Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
Lite diffust men ligger alltså golvnivån inne lägre än marknivå?
Att du har isolering under plattan (men antagligen inte under hela plattan, sockeln är nog oisolerad) hjälper ju inte om du har kall jord och berg mot väggen.
Det är svårt att få en gammal konstruktion under/på mark helt fuktsäker.
Kan vara dräneringsproblem, men oftast är det inte det utan bara så det är på gamla hus, fukt som kommer från sockel/platta eller kondens i kalla hörn.
Mer värme eller avfuktning och bort med plastfärg, spackel och saker som möglar.
Det är svårt att få en gammal konstruktion under/på mark helt fuktsäker.
Kan vara dräneringsproblem, men oftast är det inte det utan bara så det är på gamla hus, fukt som kommer från sockel/platta eller kondens i kalla hörn.
Mer värme eller avfuktning och bort med plastfärg, spackel och saker som möglar.
Men bör man då spetta/skära bort bergknallen och få ner isodränskivor eller liknande?O [old rusty] skrev:Att du har isolering under plattan (men antagligen inte under hela plattan, sockeln är nog oisolerad) hjälper ju inte om du har kall jord och berg mot väggen.
Det är svårt att få en gammal konstruktion under/på mark helt fuktsäker.
Kan vara dräneringsproblem, men oftast är det inte det utan bara så det är på gamla hus, fukt som kommer från sockel/platta eller kondens i kalla hörn.
Mer värme eller avfuktning och bort med plastfärg, spackel och saker som möglar.
Finns kanske risk för sprickor i huset om man rör berget som grunden står på.....
Det bör man absolut inte göra utan att betydligt mer kunniga och erfarna individer med förmodat gigantiska maskiner kommer och hjälper dig för större delen av din livsinkomst som ersättning.
Därav mitt:
"Det är svårt att få en gammal konstruktion under/på mark helt fuktsäker."
" bara så det är på gamla hus"
Lär dig leva med det och undvik tapet på ytterväggar under jord..
Därav mitt:
"Det är svårt att få en gammal konstruktion under/på mark helt fuktsäker."
" bara så det är på gamla hus"
Lär dig leva med det och undvik tapet på ytterväggar under jord..
Nej bara en massa jobb och isolering med Platon ytterst så att fukten rör sig utåt och kondenserar och dräneras bort!lingstrom skrev:
Du borrar och använder snigel dynamit obs att du borrar en rad tomma hål närmast plattan så du slipper sprickor
Problemet med kondens är extra stort om du har stora temperaturskillnader mellan golvvärmen i plattan och berget kraga gärna ut en skiva eps i ytan dels för att förbättra isoleringen i övergång mark hus men också för att hålla bort ytvatten
Vill du ha ett svar på den frågan så är det långtidsmätning av fuktkvot i väggen som gäller. Om väggarna är dåligt isolerade så brukar kondenseringpunkting ske längre utanför väggen. Men så enkelt är det ju inte utan värmen går ju som bekant uppåt och tar den enklaste vägen. Då kan det uppstå kallras i just den väggen. Isodrän kan göra skillnad då det motverkar fukt att tränga in. Men det är ett hästgöra med diamantkap och snigeldynamit. Är det fråga om större berg eller häll krävs det ofta Simplex.lingstrom skrev:
Någon som har tips om själva dräneringsmetoden? Nu har jag grävt mig ner på många ställen ser det torrt ut men det finns absolut fukt i leran nära den angripna väggen.Ska a det vara isodrän eller liknande och sedan singel?Silver78 skrev:Vill du ha ett svar på den frågan så är det långtidsmätning av fuktkvot i väggen som gäller. Om väggarna är dåligt isolerade så brukar kondenseringpunkting ske längre utanför väggen. Men så enkelt är det ju inte utan värmen går ju som bekant uppåt och tar den enklaste vägen. Då kan det uppstå kallras i just den väggen. Isodrän kan göra skillnad då det motverkar fukt att tränga in. Men det är ett hästgöra med diamantkap och snigeldynamit. Är det fråga om större berg eller häll krävs det ofta Simplex.
Går det så lägger jag ner dränering i botten också..
Diffusionsöppen isolering men sätt platonmatta ytterst och täta uppåt så att fukten kondenserar till dräneringen!Silver78 skrev:
Utifrån kommande vatten måste inte bli stående mot isoleringen då den inte är tät för vattentryck
Platon bygger bara in fukten. Om det är ett ouppvärmt utrymme kan platon fungera. Här är det hus som ligger mot och berg kommer att leda fukt oavsett. Väggarna inomhus saknar dessutom ångspärr och då måste fukten kunna ledas ut genom väggarna. Isodrän bryter kapillärkraften och då för man bort vatten via dräneringsrör till en stenkista på lägre punkt eller på annat sätt. Då man måste ha ett tätskikt utvändigt, pga man inte kan dränera, behöver man ha ventilerade väggar och golv invändigt för att uppnå en yta som fungerar för boendemiljö. Isodrän skyddas utvändigt av en N2 klassad filterduk så att skivan inte bli tät. Dessutom så bidrar isodrän till en yttre isolering. Det finns så många fall där man tätat utifrån och inte blivit bra. Det minsta lilla rörelse i huset kan innebära att den yttre tätningen tar stryk. Är jorden då mättad på fukt så blir det enorma påfrestningar där det inte är tätt. Liten del av huset som får helt andra förutsättningar än övriga delen av huset. Min källare var tätad utifrån och det blev inte bättre förrän jag dränerade om med isodrän. Har ännu lite fukt på golvet men det ska jag ta itu med lite längre fram.