13 123 läst · 71 svar
13k läst
71 svar
Funderingar laddbox
Jag kör med kombon Easee och Tibber, Watty har jag inte lyckats beställa än eftersom den blir försenad gång på gång.fgo skrev:
Hittills har det funkat smidigt och bra, deras smartladdning gör att laddningen oftast sätter i gång klockan 1 på natten. Om jag sparar några pengar på det, vettetusan. Men jag tycker det är skoj med teknik och appar och att kunna ha koll på elpriset per timme så jag är nöjd.
Är du nöjd med laddboxen osv??D dagmartin skrev:Jag kör med kombon Easee och Tibber, Watty har jag inte lyckats beställa än eftersom den blir försenad gång på gång.
Hittills har det funkat smidigt och bra, deras smartladdning gör att laddningen oftast sätter i gång klockan 1 på natten. Om jag sparar några pengar på det, vettetusan. Men jag tycker det är skoj med teknik och appar och att kunna ha koll på elpriset per timme så jag är nöjd.
Såg att man fick rabatt på box, kabel och watty.
Det fanns massa integrationer mot olika bilmärken, är det någon av dom du har? Vad är fördelen med det?
Japp, mycket nöjd. Den har fungerat klanderfritt hittills (installerades i Januari i år), tycker den känns väldigt gedigen och framförallt snygg också. Att man kan välja den i en färg som matchar huset är ju också ett plus. Jag köpte även kabeln från Tibber och även den känns som väldigt god kvalité.fgo skrev:
Vad gäller deras integrationer mot olika bilmärken så är det för att styra smartladdningen. Man ställer in vilken tid man senast vill att bilen ska vara fulladdad (tex. 07:00), sedan om bilen redan är 90% laddad så kanske det är bäst elpris mellan 05:00 och 06:00 och då startar laddnigen då, ligger man däremot på 10% laddning så behöver laddnigen kanske startas redan 23:00 på kvällen.
Tyvärr så är de uppkopplade tjänsterna på Nissan Leaf som jag har riktigt kassa, så där finns ingen riktig integration. Då har de, som jag förstått det, löst det genom att de utgår från att bilens laddning alltid ligger på 40% (eller något värde däromkring) och planerar smartladdningen utifrån det.
Har du sett Tibber tråden?fgo skrev:
Ni som använder Tibber!
https://www.byggahus.se/forum/threads/ni-som-anvaender-tibber.324586/
Måste man alltså ha en Watty för att styra laddning av bilen till billigare timmar? Får laddhybrid om 13 veckor och inledde även byte till Tibber bl a pga det..B Byggdjuret skrev:
Elen är i princip alltid billigare på natten så det är bara att starta laddningen runt midnatt. Behövs inget komplicerat för det.S straffarbete skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Bara någonting som styr när den ska starta. Men det kanske går att ställa in i många laddboxar.W witten skrev:
För man kommer inte komma ihåg att starta laddningen kl 1 varje natt...
Jag tycker det är smidigast att ha det via laddboxen (har testat både och) men det är kanske mest en fråga om tycke och smak.
Värt att notera är också att tex. Tibber (vet ej hur det är med andra operatörer) ger rabatt på elpriset om man har styrning via boxen, även om det nog inte är många kronor i månaden det handlar om.
Värt att notera är också att tex. Tibber (vet ej hur det är med andra operatörer) ger rabatt på elpriset om man har styrning via boxen, även om det nog inte är många kronor i månaden det handlar om.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Vattenfall hade något erbjudande med deras laddbox och gratis el.
Dock vet jag inga detaljer alls om erbjudandet eller deras laddbox.
Men bara för att nu vart nyfiken. Hur är den laddbox som de säljer.
Sen kom jag å tänka på... Måste man ha laddboxen? Jag tänker bara allmänt
Har verkligen riktigt dålig koll
Dock vet jag inga detaljer alls om erbjudandet eller deras laddbox.
Men bara för att nu vart nyfiken. Hur är den laddbox som de säljer.
Sen kom jag å tänka på... Måste man ha laddboxen? Jag tänker bara allmänt
Har verkligen riktigt dålig koll
Precis också bytt till Tibber, Easee-box & sladd tillsammans med en laddhybrid, så kan bara ladda med 1-fas 3,7kW. Installerade den dock som 3x16 ifall nästa bil blir ren el-bil. Funkar bra tycker jag med deras "smartladdning". Sen hur smart den är vet jag inte. Man fyller ju i vilken bil man har så den vet hur stort batteriet är och när man vill att det ska vara klart. Men egentligen vet väl inte laddboxen hur mycket som egentligen ska laddas så den gissar säkert att batteriet är tomt? Det antar jag är bättre om man har märkesspecifik plugin så pratar väl bil & Tibber så vet boxen exakt hur mycket som ska laddas när den beräknar hur lång tid det krävs? Efter bidrag från naturvårdsverket så landade vi på 5500:- för box, 7,5m typ 2, 20A, 3-fassladd och installation.
Iom att det blir timavläsning så kom de och bytte elmätaren förra veckan. Tanken var att skaffa en "Pulse" så laddningen kan strypas vid behov (och få realtidssiffror), men tyvärr så verkar Ellevio köra med en P1-port istället för RJ45 så det funkade tyvärr inte.
Iom att det blir timavläsning så kom de och bytte elmätaren förra veckan. Tanken var att skaffa en "Pulse" så laddningen kan strypas vid behov (och få realtidssiffror), men tyvärr så verkar Ellevio köra med en P1-port istället för RJ45 så det funkade tyvärr inte.