Hej,
Ska sänka taket i hallen med endast 3 cm eftersom det ska in en spegel skjutdörr. Därför är jag begränsad till det måttet.
Har hittat en planhyvlad furu "moelven" obehandlad på 2,1 tjock. Med gipsskivan på 0,6cm blir det totalt 2,7cm. Det blir bra ändå.
Men frågan är.
1. Kan jag borra upp denna typ av list/regel i ett betongtak?
2. Kommer den att hålla. Kommer det gå att skruva fast gips i den utan kan den spricker?

fyi; den går att får u 3,3cm och 4,5cm bred.

Andra förslag?
 
Har fått tips nu att ta en golv-spånskiva och såga ut remsor om 10cm. Någon input på det?
 
J jenbod91 skrev:
Hej,
Ska sänka taket i hallen med endast 3 cm eftersom det ska in en spegel skjutdörr. Därför är jag begränsad till det måttet.
Har hittat en planhyvlad furu "moelven" obehandlad på 2,1 tjock. Med gipsskivan på 0,6cm blir det totalt 2,7cm. Det blir bra ändå.
Men frågan är.
1. Kan jag borra upp denna typ av list/regel i ett betongtak?
2. Kommer den att hålla. Kommer det gå att skruva fast gips i den utan kan den spricker?

fyi; den går att får u 3,3cm och 4,5cm bred.

Andra förslag?
Måste du verkligen sänka hela taket? Räcker det inte att bara göra det där dörren ska sitta?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
6mm gips till taket skulle jag nog undvika - Min åsikt är att den inte är styv nog och således kommer att bågna mellan reglarna. Sen är frågan om den ens kommer att kunna hålla sin egenvikt i skruvarna utan att brista just för att den är så tunn. Den tål inte mycket den skivan.... Den kallas renoveringsgips just för att den är så tunn att man kan sätta den på vägg för ett nytt ytskikt men att ta den till taket känns som ett projekt jag, personligen, skulle undvika.

Är taksänkningen endast en plan för att få skjutdörrarna att passa?
I sådant fall skulle nog jag enbart fundera på att regla ned 30mm där just skjutdörren skall stå och lämna resten av taket orört.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Måste du verkligen sänka hela taket? Räcker det inte att bara göra det där dörren ska sitta?
Jag måste sänka taket för jag ska ha spotlights i taket. Men MAX 3cm, annars går det inte att ha skjutdörrarna.
Sorry, var otydlig :)
 
Spotlights i 6mm gips blir även det ett litet dilemma beroende på Spotlight.
30mm bygghöjd så faller de med större clips bort och då återstår lampor med mindre inbyggnadsdjup och mindre klämmor - Att få dessa att sitta kvar i 6mm gips blir nog även det en utmaning.
 
slacker slacker skrev:
6mm gips till taket skulle jag nog undvika - Min åsikt är att den inte är styv nog och således kommer att bågna mellan reglarna. Sen är frågan om den ens kommer att kunna hålla sin egenvikt i skruvarna utan att brista just för att den är så tunn. Den tål inte mycket den skivan.... Den kallas renoveringsgips just för att den är så tunn att man kan sätta den på vägg för ett nytt ytskikt men att ta den till taket känns som ett projekt jag, personligen, skulle undvika.

Är taksänkningen endast en plan för att få skjutdörrarna att passa?
I sådant fall skulle nog jag enbart fundera på att regla ned 30mm där just skjutdörren skall stå och lämna resten av taket orört.
Okej, tack! Så en takskiva på 1,3cm är det som gäller alltså?
Ska in med spotlights, så därför måste hela taket sänkas.
 
slacker slacker skrev:
Spotlights i 6mm gips blir även det ett litet dilemma beroende på Spotlight.
30mm bygghöjd så faller de med större clips bort och då återstår lampor med mindre inbyggnadsdjup och mindre klämmor - Att få dessa att sitta kvar i 6mm gips blir nog även det en utmaning.
Ok. Kanske får ta gips på 1,3cm istället. Annars hade jag tänkt dessa https://www.bygghemma.se/inredning-...t/led-armatur-hide-a-lite-slim-3000k/p-352918 med 9mm inbyggnadsdjup.
Om jag hittar en regel" list på 1,5 så fungerar gipsen på 1,3. Vad tror du om måttet på regeln. Är det hållbart?
 
Många skjutdörrar har ju en ganska så fet list i ovankant - Regla ned så att dörrarna passar och så skulle du kunna sänka taket utanför dörrarna lite till och ansluta mot listen!?
Olika typer av metalliska skjutdörrsbeslag isolerade på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempelbild på skjutdörrs beslag...
 
J jenbod91 skrev:
Ok. Kanske får ta gips på 1,3cm istället. Annars hade jag tänkt dessa [länk] med 9mm inbyggnadsdjup.
Om jag hittar en regel" list på 1,5 så fungerar gipsen på 1,3. Vad tror du om måttet på regeln. Är det hållbart?

Jag tycker det ser ut som en spot gjord för möbler och inte till tak. Jag tror att 3 cm blir väldigt tight för att få in ngn spotlight som är gjord för tak men det kanske finns ngn annan som vet bättre.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag tycker det ser ut som en spot gjord för möbler och inte till tak. Jag tror att 3 cm blir väldigt tight för att få in ngn spotlight som är gjord för tak men det kanske finns ngn annan som vet bättre.
Instämmer... Jag tycker dessa vore mer lämpligt, har dem själv i badrummet:

https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-downlight-md-99-led-5w-vit500ma-ip44

Behöver 22mm inklusive skiva och ligger på 125sek stycket. Billigare och mer drag!
Kompletterades med dimmbara hytronic drivdon och återfjädrande brytare.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Många skjutdörrar har ju en ganska så fet list i ovankant - Regla ned så att dörrarna passar och så skulle du kunna sänka taket utanför dörrarna lite till och ansluta mot listen!?
[bild]
Exempelbild på skjutdörrs beslag...
Ah smart! Då blir takets sänkning beroende på måttet på skjutdörrens ovanlist. Kollade precis och den är 4,5cm. Så med det sagt kan man sänka taket 3cm + 4,5cm som max? :)
 
slacker slacker skrev:
Och är det dessa spotlights du skall ha - Köp dem inte på Bygghemma:

[länk]
Jaha, oj vad det skillde i pris..
 
slacker slacker skrev:
Instämmer... Jag tycker dessa vore mer lämpligt, har dem själv i badrummet:

[länk]

Behöver 22mm inklusive skiva och ligger på 125sek stycket. Billigare och mer drag!
Kompletterades med dimmbara hytronic drivdon och återfjädrande brytare.
Tack för tipset! Nu när sänkning av tak är löst, kan jag nog köra på dessa du tipsade om. Har mer utrymme nu :D
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
J jenbod91 skrev:
Ah smart! Då blir takets sänkning beroende på måttet på skjutdörrens ovanlist. Kollade precis och den är 4,5cm. Så med det sagt kan man sänka taket 3cm + 4,5cm som max? :)
Principiellt ja - Skulle nog lämna lite av skjutlisten synligt då det blir svårt att möta list-gips kant i kant snyggt. Så säg 6cm så har man en liten synlig läpp av listen och kan snygga till med en latexfog mellan gips och list.
 
  • Gilla
jenbod91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.