Vi har en (gammal) Electrolux spis med inbyggd mikrovågsugn. Luckan har glas i fronten (liksom resten av spisen). Glaset har gått i tusen bitar men vi har en likadan reservdelsspis att ta luckan från.

Frågan är, hur får man loss luckan?

Den ser ut att ha neråtriktade tappar som går ner i hål i plåtarmar som kommer ur ugnens front. Ett mycket enkelt gångjärn. Ramen på luckans insida tar emot så det är inte bara att lyfta av luckan. Troligen måste ramen på insidan bort först men från andra jobb med dold montering av plastprylar så är jag rädd att ramen går i bitar. Så, hur gör man?

Framsidan av en äldre Electrolux spis med inbyggd mikrovågsugn och synlig lucka med glasfront.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal spisluckas gångjärn med tydliga tappar och plåtarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en spislucka med fokus på gångjärnet där en tapp möter plåtarm från ugnens front.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

A
Bryt loss den grå plastramen på luckan insida den sitter med dolda klips.
I get går sönder
 
Tack! Ja om det inte går på annat sätt så får jag bryta upp den yttre ramen och sen limma ihop den. Det är ändå insidan och syns inte hela tiden.
Kanske att det räcker med övre hörnet.
 
A
bryt vilken ram du vill men rätt och enklast är den på insidan som iofs är ytterst
 
Javisst, den som har ett urtag för övre gångjärnet. Insidans yttre ram. (jag var inte alldeles tydlig där, bra att du förtydligade)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.