Lite diffust men ligger alltså golvnivån inne lägre än marknivå?
 
O olotor skrev:
Du skriver att isoleringen består av betonghålsten från 1946. På annat ställe står det att det är cellplast? Hur gammalt är huset?
ja. golvet är sänkt invåndigt ca 15 cm för ca 5 år sedan. inget fukt på plattan
 
S Stefan1972 skrev:
Lite diffust men ligger alltså golvnivån inne lägre än marknivå?
ja dena vägg och hörn ligger ca 40-50 cm under jord därav uppgrävningen
 
Att du har isolering under plattan (men antagligen inte under hela plattan, sockeln är nog oisolerad) hjälper ju inte om du har kall jord och berg mot väggen.

Det är svårt att få en gammal konstruktion under/på mark helt fuktsäker.
Kan vara dräneringsproblem, men oftast är det inte det utan bara så det är på gamla hus, fukt som kommer från sockel/platta eller kondens i kalla hörn.
Mer värme eller avfuktning och bort med plastfärg, spackel och saker som möglar.
 
  • Gilla
lingstrom
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Att du har isolering under plattan (men antagligen inte under hela plattan, sockeln är nog oisolerad) hjälper ju inte om du har kall jord och berg mot väggen.

Det är svårt att få en gammal konstruktion under/på mark helt fuktsäker.
Kan vara dräneringsproblem, men oftast är det inte det utan bara så det är på gamla hus, fukt som kommer från sockel/platta eller kondens i kalla hörn.
Mer värme eller avfuktning och bort med plastfärg, spackel och saker som möglar.
Men bör man då spetta/skära bort bergknallen och få ner isodränskivor eller liknande?
Finns kanske risk för sprickor i huset om man rör berget som grunden står på.....
 
Det bör man absolut inte göra utan att betydligt mer kunniga och erfarna individer med förmodat gigantiska maskiner kommer och hjälper dig för större delen av din livsinkomst som ersättning.

Därav mitt:
"Det är svårt att få en gammal konstruktion under/på mark helt fuktsäker."
" bara så det är på gamla hus"

Lär dig leva med det och undvik tapet på ytterväggar under jord..
 
  • Gilla
lingstrom
  • Laddar…
lingstrom lingstrom skrev:
Men bör man då spetta/skära bort bergknallen och få ner isodränskivor eller liknande?
Finns kanske risk för sprickor i huset om man rör berget som grunden står på.....
Nej bara en massa jobb och isolering med Platon ytterst så att fukten rör sig utåt och kondenserar och dräneras bort!
Du borrar och använder snigel dynamit obs att du borrar en rad tomma hål närmast plattan så du slipper sprickor
Problemet med kondens är extra stort om du har stora temperaturskillnader mellan golvvärmen i plattan och berget kraga gärna ut en skiva eps i ytan dels för att förbättra isoleringen i övergång mark hus men också för att hålla bort ytvatten
 
lingstrom lingstrom skrev:
Men bör man då spetta/skära bort bergknallen och få ner isodränskivor eller liknande?
Finns kanske risk för sprickor i huset om man rör berget som grunden står på.....
Vill du ha ett svar på den frågan så är det långtidsmätning av fuktkvot i väggen som gäller. Om väggarna är dåligt isolerade så brukar kondenseringpunkting ske längre utanför väggen. Men så enkelt är det ju inte utan värmen går ju som bekant uppåt och tar den enklaste vägen. Då kan det uppstå kallras i just den väggen. Isodrän kan göra skillnad då det motverkar fukt att tränga in. Men det är ett hästgöra med diamantkap och snigeldynamit. Är det fråga om större berg eller häll krävs det ofta Simplex.
 
  • Gilla
lingstrom
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Vill du ha ett svar på den frågan så är det långtidsmätning av fuktkvot i väggen som gäller. Om väggarna är dåligt isolerade så brukar kondenseringpunkting ske längre utanför väggen. Men så enkelt är det ju inte utan värmen går ju som bekant uppåt och tar den enklaste vägen. Då kan det uppstå kallras i just den väggen. Isodrän kan göra skillnad då det motverkar fukt att tränga in. Men det är ett hästgöra med diamantkap och snigeldynamit. Är det fråga om större berg eller häll krävs det ofta Simplex.
Någon som har tips om själva dräneringsmetoden? Nu har jag grävt mig ner på många ställen ser det torrt ut men det finns absolut fukt i leran nära den angripna väggen.Ska a det vara isodrän eller liknande och sedan singel?
Går det så lägger jag ner dränering i botten också..
 
Mot vägg ska isodränskivan vara. Den är kapillärbrytande men om du inte kan avleda vattnet så är det inte en bra metod.

Har ritat en skiss.
 
  • Handritad skiss av isodrän-system med vägg, dräneringsrör och singellager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Silver78 Silver78 skrev:
Mot vägg ska isodränskivan vara. Den är kapillärbrytande men om du inte kan avleda vattnet så är det inte en bra metod.

Har ritat en skiss.
Diffusionsöppen isolering men sätt platonmatta ytterst och täta uppåt så att fukten kondenserar till dräneringen!
Utifrån kommande vatten måste inte bli stående mot isoleringen då den inte är tät för vattentryck
 
Platon bygger bara in fukten. Om det är ett ouppvärmt utrymme kan platon fungera. Här är det hus som ligger mot och berg kommer att leda fukt oavsett. Väggarna inomhus saknar dessutom ångspärr och då måste fukten kunna ledas ut genom väggarna. Isodrän bryter kapillärkraften och då för man bort vatten via dräneringsrör till en stenkista på lägre punkt eller på annat sätt. Då man måste ha ett tätskikt utvändigt, pga man inte kan dränera, behöver man ha ventilerade väggar och golv invändigt för att uppnå en yta som fungerar för boendemiljö. Isodrän skyddas utvändigt av en N2 klassad filterduk så att skivan inte bli tät. Dessutom så bidrar isodrän till en yttre isolering. Det finns så många fall där man tätat utifrån och inte blivit bra. Det minsta lilla rörelse i huset kan innebära att den yttre tätningen tar stryk. Är jorden då mättad på fukt så blir det enorma påfrestningar där det inte är tätt. Liten del av huset som får helt andra förutsättningar än övriga delen av huset. Min källare var tätad utifrån och det blev inte bättre förrän jag dränerade om med isodrän. Har ännu lite fukt på golvet men det ska jag ta itu med lite längre fram.
 
A
Varför går inte isodränskivan hela vägen ner? är bara nyfiken..
 
Johan1975z skrev:
Varför går inte isodränskivan hela vägen ner? är bara nyfiken..
Berg ivägen förmodligen. Bristfälligt gjort.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Mot vägg ska isodränskivan vara. Den är kapillärbrytande men om du inte kan avleda vattnet så är det inte en bra metod.

Har ritat en skiss.
tack. Om jag inte får ner rör för vattnet att rinna bort så bör man med andra ord inte använda isodrän... Hur brukar man göra då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.