Jag har precis putsat färdigt grunden på huset med C-bruk. Frågan är nu om jag ska vänta med att måla till våren eller om man ska göra något redan i höst. Min spontana tanke va att hinna grundmåla för att skydda mot fukt över vintern.

Läst runt på några silikatfärger och 4-8 veckors härdning verkar vara en gemensam nämnare. Första delen av muren (i söderläge) är 3 veckor gammal nu så den kan jag i så fall strax måla men att vänta tills slutet på Oktober för att måla resten är kanske lite väl sent??

Frågan är dock om muren tar skada över vintern. Det går ju såklart att täcka mot regn men det är ju inte så roligt att ha det så i ett halvår.... ena sidan som även är mest utsatt för regn är 2.5meter hög så det blir ett litet projekt att täcka...
 
Vet inte säkett men haft min omålad i 10 år utan problem.
 
jag har ju ingen koll men inbillar mig att den suger fukt pga regn och blir skadad när det fryser men den risken kanske är minimal då ? Gissar att det är skillnad på A/B/C bruk oxå...
 
A Arne999 skrev:
Jag har precis putsat färdigt grunden på huset med C-bruk.
Är grunden lika hög överallt? Mitt förra 20-talshus hade hög grund och fick regelbundet målas om eftersom smuts stänkte upp när det regnade. Nu har jag putsat hus med 30 cm sockel som inte är målad (byggaren tyckte jag var konstig) och man tänker inte på detta. Har för övrigt en lång betongmur som bara är putsad och det är snyggt. Allt beror på hur ditt hus ser ut.
Initialfrågan: behöver inte målas före vintern.
 
Det är lite olika höjd men framsidan är 2-2-2.5m
 
Tittade på dina bilder och ser att den varit målad tidigare och det är grövre puts än jag har. Då förmodar jag att den måste målas.
 
Den gamla muren va målad men nu är det ny puts överallt (så långt jag gjort iår iaf... )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.