de vinklar som var på ritningen. Fotot är nog inte helt rättvisande.
 
Skulle jag bara gissa så är gaveln ca 6,5m bred Fönster 10x12
På ritningen så verkar det som gaveln är smalare, annars är fönstren som är ritade ca. 14x19. Ritning och resultat är som du säger inte alls enligt dina förhoppningar och jag påstår att något inte alls stämmer i den ritning du visat. Den känns som en betydligt mindre stuga än den som nu är bygd.
 
Har ni inga K-ritningar alls? Känns lite vanskligt att bygga ett helt hus baserat endast på handritade A-ritningar... och i så fall var det ju ändå lite bra jobbat av byggarna.
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Är fasadritningar i skala 1:100 som lämnades till byggarna? Finns skalstock på ritningen? Stämmer alla proportioner på övriga huset med fasadritningarna?
 
Det brukar koka ner till hur kontraktet/avtalet är formulerat.
Kan du lägga upp en bild på det?
Om ni inte kan komma överens är det nog en jurist du ska vänd dig till.
 
Hej fick höra förr att glasytor på fönster skulle vara 10% av golvyta per rum det är de jag har i minnet kolla detta det finns byggregler för sånt hur det ska va!
 
Framförallt så är det fel typ av fönster! Enligt ritning ser det ut som om det ska vara traditionella träfönster med "hasp" Bygger själv nytt hus och har lärt mig under resan att man måste vara på plats mycket själv om man vill ha det exakt som man vill. Byggare och arkitekter är oxå väldigt långt ifrån varandra när det gäller vissa byggtekniska bitar. Summan är att om man har ett fast pris så skyndar firman på såklart. Har man löpande som jag så blir de ju glada när man ändrar vissa saker som mått på innerväggar, fönsterstorlek etc.
Därför ska man ju helst bygga 2 hus innan man bygger sitt sista:)
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Hur ser det ut på insidan med mått från golv och till tak? Antar att hantverkaren utgått från en brösthöjd på 80cm?



M Matimark skrev:
Jag har länge sökt en sommarstuga att köpa men då jag inte hittat någon lämplig bestämde jag mig för att köpa tomt och bygga en egen. Jag fick förtroende för en byggfirma och anlitade dem till att uppföra ett "vädertätt och isolerat" skal. Jag hade med mig en egen A-ritning och vi skrev kontrakt. I kontraktet stod det att fönster skulle ingå enligt ritning och beställning av dessa gjordes i tidigt skede. En kopia på denna skickades till mig för godkännande. Jag räknade antalet fönster och svarade att det verkade stämma. Då det närmade sig att väggblocken skulle byggas gick vi också igenom var de öppningsbara fönstren skulle sitta.
Det rullade på och huset sattes upp på ett par dagar. Först då upptäckte jag till min stora förtvivlan att fönstren var för små. Ljusinsläppet är förstås mindre och estetiskt tycker jag att det blivit fult.

Lägger upp bild på ritning och färdigt hus

[bild] [bild]

Jag skrev och påpekade detta och vi träffades för att diskutera saken. Det blev för mig en förfärlig upplevelse då jag som ensam amatör i både husbygge och förhandling mötte två proffs som i princip körde över mig. Vi diskuterade bara de sex fönstren i nedervåningen och de vägrade stå för nya fönster men kunde tänka sig att utföra arbetet. Kostnaden för mig skulle då bli ca 40 000.
Det blev semester, jag fick tid att tänka och kom fram till att den extra kostnaden var orimligt stor. Vi kom då överens om att de istället skulle montera kamin och rökrör för halva arbetskostnaden. Alltså inte så mycket plåster på såren för mig.
Jag försöker lägga det hela bakom mig, men det går inte så bra eftersom det här var min dröm och mitt livs projekt som blivit förstört. Jag sover dåligt och tänker mycket på det.

Nu till saken och min fråga. Jag har hittills bara fokuserat på nedervåningen, men inser ju också fönstren på övervåningen är ju för små! Det jag skulle vilja veta är vad som gäller. I kontraktet står alltså att det ska vara fönster enligt ritning, men projektledaren har vid beställning frångått den utan att tala om det för mig. I godan tro godkände jag beställningen. Är ansvaret mitt för att jag inte gått in och mätt exakt storlek på ritningen eller är det byggfirmans ansvar eftersom de frångått ritningen?

Jag skulle helst vilja att de byter till större fönster på övervåningen och jag tycker att de ska stå för både arbete och nya större fönster.

Jag vore mycket tacksam för synpunkter och råd.
 
J JohanN03 skrev:
Jag skulle störa mig mer på vindbrädornas snedkapning i nock och utkastarna som nästan släpar i marken. Enklare att fixa än större fönster förvisso men så tråkigt att det är snudd på omöjligt att hitta hantverkare som fortfarande har lite genuin känsla för estetik i sitt arbete.
Lustigt. Jag tycker dom har gjort helt rätt som snedkapat vindbrädorna på det sättet istället för att göra en kapning som är rak i mitten.
Om man inte specat exakt får man nog acceptera att det blir som snickaren tycker är rätt.
 
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
S
Håller med ovanstående. Dyra lärpengar. Men man ska ALDRIG skriva på något utan att lusläsa och återkomma dagen efter, typ.

40 000 är inte mycket när du bygger hus. Byt fönstrena och sälj de gamla. Iom att de är standardmått går de alltid åt. Så om du byter o säljer för ex 2000kr/st har du ”bara” förlorat 28000kr
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag hade med mig en egen A-ritning och vi skrev kontrakt. I kontraktet stod det att fönster skulle ingå enligt ritning och beställning av dessa gjordes i tidigt skede. En kopia på denna skickades till mig för godkännande. Jag räknade antalet fönster och svarade att det verkade stämma
Måtten på fönstren måste väl ha stått i beställningen du godkände? Då är det nog svårt att kräva fönsterbyte nu.
 
