B Byggdjuret skrev:
Men om en elektriker drar sladden så är borde eventuella problem med skadad sladd vara minimal. Alltså föll den anledningen.
Kanske, men jag ringer inte in en elektriker varje gång jag ska koppla i/ur bilen för laddning... ;)
 
fgo fgo skrev:
Är det någon av er som kör tibber, med easee och watty?
Det känns som ett rätt bra alternativ till traditionella elbolag.
Sen fördelen med att de laddar då elnätet är mindre belastat, positivt både för samhälle och privatperson.
Jag kör med kombon Easee och Tibber, Watty har jag inte lyckats beställa än eftersom den blir försenad gång på gång.
Hittills har det funkat smidigt och bra, deras smartladdning gör att laddningen oftast sätter i gång klockan 1 på natten. Om jag sparar några pengar på det, vettetusan. Men jag tycker det är skoj med teknik och appar och att kunna ha koll på elpriset per timme så jag är nöjd.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
D dagmartin skrev:
Jag kör med kombon Easee och Tibber, Watty har jag inte lyckats beställa än eftersom den blir försenad gång på gång.
Hittills har det funkat smidigt och bra, deras smartladdning gör att laddningen oftast sätter i gång klockan 1 på natten. Om jag sparar några pengar på det, vettetusan. Men jag tycker det är skoj med teknik och appar och att kunna ha koll på elpriset per timme så jag är nöjd.
Är du nöjd med laddboxen osv??
Såg att man fick rabatt på box, kabel och watty.

Det fanns massa integrationer mot olika bilmärken, är det någon av dom du har? Vad är fördelen med det?
 
fgo fgo skrev:
Är du nöjd med laddboxen osv??
Såg att man fick rabatt på box, kabel och watty.

Det fanns massa integrationer mot olika bilmärken, är det någon av dom du har? Vad är fördelen med det?
Japp, mycket nöjd. Den har fungerat klanderfritt hittills (installerades i Januari i år), tycker den känns väldigt gedigen och framförallt snygg också. Att man kan välja den i en färg som matchar huset är ju också ett plus. :) Jag köpte även kabeln från Tibber och även den känns som väldigt god kvalité.
Vad gäller deras integrationer mot olika bilmärken så är det för att styra smartladdningen. Man ställer in vilken tid man senast vill att bilen ska vara fulladdad (tex. 07:00), sedan om bilen redan är 90% laddad så kanske det är bäst elpris mellan 05:00 och 06:00 och då startar laddnigen då, ligger man däremot på 10% laddning så behöver laddnigen kanske startas redan 23:00 på kvällen.
Tyvärr så är de uppkopplade tjänsterna på Nissan Leaf som jag har riktigt kassa, så där finns ingen riktig integration. Då har de, som jag förstått det, löst det genom att de utgår från att bilens laddning alltid ligger på 40% (eller något värde däromkring) och planerar smartladdningen utifrån det.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Har du sett Tibber tråden?

Ni som använder Tibber!
[länk]
Jag scrollade igenom den för någon dag sen. Men inget mer. Kanske dags att kolla på riktigt :cool:
 
B Byggdjuret skrev:
Du måste ändra om ditt abonnemang till timmätning. Annars har du ingen större glädje av det. Sen kan man fundera på om man tjänar någonting på det?
Måste man alltså ha en Watty för att styra laddning av bilen till billigare timmar? Får laddhybrid om 13 veckor och inledde även byte till Tibber bl a pga det..
 
S straffarbete skrev:
Måste man alltså ha en Watty för att styra laddning av bilen till billigare timmar? Får laddhybrid om 13 veckor och inledde även byte till Tibber bl a pga det..
Watty behövs bara för lastbalansering/effektvakt, den behövs inte för att kunna ladda på billigare timmar.
 
  • Älska
straffarbete
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Jag scrollade igenom den för någon dag sen. Men inget mer. Kanske dags att kolla på riktigt :cool:
Som jag tolkade det så behövs inte watty, den funkar som effektvakt/lastbalansering.
 
  • Gilla
straffarbete
  • Laddar…
S straffarbete skrev:
Måste man alltså ha en Watty för att styra laddning av bilen till billigare timmar? Får laddhybrid om 13 veckor och inledde även byte till Tibber bl a pga det..
Elen är i princip alltid billigare på natten så det är bara att starta laddningen runt midnatt. Behövs inget komplicerat för det.
 
W witten skrev:
Elen är i princip alltid billigare på natten så det är bara att starta laddningen runt midnatt. Behövs inget komplicerat för det.
Bara någonting som styr när den ska starta. Men det kanske går att ställa in i många laddboxar.
För man kommer inte komma ihåg att starta laddningen kl 1 varje natt...
 
Det är nog vanligast och enklast att man ställer in det i bilen.
 
Jag tycker det är smidigast att ha det via laddboxen (har testat både och) men det är kanske mest en fråga om tycke och smak.
Värt att notera är också att tex. Tibber (vet ej hur det är med andra operatörer) ger rabatt på elpriset om man har styrning via boxen, även om det nog inte är många kronor i månaden det handlar om.
 
Vattenfall hade något erbjudande med deras laddbox och gratis el.
Dock vet jag inga detaljer alls om erbjudandet eller deras laddbox.
Men bara för att nu vart nyfiken. Hur är den laddbox som de säljer.

Sen kom jag å tänka på... Måste man ha laddboxen? Jag tänker bara allmänt
Har verkligen riktigt dålig koll
 
  • Gilla
Asoufi
  • Laddar…
Precis också bytt till Tibber, Easee-box & sladd tillsammans med en laddhybrid, så kan bara ladda med 1-fas 3,7kW. Installerade den dock som 3x16 ifall nästa bil blir ren el-bil. Funkar bra tycker jag med deras "smartladdning". Sen hur smart den är vet jag inte. Man fyller ju i vilken bil man har så den vet hur stort batteriet är och när man vill att det ska vara klart. Men egentligen vet väl inte laddboxen hur mycket som egentligen ska laddas så den gissar säkert att batteriet är tomt? Det antar jag är bättre om man har märkesspecifik plugin så pratar väl bil & Tibber så vet boxen exakt hur mycket som ska laddas när den beräknar hur lång tid det krävs? Efter bidrag från naturvårdsverket så landade vi på 5500:- för box, 7,5m typ 2, 20A, 3-fassladd och installation.

Iom att det blir timavläsning så kom de och bytte elmätaren förra veckan. Tanken var att skaffa en "Pulse" så laddningen kan strypas vid behov (och få realtidssiffror), men tyvärr så verkar Ellevio köra med en P1-port istället för RJ45 så det funkade tyvärr inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.