Vårt timmerhus är från 1860-talet och påbyggt med en våning i början av 1900-talet. Det har använts som fritidshus i minst 50 år, och stått ouppvärmt på vintern. Vi planerar nu att sätta in luft/luftvärmepump och ha underhållsvärme under vinterhalvåret. En undran är när man förändrar husets temperatur på detta sätt kan skapa problem på byggnaden. Till saken hör att huset står på en krypgrund (mycket låg), som bara har en liten ventil, En tidigare öppning i grunden har satts igen med cement. Övervåningens ytterväggar har nu fått isolering med 70 mm tjocka träfiberskivor. Vinden har fått 120 mm isolering. Tidigare var det endast isolering på en vägg.
 

Bästa svaret

Kolla att den tilltänkta luftvärmepumpen går att sätta ner till den temperatur du önskar ha i huset.
Vissa pumpar (tex den som mina svärföräldrar har) kan inte sättas på lägre temp än 16 grader.
Sålde ett torp som delvis hade timmerstomme för ett par år sedan där vi hade en luftvärmepump för att hålla husets innetemp strax över 10 grader på vintern.
Funkade bra förutsatt att husets planlösning är hyfsat öppen.
I innersta rummet blev temperaturen ett par grader lägre än i det rummet där pumpens innerdel satt.
Däremot såg vi till att sätta ventiler + att spjället i kaminen hölls öppet så att den fungerade som frånluftsventil.
man fick även se till att toalettdörr mm ställdes upp så att inga kalluftsfickor bildades.
Vårt torp hade/har en kombination av krypgrund, torpargrund och låg källare.
I källardelen satte vi frostvakter för att undvika att element, vattenledningar mm skulle frysa sönder.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Ett hus som bara är enkelt isolerad kan dra mer energi än man tror att värma upp på vintern. I vilken del av landet står det? Bäst att ändå stänga av vatten och avlopp etc som man brukar i ouppvärmda hus, åtminstone tills man kunnat konstatera att värmepumpen klarar hålla värmen. Sätt upp digitala termometrar som registrerar max- och min-temperaturerna inne och ute. Risken med krypgrund är framförallt på sommaren då luften innehåller ganska mycket fukt som letar sig in i krypgrunden och kyls av. Då stiger RF% i krypgrunden och det kan finnas en mögelrisk. Har ni oisolerat golvbjälklag bör det förbättra situationen genom att mer värme tillförs grunden under sommaren. Sätt gärna in mätare för temperatur och luftfuktighet i krypgrunden (t.ex. väderstation med extra sändare/givare).
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Snailman
Den luftluftpump jag hade, så kunde det bildas en del is i pumpens nederdel, så beroende på väderleken och gles tillsyn, så kan det bli för mycket is, så tom fläktbladet kan slå i.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Kolla att den tilltänkta luftvärmepumpen går att sätta ner till den temperatur du önskar ha i huset.
Vissa pumpar (tex den som mina svärföräldrar har) kan inte sättas på lägre temp än 16 grader.
Sålde ett torp som delvis hade timmerstomme för ett par år sedan där vi hade en luftvärmepump för att hålla husets innetemp strax över 10 grader på vintern.
Funkade bra förutsatt att husets planlösning är hyfsat öppen.
I innersta rummet blev temperaturen ett par grader lägre än i det rummet där pumpens innerdel satt.
Däremot såg vi till att sätta ventiler + att spjället i kaminen hölls öppet så att den fungerade som frånluftsventil.
man fick även se till att toalettdörr mm ställdes upp så att inga kalluftsfickor bildades.
Vårt torp hade/har en kombination av krypgrund, torpargrund och låg källare.
I källardelen satte vi frostvakter för att undvika att element, vattenledningar mm skulle frysa sönder.
Det jag undrar över hänger också samman med att vi lagt in isolering på vinden. Om vi därtill installerar underhållsvärme på vintern så kanske det skapar risk för fukt/mögel?
 
Värmer man inneluften så minskar risken för mögeltillväxt. RF% minskar. Men har huset klarat 50 år ouppvärmt måste risken för mögel vara mycket låg. Byggmaterialet kan t.ex. absorbera fukt under under vintern. Även möblemang och t.ex. tyger. När det senare börjar blir varmt på våren avges fukten till luften och vädras ut.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Det jag undrar över hänger också samman med att vi lagt in isolering på vinden. Om vi därtill installerar underhållsvärme på vintern så kanske det skapar risk för fukt/mögel?
Går nog inte att svara entydigt på det - beror på hur ni lagt isoleringen och vilken typ/material den är gjord av.
Gamla hus är ofta väldigt otäta och då blir det inte bra att stänga inne den varma/fuktiga luften som läcker ut underifrån med tex plast. Då fastnar fukten i isoleringen.
Isoleringen måste kunna "andas".
Vi lade fö också in extra isolering på vinden i vårt torp.
Men då blir det ännu viktigare med friskluftsventiler i väggarna och att vinden är ventilerad vid takfoten och/eller i gavlarna.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Går nog inte att svara entydigt på det - beror på hur ni lagt isoleringen och vilken typ/material den är gjord av.
Gamla hus är ofta väldigt otäta och då blir det inte bra att stänga inne den varma/fuktiga luften som läcker ut underifrån med tex plast. Då fastnar fukten i isoleringen.
Isoleringen måste kunna "andas".
Vi lade fö också in extra isolering på vinden i vårt torp.
Men då blir det ännu viktigare med friskluftsventiler i väggarna och att vinden är ventilerad vid takfoten och/eller i gavlarna.
Tack. Isoleringen är gjord med träfiberskivor, vindpapp och ångspärr, (ingen plast). Dock finns inga ventiler i övervåningens sovrum. Bara ventiler på vinden. Öppen spis finns med kassett. Om spjället är öppet borde det väl ventilera ut luft?
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Tack. Isoleringen är gjord med träfiberskivor, vindpapp och ångspärr, (ingen plast). Dock finns inga ventiler i övervåningens sovrum. Bara ventiler på vinden. Öppen spis finns med kassett. Om spjället är öppet borde det väl ventilera ut luft?
Huvudregeln är väl frånluft i badrum/kök och tilluft i "rena" rum typ sovrum.
Om ni inte har tilluftsventiler så måste huset vara väldigt otätt för att ersätta tilluftsventiler :)
Blir ju ingen luft som ventileras ut via självdrag om det inte tillförs nån...
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Jag vet inte hur man gör ett inlägg, så jag frågar här om jag får.
Min dotter ska köpa en luft/luftvärmepump till sin villa och hittade en till bra pris på Elgiganten.
Det var 30 dagars öppet köp, vilket de tyckte var bra, för de är osäkra på var den ska kunna placeras och inte helt säkra på att det alls går att montera en. De ska ha den på övervåningen där det är snedväggar i det rum som vore bäst.
När de skulle betala den så frågade de för säkerhets skull om det var 30 dagars öppet köp på även monteringen, som dels kostade 50 % av priset på pumpen och dels måste betalas nu. Då visade det sig att det inte är det. De får lämna tillbaka pumpen och får pengarna tillbaka, men pengarna för den ej utförda monteringen får de inte tillbaka. Är det så överallt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.