Ser ut att vara ett bra jobb utfört,
Så tråkigt att du känner dig.missnöjd, men tänk om du ist råkat ut för fuskbyggare,



Lev med fönsterna du godkände själv måtten
 
  • Gilla
  • Arg
TreeView och 4 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Är fasadritningar i skala 1:100 som lämnades till byggarna? Finns skalstock på ritningen? Stämmer alla proportioner på övriga huset med fasadritningarna?
Står i texten att måttsticka finns på ritningen och sektion med fönsterhöjd 14m. # nr6.
Tala med konsumentvägledaren. Skicka en skriftlig reklamation. Ge dig inte! Du kommer stt reta dig på detta i all framtid!
 
Redigerat:
  • Gilla
Matimark och 3 till
  • Laddar…
Lyxbyxa Lyxbyxa skrev:
Har ni inga K-ritningar alls? Känns lite vanskligt att bygga ett helt hus baserat endast på handritade A-ritningar... och i så fall var det ju ändå lite bra jobbat av byggarna.
Man bygger ALLTID hus efter k ritningar, måtten ska vara utsatta och för fönster ska det finnas en särskild förteckning med modulmått utsatt för varje typ av fönster . Likaså ska det vara angett vilken typ av fönster det ska vara . Exemplcis 1 luft 2 luft etc och med angivelse av typ av Glas t.ex koppl 2glas , 2-Glas Isoler , 3-glas ismer. Detta ska stå på fönsterspecen! Byggaren skulle aldrig ha byggt huset till dig utan att ha fått alla mått utsatta! ! Det är byggaren som ska agera proffesionellt och inte utnyttja din okunskap!
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
M Matimark skrev:
Jag har länge sökt en sommarstuga att köpa men då jag inte hittat någon lämplig bestämde jag mig för att köpa tomt och bygga en egen. Jag fick förtroende för en byggfirma och anlitade dem till att uppföra ett "vädertätt och isolerat" skal. Jag hade med mig en egen A-ritning och vi skrev kontrakt. I kontraktet stod det att fönster skulle ingå enligt ritning och beställning av dessa gjordes i tidigt skede. En kopia på denna skickades till mig för godkännande. Jag räknade antalet fönster och svarade att det verkade stämma. Då det närmade sig att väggblocken skulle byggas gick vi också igenom var de öppningsbara fönstren skulle sitta.
Det rullade på och huset sattes upp på ett par dagar. Först då upptäckte jag till min stora förtvivlan att fönstren var för små. Ljusinsläppet är förstås mindre och estetiskt tycker jag att det blivit fult.

Lägger upp bild på ritning och färdigt hus

[bild] [bild]

Jag skrev och påpekade detta och vi träffades för att diskutera saken. Det blev för mig en förfärlig upplevelse då jag som ensam amatör i både husbygge och förhandling mötte två proffs som i princip körde över mig. Vi diskuterade bara de sex fönstren i nedervåningen och de vägrade stå för nya fönster men kunde tänka sig att utföra arbetet. Kostnaden för mig skulle då bli ca 40 000.
Det blev semester, jag fick tid att tänka och kom fram till att den extra kostnaden var orimligt stor. Vi kom då överens om att de istället skulle montera kamin och rökrör för halva arbetskostnaden. Alltså inte så mycket plåster på såren för mig.
Jag försöker lägga det hela bakom mig, men det går inte så bra eftersom det här var min dröm och mitt livs projekt som blivit förstört. Jag sover dåligt och tänker mycket på det.

Nu till saken och min fråga. Jag har hittills bara fokuserat på nedervåningen, men inser ju också fönstren på övervåningen är ju för små! Det jag skulle vilja veta är vad som gäller. I kontraktet står alltså att det ska vara fönster enligt ritning, men projektledaren har vid beställning frångått den utan att tala om det för mig. I godan tro godkände jag beställningen. Är ansvaret mitt för att jag inte gått in och mätt exakt storlek på ritningen eller är det byggfirmans ansvar eftersom de frångått ritningen?

Jag skulle helst vilja att de byter till större fönster på övervåningen och jag tycker att de ska stå för både arbete och nya större fönster.

Jag vore mycket tacksam för synpunkter och råd.
I princip är min inställning att man i ett byggprojekt är två parter som gör allt för att hjälpa varandra att lyckas. Proffsens viktigaste verktyg är inte skruvdragaren utan förmågan att ställa frågor och lotsa kunden rätt. När ett byggprojekt misslyckas som det gjort i det här fallet, tycker jag att folk, som vanligt på forum som de här, kommer med en ”tråkigt-men-skyll-dig-själv-attityd”. I min mening är det proffsen, inte amatören som bär störst ansvar för att leveransen blir lyckad. Om de frångår ritningen så ska väl de informera om det!
Jag tycker att du ska driva ärendet stenhårt. Eftersom du själv inte verkar särskilt tuff tycker jag att du ska ta hjälp av en advokat som är det. Inte nån seg halvljum typ som bara är intresserad av att skicka dig en faktura utan någon som vill vinna fighten åt dig. Kriga lite för din dröm. Lyssna inte på de som själva skulle lägga sig platt eller bara vill berätta att de minsann är så kunniga att de själva skulle ha tänkt på allt vid beställningen.
 
  • Gilla
U i CAR och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.